Skip to main content
| author

گیربکس صنعتی چیست ؟

20 مرداد, 1401

گیربکس صنعتی چیست ؟ گیربکس صنعتی وسیله‌ای است که برای انتقال قدرت مکانیکی از یک منبع تولید توان به یک منبع مصرف

و همچنین برآورده کردن گشتاور و سرعت دایره‌ای لازم برای مصرف کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. درحقیقت گیربکس صنعتی یک رابط میان منبع توان و مصرف کننده توان است که میان منبع توان و مصرف کننده توان است که بین منبع توان و مصرف کننده توان یک رابطه منعطف برقرار می‌کند. به علت هماهنگ بودن گشتاور و سرعت دایره‌ای منبع تولید توان با مصرف کننده نیازمند وسیله‌ای است که بتواند این هماهنگی موجود را به‌صورت یک رابط برقرار نماید کاری واجب به نظر می‌رسد.

ماشینی که می‌تواند این خواسته را برآورده کند گیربکس صنعتی نام دارد. مهم نیست که منبع تولید توان با چه مدل سوخت یا منبع انرژی باعث تولید توان می‌شود، بلکه این نکته مهم است که در شفت ورودی به گیربکس توان تولید شده را به‌صورت گشتاور به گیربکس انتقال دهد. ماشین هایی که می‌توانند توان مورد نیاز گیربکس صنعتی را تامین و تهیه کنند عبارتند از: الکتروموتورها، موتورهای دیزل، موتورهای بنزینی، موتورهای گازسوز، توربین های آبی و بادی و...


انواع مختلف گیربکس صنعتی


گیربکس های صنعتی انواع گوناگونی را دارا هستند و در بازار به نام های مختلفی موجود می‌باشند که برخی از آنها عبارتند از:


(Planetary Gearbox) گیربکس های خورشیدی


این روزها در صنایع سبک و سنگین برای کم کردن و یا زیاد کردن دور، درصورت بالا و بیشتر بودن نسبت تبدیل و توان‌های خیلی زیاد در مکان های کوچک و بازدهی بالای گیربکس، این مدل از گیربکس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیربکس‌های خورشیدی به علت دارا بودن قابلیت استفاده در دورهای زیاد و توان‌های بالا یکی از پراستفاده ترین چرخ دنده ها در صنایع جدید معروف شده‌اند این مدل از گیربکس ها در دومدل تک استیج طراحی و ساخته می‌شوند.


(Crown Wheel Pinion Gearbox) گیربکس کرانویل پینیون


گیربکس کرانویل متشکل از تعدادی چرخنده هلیکال و دو چرخنده که باعث ایجاد قابلیت منتقل کردن گشتاور در زاویه 90 درجه می‌شود. به منظور انتقال نیرو در محورهای متعامد و غیر متعامد و متنافر نیاز به سیستم درگیری دنده ها در دو سطح مورب می‌باشد که توسط چرخ دنده های مخروطی مارپیچ تامین می‌شود.


(Helical Gearbox) گیربکس ‌های هلیکال یا شافت مستقیم


گیربکس های هلیکال متشکل از تعدادی چرخنده هستند که ساختاری مارپیچ یا هلیکال را دارا هستند و به این علت به این نام معروف هستند. این نوع چرخنده ها از گروه چرخنده های ساده ولی با امتداد پروفیل مورب نسبت به امتداد شفت می‌باشند. جابه‌جایی نیرو در این مدل از جعبه دنده ها با توجه به ساختار چرخ دنده های آنها ( هلیکال ) با حرکت یک نقطه در امتداد سطح دنده انجام میشود. در این گیربکس‌ها به دلیل کم کردن صدا و درگیری نرم چرخ دنده ها، در سیستم های جابجایی نیرو به کار برده می‌شوند و می‌توانند در دورها و توان های بیشتری نسبت به دنده های ساده مورد استفاده قرار گیرند.


(Worm Gearbox) گیربکس حلزونی


این گونه از گیربکس ها تشکیل شده از یک ماردون فولادی که سخت کاری پیوسته شده و سنگ خورده است و یک چرخنده حلزونی اکثراً از جنس برنز ریخته گری شده است. این گیربکس‌ها نیروی سینماتیکی خودشان را از این دو قطعه می‌گیرند. در گیربکس های حلزونی به علت ساختار و زاویه خروجی آنها سبب متعامد بودن دارای کاربری های مختلفی است و به علت کارکرد نرم دردستگاه های بالابر و آسانسورها که نیازمند تولید گشتاور و شروع به کار نرم می‌باشد، کاربرد زیادی را دارا هستند.


گیربکس های ترکیبی


این گیربکس بنا به درخواست مصرف کننده و به‌صورت تک و یا کوپله شده با موتور، که همان موتور گیربکس یا الکتروگیربکس است تولید می‌شود. بسته به انواع کارایی و خواسته هایی که از گیربکس وجود دارد، اشکال طراحی و تولید آنها مختلف است.


گیربکس آویز


گیربکس های آویز به علت قابلیت چند محور بودن توانایی ایجاد نسبت های تبدیل بیشتری را دارا هستند که به این علت قابلیت ایجاد گشتاورهای بالایی را دارا می‌باشند و درمواردی نیازمند گشتاورهای بالا و کارکرد به‌صورت دائم کار می‌باشد، مانند دستگاه های میکسر و یا سیستم های محرک خطی در جرثقیل های سقفی. گیربکس های آویز مانند گیربکس های هلیکال ساختار چرخ دنده هایی با امتداد پروفیل مورب نسبت به امتداد شفت دارند تنها فرق این دو در این است که ساختار چند محوری به‌صورت موازی را دارا هستند. از مزیت‌های این گیربکس ها توانایی انتقال توان به چند شفت خروجی بصورت همزمان است. البته در ازای بار وارده به هر شفت خروجی، توان شفت دیگرکاهش می‌یابد.


کلام پایانی


در این مقاله ما گیربکس صنعتی و مطالبی راجع به انواع این گیربکس‌ها در اختیار شما قرار دادیم. و به برخی از مطالب مهم که درمورد گیربکس صنعتی و انواع آن بود اشاره کردیم و نیز قابلیت های هریک را توضیح دادیم که شما علاقمندان بتوانید راحت‌تر انتخاب خود را انجام دهید و فرق هرکدام را بهترمتوجه شوید. نکته ای که قابل ذکر می‌باشد این است که گیربکس‌های خورشیدی نسبت به سایر گیربکس‌ها دارای کارایی زیادی در صنایع را دارا است. امیدواریم مطالب برایتان مفید واقع شده باشد و بتوانید انتخاب درست و صحیحی را داشته باشید.