Skip to main content
| author

اگر شمع موتور را تعویض نکنیم چه می شود؟

02 آذر, 1402

اگر شمع موتور را تعویض نکنیم چه می شود؟ شمع موتور یکی از قطعات مهم و حساس اتومبیل است؛ اما برخی افراد اهمیتی به آن نمی‌دهند. این قطعه کوچک، کارهای بزرگی انجام می‌دهد.

شمع خودرو در قسمت موتور و روی سیلندر نصب می‌شود. وظیفه آن، گرفتن جریان ولتاژ برق و ایجاد جرقه در محفظه احتراق است. در اثر عملکرد شمع، انفجاری رخ می‌دهد. به این ترتیب نیروی لازم برای حرکت خودرو تامین می‌شود. 

شمع جزو لوازم مصرفی خودرو است و باید بعد از مدتی آن را تعویض کرد. اگر این قطعه را به موقع تعویض کنید، عملکرد موتور خودرو به صورت قابل توجهی بهبود پیدا می‌کند. در غیر این صورت باید منتظر اتفاقات جدی باشید. 

اگر صاحب خودروی سراتو هستید و نیاز به تعویض شمع موتور دارید، اصلا نگران نباشید. برای تهیه شمع سراتو با کیفیت و قیمت مناسب اینجا کلیک کنید. 

اگر شمع موتور را تعویض نکنیم چه می شود؟

پیامدهای عدم تعویض شمع موتور

اگر شمع موتور عملکرد مناسبی نداشته باشد، اتومبیل شما روشن نمی‌شود و نمی‌تواند حرکت کند. شمع هم مانند سایر لوازم مصرفی خودرو، یک طول عمر مشخصی دارد. بعد از گذشت این مدت زمان یا پس از پیمودن هر 20000 کیلومتر باید وضعیت شمع موتور چک شود و در صورت نیاز تعویض گردد. 

استفاده از خودرو باعث ایجاد رسوب در شمع‌ها می‌شود. در این وضعیت، شمع‌ها عملکرد خوبی نخواهند داشت و جرقه زنی به خوبی اتفاق نمی‌افتد. برای جلوگیری از این مشکلات توصیه می‌کنیم شمع موتور را به موقع تعویض کنید. 

عوارض تعویض نکردن شمع موتور

اگر شمع موتور اتومبیل خود را به موقع تعویض نکنید، باید منتظر اتفاقات مختلفی باشید. در صورتی که به دنبال یافتن پاسخ سوال « اگر شمع موتور را تعویض نکنیم چه می شود؟ » هستید ادامه مقاله را مطالعه کنید.

1- احتراق زودهنگام سوخت 

یکی از پیامدهای عدم تعویض به موقع شمع موتور، احتراق زودهنگام سوخت است. یک شمع خراب یا معیوب عملکرد مناسبی ندارد. عدم تعویض آن هم می‌تواند باعث نشت روغن به درون محفظه احتراق شود.

در این شرایط شمع‌ها آغشته به روغن می‌شوند. داغ شدن این روغن موجب می‌شود دمای شمع‌ها هم افزایش پیدا کند. وقتی که شمع‌ها بیش از حد داغ می‌شوند، احتراق زودهنگام رخ می‌دهد. این مسئله منجر به اختلال در عملکرد موتور و شمع‌ها می‌شود. در نتیجه قدرت و توان خودرو کاهش می‌یابد و بدسوزی اتفاق می‌افتد. 

اگر شمع موتور را تعویض نکنیم چه می شود؟

2- سخت روشن شدن خودرو

اگر شمع موتور را به موقع تعویض نکنید، عملکرد شمع موتور مختل می‌شود. در این شرایط اتومبیل شما روشن نمی‌شود یا اینکه به سختی روشن می‌شود. دلیل این مسئله، عدم احتراق است. یعنی شمع معیوب نمی‌تواند جرقه کافی در سیلندرها تولید کند.

در این وضعیت، احتراقی رخ نمی‌دهد و نیروی لازم برای حرکت خودروی شما تامین نمی‌شود. اگر اتومبیل شما سخت روشن می‌شود، وضعیت شمع موتور را بررسی کنید. احتمالا نیاز به تعویض شمع‌ها است. 

اگر شمع موتور را تعویض نکنیم چه می شود؟

3- کم شدن قدرت و توان موتور 

از دیگر عوارض عدم تعویض شمع موتور می‌توان به کاهش قدرت و توان موتور اشاره کرد. با گذشت زمان و استفاده از خودرو، شمع‌ها دچار فرسایش می‌شوند. در این شرایط کارایی مناسبی ندارند. عدم کارکرد مناسب شمع روی سایر قطعات خودرو تاثیر منفی می‌گذارد. این امر باعث کاهش قدرت موتور و گاز نخوردن ماشین شما می‌شود. 

اگر شمع موتور را تعویض نکنیم چه می شود؟

4- رسوب گرفتن سر شمع موتور 

شمع‌های خودرو باید به موقع تعویض شوند. عدم توجه به این مسئله باعث ایجاد رسوب روی شمع‌ها می‌شود. این رسوبات اجازه نمی‌دهند دمای شمع کاهش پیدا کند. در نتیجه باعث اختلال در عملکرد خودرو می‌شوند. تشکیل رسوبات زرد و قهوه ای روی شمع‌ها یک علامت هشداردهنده برای تعویض است.

اگر شمع موتور را تعویض نکنیم چه می شود؟

5- مشکل در شتاب گیری 

اگر با وجود فشار دادن پدال گاز، تغییری در سرعت خودروی شما ایجاد نمی‌شود، باید وضعیت شمع موتور را چک کنید. این مشکل می‌تواند به علت خرابی یا کثیف شدن شمع‌ها باشد. البته گاهی اوقات تغییر سرعت، با تاخیر و به کندی اتفاق می‌افتد. در هر صورت اگر شمع موتور را به موقع تعویض نکنید، شتاب‌گیری خودرو با مشکل مواجه می‌شود. 

اگر شمع موتور را تعویض نکنیم چه می شود؟

6- کاهش عمر کویل

کاهش عمر کویل یکی دیگر پاسخ هایی است که می توان به سوال « اگر شمع موتور را تعویض نکنیم چه می شود؟ » داد. عدم تعویض به موقع شمع موتور عملیات احتراق را دچار اختلال می‌کند. این امر باعث ارسال اطلاعات اشتباه به ecu می‌شود. ایسیو هم به کویل دستور می‌دهد تا دوباره جرقه بزند. جرقه زنی های پی درپی باعث کوتاهی عمر کویل می‌شوند.

اگر شمع موتور را تعویض نکنیم چه می شود؟

7- لرزش موتور

پیامد دیگری که در اثر تعویض کردن شمع موتور شاهد آن خواهید بود، لرزش خودرو است. این اتفاق در خودروهای سواری و خودروهای سنگین رخ می‌دهد. خرابی شمع موتور موجب اختلال در سیستم سوخت رسانی و لرزش موتور می‌شود. بنابراین یکی از پاسخ‌های سوال « اگر شمع موتور را تعویض نکنیم چه می شود؟ » این است که موتور شروع به لرزش می‌کند.

8- روشن شدن چراغ چک

اگر شمع‌های اتومبیل را به موقع تعویض نکنید، چراغ چک روشن می‌شود. البته ممکن است روشن شدن چراغ چک دلیل دیگری داشته باشد. برای فهمیدن این موضوع از یک مکانیک کمک بگیرید. با استفاده از تست دیاگ متوجه علت روشن شدن چراغ چک می‌شوید. 

اگر شمع موتور را تعویض نکنیم چه می شود؟

9- افزایش میزان مصرف سوخت

بالا رفتن مصرف سوخت اتومبیل نشانگر وجود یک مشکل در موتور است. اگر شمع موتور خراب شده باشد، عملکرد مناسبی ندارد. در این صورت سوخت بیشتری مصرف می‌شود. ممکن است عملکرد ناقص شمع باعث شود بخشی از سوخت بدون اینکه بسوزد از اتومبیل خارج شود. با تعویض شمع موتور می‌توانید این مشکل را رفع کنید.

اگر شمع موتور را تعویض نکنیم چه می شود؟

10- آسیب رسیدن به محیط زیست در اثر خروج دود و آلودگی زیاد از اگزوز 

هنگامی که شمع‌های خودرو درست کار نمی‌کنند، احتراق به خوبی صورت نمی‌گیرد. در این شرایط، سوخت و هوا با هم ترکیب نمی‌شوند. در عوض، بنزین می‌سوزد و از طریق اگزوز وارد محیط می‌شود. اگر این مشکل رفع نشود، موتور خودروی شما آسیب جدی می‌بیند. 

اگر شمع موتور را تعویض نکنیم چه می شود؟

11- شنیده شدن صدای عجیب و غیر عادی از موتور 

صداهایی که از خودرو به گوش می‌رسند، اهمیت زیادی دارند. به کمک این صداها می‌توانید متوجه بروز مشکل در اتومبیل خود شوید. ممکن است صداهای بلند و غیرعادی از موتور بشنوید. حتما این صداها را جدی بگیرید. این صداها علائمی هستند که به شما هشدار می‌دهند مشکلی در قسمت موتور وجود دارد. یکی از علل صداهای غیرعادی موتور، خرابی و فرسودگی شمع موتور است. 

12- ریپ زدن اتومبیل همراه با ایجاد صدا در موتور در حالت درجا

اگر عایق مخصوص شمع موتور بشکند یا ترک بردارد، جرقه ای در سیلندر ایجاد نمی‌شود. چرا که دو سر الکترودهای شمع دچار مشکل می‌شوند. در این شرایط، اتومبیل  بد کار می‌کند و شروع به لرزش و ارتعاش می‌کند.

علاوه براین صداهای غیرعادی هم از خودرو به گوش می‌رسند. در این وضعیت، قسمتی از سوخت نمی‌سوزد و سنسور اکسیژن دچار خطا می‌شود. نتیجه این اتفاق، بر هم خوردن ترکیب سوخت در سیلندر و ریپ زدن خودرو است. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید حتما وضعیت شمع‌های ماشین را بررسی کنید و در صورت نیاز آنها را تعویض نمایید. 

نتیجه گیری درباره اینکه اگر شمع موتور را تعویض نکنیم چه می شود؟

در این مقاله درباره شمع خودرو صحبت کردیم و به شما گفتیم که اگر شمع موتور را تعویض نکنیم چه می شود؟ درست است که شمع موتور یک قطعه کوچک است؛ اما کار بزرگی انجام می‌دهد. اگر خراب شود یا آسیب ببیند، عملکرد درستی نخواهد داشت. در نتیجه فرایند احتراق به درستی صورت نمی‌گیرد و خودرو دچار مشکل می‌شود. بنابراین همواره باید سلامت شمع‌ها را مورد بررسی قرار دهید و به موقع آنها را تعویض کنید. اگر برای تعویض شمع موتور یا سایر مشکلات خودرو به کمک نیاز دارید، فقط کافی است از یک تعمیرکار کمک بگیرید. در این قسمت می‌توانید لیستی از بهترین تعمیرگاه‌ها را مشاهده نمایید.