Skip to main content
| author

اگر کاتالیزور نباشد چه می شود؟

19 آبان, 1402

اگر کاتالیزور نباشد چه می شود؟ کاتالیزور یا مبدل کاتالیستی ، وسیله ای است که روی اگزوز خودرو نصب می‌شود. این قطعه وظیفه دارد تا گازهای سمی ناشی از احتراق خودرو را به گازهای کم‌خطر یا بی‌خطر تبدیل کند. به این ترتیب مانع از آلودگی هوا و محیط زیست می‌شود.

 بر اساس قوانین، همه تولیدکنندگان خودرو باید این قطعه حیاتی را روی محصولات خود نصب کنند. اما ممکن است این سوال برای بسیاری از افراد پیش بیاید که اگر کاتالیزور نباشد چه می شود؟ اگر شما هم دنبال پاسخ این سوال هستید با ما همراه باشید. در این مقاله می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم.

اگر کاتالیزور نباشد چه می شود؟

در صورتی که کاتالیزور خودرو شما نیاز به تعویض یا تعمیر دارد، می‌توانید به مرکز تعمیر کاتالیزور مراجعه کنید. 

کاتالیزور خودرو چیست؟

همان‌طور که قبلا گفتیم کاتالیزور یا مبدل کاتالیستی یک وسیله حیاتی است که سر راه خروجی اگزوز خودرو نصب می‌شود. انواع مختلفی از این مبدل‌ها وجود دارند که  واکنش‌های شیمیایی گوناگونی در آنها رخ می‌دهند. این واکنش‌ها با توجه به نوع موتور و سوخت مصرفی متفاوت هستند. احتراق ناقص سوخت باعث تولید CO، مشتقات NO و کربوهیدرات می‌شود. این مواد در اثر واکنش‌های شیمیایی که در کاتالیزور خودرو اتفاق می‌افتند به CO2، N2 و H2O تبدیل می‌شوند. 

اگر کاتالیزور نباشد چه می شود؟

کاربرد مبدل کاتالیستی

بیشترین کاربرد این مبدل در اتومبیل‌ها است؛ اما از آن در لوکوموتیوها، کامیون‌ها، ژنراتورها و هواپیماها هم استفاده می‌کنند. با وجود کاربردهای گوناگون این قطعه، به نظر شما اگر کاتالیزور نباشد چه می شود؟ یکی از اتفاقاتی که در نبود کاتالیزور رخ می‌دهد، افزایش میزان آلایندگی خودروها است. 

پیامدهای نبود یا حذف کاتالیزور خودرو

برخی افراد تصور می‌کنند نبود یا حذف کاتالیزور خودرو باعث افزایش شتاب و قدرت موتور می‌شود. این اتفاق ممکن است در خودروهایی که دو سنسور اکسیژن دارند، فقط در چند کیلومتر اول رخ دهد. اما به مرور زمان، موتور خودرو دچار استهلاک می‌شود. علت این مسئله، افزایش کار موتور است. در چنین شرایطی دیگر شاهد افزایش شتاب خودرو نخواهند بود. 

- افزایش میزان آلایندگی خودرو 

مبدل کاتالیستی یا کاتالیزور خودرو نقش مهمی در تصفیه گازهای سمی خروجی از اگزوز خودرو دارد. به این ترتیب باعث کاهش گازهای آلاینده خودرو می‌شود. اگر این قطعه را از اتومبیل خود حذف کنید، میزان آلایندگی خودروی شما به شدت افزایش پیدا می‌کند.

بنابراین اولین پاسخی که می‌توان به سوال « اگر کاتالیزور نباشد چه می شود؟ » داد این است که حذف کاتالیزور موجب افزایش میزان آلایندگی خودرو می‌شود. علاوه براین مشکلات فنی هم برای اتومبیل شما به وجود می آورد. در این شرایط نمی‌توانید گواهی معاینه فنی را دریافت کنید. 

اگر کاتالیزور نباشد چه می شود؟

- کاهش شتاب اتومبیل 

یکی دیگر از آثار منفی نبود یا حذف کاتالیزور، کاهش شتاب خودرو است. در ساختار کاتالیزور، یک سنسور اکسیژن وجود دارد. این سنسور، مسئول تنظیم و کنترل میزان اکسیژن برای احتراق سوخت است. البته این کار را به کمک مغز هوشمند خودرو (ECU) انجام می‌دهد. با تنظیم مکش هوا، تناسبی بین احتراق سوخت با میزان دور موتور ایجاد می‌شود.

اگر مبدل کاتالیستی خودرو برداشته شود، ارتباط با سنسور از بین می‌رود. در نتیجه مقدار هوای ورودی به درون محفظه احتراق از حالت تنظیم خارج می‌شود. در این حالت تناسبی بین میزان اکسیژن و دور موتور وجود ندارد. این روند باعث می‌شود احتراق به صورت ناقص رخ دهد و آلودگی بیشتر و فرسایش قطعات موتور را در پی داشته باشد. در نهایت توان موتور کاهش پیدا می‌کند و موجب افت شتاب خودرو می‌شود.

- ایجاد سر و صدای اضافی از موتور

مورد دیگری که در پاسخ به سوال « اگر کاتالیزور نباشد چه می شود؟ » می‌توان بیان کرد، شنیده شدن صداهای غیرعادی از موتور است. اگر کاتالیزور اتومبیل خود را بردارید، سر و صدای اضافی از داخل موتور به گوش می‌رسد. این وسیله در محلی نصب می‌شود که صداهای موتور را مسدود می‌کند. بنابراین با حذف آن صداهای نابهنجار از موتور خواهید شنید. 

علائم خرابی کاتالیزور خودرو 

هنگامی که مبدل کاتالیستی اتومبیل شما خراب می‌شود، علائمی را مشاهده می‌کنید. برای مثال اگر متوجه شدید قدرت موتور و شتاب‌گیری خودرو کاهش پیدا کرده است وضعیت کاتالیزور را بررسی کنید. از دیگر علائم خرابی کاتالیزور می‌توان استشمام بوی نامطبوع و خروج دود تیره از اگزوز را نام برد.

گاهی اوقات در اثر خرابی کاتالیزور، دمای اگزوز به صورت غیرعادی افزایش پیدا می‌کند. اگر اتومبیل شما به خوبی استارت نمی‌خورد یا چراغ چک آن روشن است، به سلامت کاتالیزور خودرو شک کنید. خرابی کاتالیزور می‌تواند حالت عادی مصرف سوخت خودرو را بر هم بزند. 

اگر کاتالیزور نباشد چه می شود؟

عوامل موثر در خراب شدن کاتالیزور

اگر کاتالیزور ماشین شما خراب شد، اول باید بفهمید علت خرابی چیست. بعد از برطرف کردن آن، کاتالیزور را تعویض کنید. تا زمانی که عامل خرابی را رفع نکنید، با تعویض کاتالیزور مشکل خودرو شما حل نمی‌شود.

عوامل مختلفی باعث خرابی مبدل کاتالیستی خودرو می‌شوند. از آن جمله می‌توان به گرم شدن بیش از اندازه موتور، معیوب بودن سیستم جرقه خودرو، ضربه خوردن و صدمات فیزیکی به پوسته و مکمل‌های انژکتورشور و تقلبی اشاره کرد. 

آیا تعمیر کاتالیزور کار درستی است؟

توجه داشته باشید که شرکت‌های تولید‌ کننده مبدل کاتالیستی و کارخانه های خودروسازی این اقدام را تایید نمی‌کنند. آنها پیشنهاد می‌دهند اگر مشکلی در عملکرد کاتالیزور رخ داد، آن را به طور کامل تعویض کنید. اما به دلیل قیمت بالای این قطعه، در برخی شرایط می‌توان آن را تعمیر کرد.

دقت داشته باشید تعمیر کاتالیزور در مواقعی امکان‌پذیر است که آسیب جدی به آن وارد نشده باشد و ساختار سرامیکی داخل کاتالیزور خرد نشده باشد. در این حالت باید از یک فرد متخصص کمک بگیرید؛ چرا که تعمیر کاتالیزور کار ساده ای نیست. متخصصان با استفاده از روش‌های مختلفی اقدام به تعمیر این قطعه حیاتی می‌کنند.

اگر کاتالیزور نباشد چه می شود؟

نتیجه گیری در مورد اینکه اگر کاتالیزور نباشد چه می شود؟

کاتالیزور یکی از قطعات حیاتی است که در ساختار هر خودرو وجود دارد. این قطعه با تاثیر بر گازهای خطرناک ناشی از احتراق سوخت در موتور، آنها را به گازهای کم‌خطر یا بی‌خطر تبدیل می‌کند. با این کار میزان آلایندگی خودرو را کاهش می‌دهد. مبدل کاتالیستی نقش مهمی در خودرو دارد. بعد از مطالعه این مقاله حتما متوجه شدید که « اگر کاتالیزور نباشد چه می شود؟ »