Skip to main content
| author

تفاوت های نایلون شیرینگ با نایلون معمولی

11 دی, 1402

تفاوت های نایلون شیرینگ با نایلون معمولی چیست؟ نایلون‌ ها نقش مهمی در بسته بندی انواع محصولات دارند. با افزایش رشد تولیدات کارخانه ها میزان مصرف انواع نایلون بیشتر شد.

کارخانه ها برای اینکه بتوانند محصولات خود را سالم به دست مصرف کننده برسانند، باید آنها را بسته بندی می‌کردند. یک بسته بندی با کیفیت و مقاوم که در طول جابجایی مانع از آسیب دیدگی محصول شود. به این ترتیب بود که نایلون‌ها به کالاهای پرمصرفی در کارخانه ها تبدیل شدند. در میان مدل‌های مختلف، نایلون‌های ساده یا معمولی و نایلون‌های شیرینگ بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفتند. 

اگر به خدمات تولید و چاپ نایلون های بسته بندی نیاز دارید، در این قسمت می توانید لیستی از این خدمات را مشاهده کنید. 

نایلون چیست؟

نایلون یک نوع پلیمر است که از پلی اتیلن سبک یا همان LDPE تشکیل شده است. عناصر اصلی موجود در ساختار نایلون شامل کربن، نیتروژن، هیدروژن و اکسیژن می‌شوند. هنگامی که این ماده تحت فشار و حرارت زیادی قرار می‌گیرد، تبدیل به الیافی با قطر بسیار کوچک می‌شود. این الیاف مقاومت بالایی دارند و به همین علت برای تولید محصولات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

تولید نایلون یک انقلاب بزرگ در صنعت بسته بندی محسوب می‌شود. با ظهور این محصول، تحول بزرگی در نحوه بسته بندی و جابجایی کالاها صورت گرفت. این محصول کاربردی موجب شد سرعت حمل و نقل هم افزایش یابد.

امروزه انواع مختلفی از نایلون‌ها تولید می‌شوند.آنها را به چندین دسته طبقه بندی می‌کنند. این محصول بر اساس مواد اولیه و کاربرد به انواع نایلون شیرینگ، حبابدار، سه لایه، پنج لایه، دسته دار، فروشگاهی، گلخانه ای و کشاورزی، ساختمانی، تبلیغاتی و... تقسیم‌بندی می‌شود. 

معمولا از نایلون در صنایع مختلفی مانند صنعت بسته بندی، کشاورزی، ساختمان‌سازی، پوشش انبارها و... استفاده می‌کنند. 

نایلون ساده 

نایلون ساده یا نایلون معمولی با استفاده از مواد پلی اتیلن سبک تولید می‌شود. در ابتدا این مواد را با نسبت‌های مختلفی ترکیب می‌کنند. سپس ترکیب به دست آمده را با استفاده از دستگاه اکسترودر به نایلون ساده یا معمولی تبدیل می‌کنند. نسبت ترکیب مواد به نوع استفاده مشتری بستگی دارد. با اضافه کردن برخی مواد به ترکیب می‌توانند یکسری ویژگی‌ها را در محصول اضافه کنند. 

نایلون شیرینگ 

نایلون شیرینگ یک نوع پلاستیک است که قابلیت شکل‌پذیری دارد. این نایلون در برابر نوسانات دمایی واکنش نشان می‌دهد. معمولا از نایلون شیرینگ برای ایزوله کردن بسته بندی استفاده می‌شود. 

9 تفاوت نایلون شیرینگ با نایلون معمولی 

بسیاری از افراد نمی‌دانند تفاوت نایلون شیرینگ با نایلون معمولی یا ساده چیست؟ درست است که هر دو نوع نایلون از یک خانواده هستند و با استفاده از مواد اولیه مشابهی ساخته می‌شوند، اما تفاوت هایی دارند. این تفاوت‌ها باعث متمایز شدن نایلون‌های معمولی و شیرینگ شده اند. 

در این قسمت به تفاوت های نایلون شیرینگ با نایلون معمولی اشاره می‌کنیم.

1- میزان دسترسی

اولین مورد از تفاوت های نایلون شیرینگ با نایلون معمولی یا ساده به میزان دسترسی افراد جامعه مربوط می‌شود. نایلون‌های معمولی به وفور در دسترس مردم قرار دارند. این نوع نایلون را می‌توان در بیشتر خانه ها پیدا کرد.

هنگامی که افراد برای خرید به مغازه یا فروشگاهی می‌روند، اقلام خریداری شده را داخل نایلون های معمولی یا ساده قرار می‌دهند. اما نایلون شیرینگ یا نایلون جمع شونده، معمولا برای بسته بندی کالاهایی مانند آب معدنی و انواع نوشیدنی ها به کار می‌رود. 

2- نوع کاربرد 

همان طور که گفتیم نایلون‌های معمولی برای جابجایی کالاها و محصولات خریداری شده و مواردی از این دست به کار می‌روند. در حالی که نایلون‌های شیرینگ بیشتر در کارخانه ها و برای بسته‌بندی محصولات صنعتی و کالاهای تولید شده کاربرد دارند.

این نوع نایلون، سبک است و مقاومت خوبی دارد. علاوه براین به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد. به همین علت برای بسته بندی بسیاری از محصولات صنعتی و تولیدات کارخانه ها به کار می‌رود. 

3- ترکیبات متفاوت

یکی از مهم‌ترین تفاوت های نایلون شیرینگ با نایلون معمولی ، تفاوت در ترکیب مواد سازنده آنها است. همان‌طور که می‌دانید مواد اولیه و پایه ای نایلون معمولی (ساده) با نایلون شیرینگ یکسان است؛ اما ترکیب مواد جزو تفاوت های اصلی این دو نوع نایلون می‌باشد. 

4- حساسیت دمایی

مشخصه بارز نایلون شیرینگ حساسیت آن در برابر حرارت است. یعنی هنگامی که در برابر حرارت قرار بگیرد، جمع می‌شود. حتما بسته بندی آب معدنی را دیده اید. نایلونی که برای این بسته بندی به کار رفته است، از نوع شیرینگ می‌باشد.

خاصیت جمع‌شوندگی نایلون شیرینگ را نباید به عنوان یک نقطه ضعف در نظر گرفت. چرا که این نایلون کیفیت و مقاومت بالایی دارد و می تواند از محصولات تولیدی کارخانه ها محافظت کند. در مقابل، نایلون های معمولی یا ساده قرار دارند که حساسیت کمتری نسبت به گرما دارند. 

5- میزان کشش و فشار 

این مورد هم جزو تفاوت های نایلون شیرینگ با نایلون معمولی به شمار می‌رود. میزان مقاومت کششی نایلون معمولی در مقایسه با نایلون شیرینگ بیشتر است. هنگامی که نایلون شیرینگ حرارت می‌بیند، قابلیت کششی آن کاهش می‌یابد. به همین دلیل می‌تواند محصولات را به صورت محکم و منظم در کنار یکدیگر نگه دارد. در عوض، نایلون شیرینگ می‌تواند وزن و فشار بیشتری را تحمل کند. 

6- شکل ظاهری 

نایلون‌های معمولی و شیرینگ از نظر شکل ظاهر با هم فرق دارند. سطح نایلون معمولی (ساده) براق و شفاف است؛ در حالی که نایلون شیرینگ براق نیست و تقریبا کدر است. 

7- خاصیت چاپ‌پذیری

یکی دیگر از تفاوت های نایلون شیرینگ و نایلون معمولی به قابلیت چاپ‌پذیری آنها مربوط می‌شود. نایلون ساده یا معمولی نسبت به نایلون شیرینگ، خاصیت چاپ‌پذیری بالاتری دارد و شرکت‌های مختلف می‌توانند نشان تجاری خود را روی آن چاپ کنند. 

8- میزان ضربه‌ پذیری

نایلون ساده ، بافت نرمی دارد و به همین علت بیشتر به وسیله کسب و کارها و شرکت های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما نایلون شیرینگ به دلیل ضخامت کم و مقاومت بالا در تجارت‌های بزرگتر کاربرد دارد. این نایلون نقش مهمی در صادرات و واردات کالاها ایفا می‌کند و به خوبی می‌تواند از محصولات مختلف محافظت کند. 

9- توجیه اقتصادی

یکی از مواردی که باعث محبوبیت و استقبال از نایلون شیرینگ شده است، مقرون به صرفه بودن آن می‌باشد. 

سخن پایانی درباره تفاوت های نایلون شیرینگ با نایلون معمولی

نایلون معمولی و نایلون شیرینگ هر دو جزو کاربردی‌ترین انواع نایلون هستند. این نایلون ها با استفاده از مواد اولیه یکسانی ساخته می‌شوند؛ اما ترکیب مواد برای ساخت نایلون متفاوت است.

تفاوت های نایلون شیرینگ با نایلون معمولی به این مورد محدود نمی‌شود. با مطالعه این مقاله می‌توانید به سایر تفاوت های این دو محصول پی ببرید. دانستن این تفاوت ها به شما کمک می‌کند تا در زمان نیاز، انتخاب مناسب‌تری داشته باشید.