Skip to main content
| author

آیا کاتالیزور در شتاب ماشین تاثیر دارد؟

21 آبان, 1402

آیا کاتالیزور در شتاب ماشین تاثیر دارد؟ به نظر شما کاتالیزور چه تاثیری در شتاب خودرو دارد؟ برخی از افراد معتقدند اگر کاتالیزور خودرو را حذف کنند، شتاب و توان اتومبیل آنها بیشتر می‌شود. آیا چنین چیزی درست است؟

در این مقاله می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم. اگر شما هم به دنبال یافتن پاسخ درستی برای سوال بالا هستید، با ما همراه باشید. 

کاتالیزور خودرو چیست؟

معمولا رانندگان و صاحبان خودرو با این قطعه حیاتی آشنا هستند. آنها می‌دانند کاتالیزور یا مبدل کاتالیستی، وسیله ای است که سر راه اگزوز خودرو نصب می‌شود و نقش مهمی در تصفیه گازهای خروجی از اگزوز دارد. به این ترتیب می‌تواند میزان آلایندگی خودرو را کاهش دهد و از آلودگی هوا جلوگیری کند. 

آیا کاتالیزور در شتاب ماشین تاثیر دارد؟

تاثیر کاتالیزور در شتاب خودرو

همان‌طور که قبلا گفتیم برخی افراد با هدف افزایش شتاب خودرو، اقدام به حذف خودسرانه کاتالیزور می‌کنند. در حالی که باید بدانند ممکن است در ابتدا این کار باعث افزایش شتاب خودروی آنها شود؛ اما این روند دائمی نیست و با گذشت زمان تاثیر منفی روی شتاب خودرو می‌گذارد.

علاوه براین در مدت زمانی که شتاب ماشین آنها افزایش پیدا می‌کند، میزان مصرف سوخت و آلایندگی خودرو هم بیشتر می‌شود. در این حالت مشکلات فنی هم برای خودرو به وجود می‌آید و نمی‌توانند گواهی معاینه فنی دریافت کنند. بنابراین بهتر است این کار را انجام ندهند.  

آیا کاتالیزور در شتاب ماشین تاثیر دارد؟

باز کردن کاتالیزور و پیامدهای آن

کاتالیزور خودرو با تاثیر بر گازهای سمی ناشی از احتراق سوخت در موتور، آنها را تبدیل به گازهای کم‌خطر یا بی‌خطر می‌کند. اگر این قطعه در خودرو وجود نداشته باشد، میزان آلایندگی خودرو بیشتر می‌شود. این مسئله برای انسان و محیط زیست خطرناک است. ممکن است گازهای سمی به موتور بازگردند یا در حالت شدیدتر وارد کابین اتومبیل شوند. این گازها سلامت سرنشینان خودرو را تهدید می‌کنند. 

یکی دیگر از پیامدهای باز کردن کاتالیزور، کاهش شتاب خودرو است. در ساختار کاتالیزور یک سنسور اکسیژن وجود دارد. این سنسور وظیفه دارد تا میزان اکسیژن موردنیاز برای احتراق سوخت را تنظیم کند. این کار را با کمک مغز هوشمند اتومبیل یعنی ECU انجام می‌دهد.

عملکرد سنسور و ecu موجب می‌شود میزان احتراق سوخت با دور موتور متناسب شود. اگر مبدل کاتالیستی از روی خودرو برداشته شود، ارتباط بین سنسور و ای سی یو از بین می‌رود. در نتیجه دیگر تناسبی بین مقدار احتراق سوخت و دور موتور وجود نخواهد داشت.

پیامد این اتفاق، احتراق ناقص است که باعث افزایش آلایندگی و فرسودگی بیشتر قطعات موتور می‌شود. به این ترتیب، توان موتور و شتاب آن کاهش پیدا می‌کنند. پیامد دیگری که حذف کاتالیزور از ماشین در پی دارد، ایجاد سر و صدای اضافی از داخل موتور است. مبدل کاتالیستی در محلی قرار دارد که اجازه نمی‌دهد صدایی از موتور خارج شود. برداشتن این قطعه باعث می‌شود صداهای ناهنجار و اضافی از موتور شنیده شوند. 

حالا که به اهمیت وجود کاتالیزور در خودرو پی بردید، ممکن است بخواهید اطلاعات بیشتری در مورد این قطعه حیاتی به دست آورید. در ادامه اطلاعات مفیدی در مورد علائم خرابی کاتالیزور و زمان تعویض آن در اختیار شما قرار می‌دهیم. با مطالعه این بخش متوجه می‌شوید که چه زمانی باید کاتالیزور اتومبیل خود را تعویض کنید. 

آیا کاتالیزور در شتاب ماشین تاثیر دارد؟

علائم خرابی کاتالیزور 

خرابی یا آسیب‌دیدگی کاتالیزور خودرو با علائمی نمایان می‌شود. ممکن است در ظاهر و بدنه کاتالیزور، آثار فرورفتگی، شکستگی یا خراشیدگی مشاهده کنید. اما همیشه این علائم وجود ندارند. سالم بودن بدنه کاتالیزور هم دلیلی بر سلامت این دستگاه نیست.

وجود یک کاتالیزور خراب در خودرو باعث می‌شود قدرت موتور کاهش پیدا کند و شتاب‌گیری آن دچار مشکل شود. ممکن است شاهد خروج دود تیره از اگزوز باشید یا اینکه بویی نامطبوع به مشام شما برسد. اینها علائمی هستند که به شما هشدار می‌دهند کاتالیزور خودرو دچار مشکل شده است.

روشن شدن چراغ چک اتومبیل یکی دیگر از علائمی است که نشان می‌دهد کاتالیزور به درستی کار نمی‌کند. برخی مواقع خرابی کاتالیزور باعث می‌شود اتومبیل به خوبی استارت نخورد. ضمن اینکه مصرف سوخت هم از حالت عادی خارج می‌شود. اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، بهتر است به تعمیرگاه مراجعه و وضعیت کاتالیزور اتومبیل خود را بررسی کنید. 

اگر کاتالیزور خودروی شما خراب شده یا آسیب دیده است، اصلا نگران نباشید. فقط کافی است تا با مرکز تعمیر کاتالیزور تماس بگیرید. 

چه زمانی کاتالیزور خودرو را تعویض کنیم؟

زمانی که منافذ اسفنجی یا لانه زنبوری کاتالیزور بسته می‌شوند، عملکرد کاتالیزور با مشکل مواجه می‌شود. ممکن است سطح اثرگذار آن به وسیله گازهای خروجی پوشانده شده باشد. در این شرایط کاتالیزور نمی‌تواند وظیفه خود را انجام دهد. 

افزایش حرارت و ضربات مکانیکی هم ممکن است باعث چسبندگی و بسته شدن منافذ کاتالیزور شوند. در این صورت کارایی آن کاهش پیدا می‌کند. معمولا مبدل‌های کاتالیسیتی حدود 4 سال عمر می‌کنند. بعد از پیمودن 60000-50000 کیلومتر هم باید تعویض شوند. در مورد خودروهای تولید داخل، این رقم به 80000 کیلومتر می‌رسد. یعنی پس از طی این مسافت لازم است تا کاتالیزور تعویض شود. 

آیا کاتالیزور در شتاب ماشین تاثیر دارد؟

تعویض یا تعمیر کاتالیزور؟

اگر آسیب وارد شده به کاتالیزور جدی نباشد و قسمت لانه زنبوری آسیب نبیند و خرد نشود، می‌توان با تعمیر کاتالیزور مشکل را رفع کرد. در این حالت، منافذ کاتالیزور بر اثر گرد و غبار و آلودگی‌ها پوشانده شده اند. با سرویس، شستشو و تعمیر قطعه می‌توان آن را به حالت اولیه بازگرداند. اما اگر سطح کاتالیزور فرورفته ، خراشیده یا شکسته شده باشد یا اینکه شبکه اسفنجی آن خرد شده باشد، باید آن را تعویض کرد. 

نتیجه گیری در مورد آیا کاتالیزور در شتاب ماشین تاثیر دارد؟

کاتالیزور (مبدل کاتالیستی) یک قطعه حیاتی و مهم در خودرو است که تاثیر بسزایی در تصفیه گازهای خروجی از موتور دارد. این قطعه علاوه بر کاهش آلایندگی اتومبیل روی شتاب آن نیز موثر است. حذف کاتالیزور از خودرو باعث کاهش شتاب و ایجاد صداهای اضافی از داخل موتور می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم از برداشتن خودسرانه کاتالیزور اتومبیل خود پرهیز کنید.