Skip to main content
| author

آیا تعمیر کاتالیزور کار درستی است؟

01 آذر, 1402

آیا تعمیر کاتالیزور کار درستی است؟ به نظر شما می‌توان کاتالیزور را تعمیر کرد؟ کاتالیزور یا مبدل کاتالیستی وسیله ای است که در مسیر خروجی اگزوز نصب می‌شود.

این قطعه وظیفه دارد گازهای سمی ناشی از احتراق موتور خودرو را به گازهای کم‌خطر یا بی‌خطر تبدیل کند. مواد و گازهای سمی در اثر واکنش‌های شیمیایی به آب، دی اکسید کربن و نیتروژن تبدیل می‌شوند. به این ترتیب میزان آلایندگی خودرو را کاهش می‌دهند. 

مبدل کاتالیستی هم ممکن است مانند سایر قطعات اتومبیل خراب شود یا صدمه ببیند. حتما می‌دانید کاتالیزور خودرو یک قطعه گران قیمت است و خرابی آن هزینه های زیادی را به صاحب خودرو تحمیل می‌کند.

با توجه به این موضوع، بسیاری از رانندگان ترجیح می‌دهند به جای تعویض کاتالیزور اقدام به تعمیر آن کنند. سوال اینجاست که « آیا تعمیر کاتالیزور کار درستی است؟ » در ادامه پاسخ این سوال را به شما می‌دهیم. با ما همراه باشید.

تعمیر کاتالیزور 

آیا کاتالیزور تعمیر می شود؟ باید بدانید که فقط در بعضی مواقع می‌توان کاتالیزور خودرو را تعمیر کرد. هنگامی که خرابی یا آسیب‌دیدگی کاتالیزور ناشی از گرفتگی و رسوب مواد زائد و آلودگی‌ها باشد، می‌توان آن را تعمیر کرد. 

اگر کاتالیزور اتومبیل شما خراب شده است یا به خوبی کار نمی‌کند حتما از یک متخصص کمک بگیرید. برای استفاده از خدمات تعمیر کاتالیزور اینجا کلیک کنید. 

در چه مواردی امکان تعمیر کاتالیزور وجود ندارد؟

گاهی اوقات آسیب‌دیدگی به حدی شدید است که دیگر نمی‌توان از کاتالیزور استفاده کرد. در این مواقع امکان تعمیر کاتالیزور وجود ندارد و باید برای تعویض کاتالیزور اقدام نمود. در صورت مشاهده علائم زیر باید بدانید که تعمیر کاتالیزور فایده ای ندارد و باید به فکر تعویض این قطعه باشید.

- آسیب دیدگی شبکه لانه زنبوری 
- تغییر شکل کاتالیزور (فرورفتگی، شکستگی یا خراشیدگی)
- سر و صدا کردن کاتالیزور 
- تغییر رنگ
- استشمام بوی گوگرد از کاتالیزور

چطور متوجه شویم که کاتالیزور خراب شده است؟

هنگامی که کاتالیزور خراب می‌شود یا آسیب می‌بیند، نمی‌تواند به خوبی کار کند. در نتیجه عملکرد آن دچار مشکل می‌شود و نیاز به تعویض یا تعمیر دارد. در صورت مواجه شدن با علائمی مانند صدای تق‌تق، تغییر رنگ یا تغییر شکل، استشمام بوی گوگرد و مشاهده دود سیاه باید در فکر تعویض کاتالیزور باشید. 

صدای تق‌تق نشانه ای از خرد شدن شبکه لانه زنبوری و برخورد فلزات خرد شده با بدنه کاتالیزور است. تغییر رنگ یا تغییر شکل کاتالیزور هم نشان می‌دهد یک مشکل جدی وجود دارد. در این شرایط کاتالیزور به شدت داغ می‌شود یا دچار نشت داخلی است. 

یکی دیگر از علائم خرابی کاتالیزور، استشمام بوی گوگرد می ‌باشد. این علامت نشانگر عدم توانایی کاتالیزور در تبدیل گازهای سمی به گازهای بی‌خطر یا کم‌خطر است. بوی نامطبوع و دود سیاه‌رنگ به این دلیل ایجاد می‌شوند که کاتالیزور نمی‌تواند سولفید هیدروژن را به دی اکسید گوگرد تبدیل کند. در صورت مشاهده این علائم، پاسخ سوال « آیا تعمیر کاتالیزور کار درستی است؟ » منفی خواهد بود. مواردی که گفتیم نشان می‌دهند مشکل کاتالیزور جدی است و باید تعویض شود. 

اگر متوجه کاهش کارایی خودرو یا افزایش مصرف سوخت شدید، باید وضعیت کاتالیزور را چک کنید. ممکن است مسیر کاتالیزور بسته شده باشد. گازهای سمی به موتور بازمی‌گردند و نسبت سوخت و هوا تغییر می‌کند. در این حالت خفگی موتور رخ می‌دهد و کارایی آن کاهش می‌یابد.

گاهی اوقات گرفتگی شبکه اسفنجی کاتالیزور باعث می‌شود اتومبیل شما خوب استارت نخورد و شتاب آن کاهش پیدا کند. یکی دیگر از علائم هشداردهنده خرابی کاتالیزور، روشن شدن چراغ چک خودرو است. بسیاری از افراد توجهی به آن نمی‌کنند؛ در حالی که این علامت به عنوان اولین نشانه خرابی کاتالیزور محسوب می‌شود. در این مواردی که گفتیم می‌توان کاتالیزور را تعمیر کرد.  

چگونه می توان کاتالیزور خودرو را تعمیر کرد؟

در مواقعی که خرابی یا آسیب‌دیدگی کاتالیزور خودرو جدی نباشد، می‌توان آن را تعمیر کرد. یکی از این روش‌ها استفاده از مکمل سوخت است. شما می‌توانید هر چند وقت یکبار از مکمل سوخت استفاده کنید. این مکمل‌ها باعث بهبود عملکرد موتور اتومبیل می‌شوند. علاوه براین آلودگی‌های کاتالیزور را رفع می‌کنند و کارایی موتور را افزایش می‌دهند. 

از دیگر روش ‌هایی که برای تعمیر کاتالیزور به کار می‌روند، می‌توان به شستشوی کاتالیزور اشاره کرد. در هنگام گرفتگی و رسوب مواد زائد و آلودگی‌ها در شبکه لانه زنبوری و سایر قسمت‌های کاتالیزور از این روش استفاده می‌کنند. برای این منظور باید کاتالیزور را از محل خود خارج کرد. با توجه به حساسیت کاتالیزور بهتر است عملیات شستشو را به مراکز معتبر و تخصصی تعمیر کاتالیزور بسپارید. 

برای اینکه کاتالیزور اتومبیل شما زود از کار نیفتد، در مسافت‌های کوتاه با سرعت کم رانندگی نکنید. در غیر این صورت، هرگز کاتالیزور به دمای مطلوب خود نمی‌رسد. بهتر است برای گرم شدن کاتالیزور و از بین رفتن رسوبات روی سنسورهای اکسیژن، سرسیلندر و سراسر اگزوز یک مسافت طولانی را با شتاب زیاد طی کنید. البته این کار را گاهی اوقات انجام دهید. 

سخن پایانی درباره آیا تعمیر کاتالیزور کار درستی است؟

با مطالعه این مقاله پاسخ سوال « آیا تعمیر کاتالیزور کار درستی است؟ » را پیدا کردید. حتما متوجه شدید در مواقعی می‌توان کاتالیزور را تعمیر کرد که دچار مشکل جدی نشده باشد. کاتالیزور خودرو یک قطعه مهم و حساس در سیستم سوخت رسانی خودرو است. عملکرد آن باعث کاهش سطح آلایندگی خودرو می‌شود. به همین دلیل نباید آن را حذف کرد.

خرابی یا حذف کاتالیزور موجب رد شدن در آزمون معاینه فنی و عدم دریافت گواهی می‌شود. ضمن اینکه میزان آلایندگی خودرو را به شدت افزایش می‌دهد و سلامت انسان‌ها و سایر موجودات را به خطر می‌اندازد.