Skip to main content
| author

روش های خنک سازی ماینر

07 دی, 1401

روش های خنک سازی ماینر ، اگر شما نیز در زمینه استخراج بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتالی فعالیت می کنید، خنک کردن ماینر یکی از موضوعات مهمی است که حتماً از آن اطلاع دارید. در این مقاله می خواهیم به بررسی لازم در مورد بهترین و جدیدترین تجهیزات برای خنک کردن ماینر بپردازیم.

همچنین روش های ایجاد دمای مناسب ماینر را معرفی می کنیم.


اهمیت خنک کردن ماینر 


برای استخراج ارزهای دیجیتالی باید از دستگاهی به نام ماینر استفاده شود. این دستگاه به صورت شبانه روزی روشن بوده و ۲۴ ساعته در حال کار کردن است. این موضوع باعث شده تا سیستم دستگاه ماینر دچار افزایش دما شود. هنگامی که دمای سیستم بالا می رود ممکن است سخت افزار دستگاه دچار آسیب شود. به طوری که پس از مدت کوتاهی افزایش بیش از اندازه دما و داغ شدن دستگاه، قطعات آن را خراب می کند. بنابراین دستگاه ماینینگ از کار میافتد. از طرف دیگر گرمای زیاد در دستگاه ماینر و داغ شدن آن موجب کاهش راندمان پردازش اطلاعات می شود و روی روند کسب درآمد مشکل ایجاد می کند. در اینجا باید نسبت به خنک کردن ماینر اقدام کرد. از همان ابتدای کار لازم است تجهیزات مناسب برای خنک کردن دستگاه بر روی آن نصب شود.


خنک کردن ماینر با گردگیری و رفع غبار دستگاه


یکی از روش هایی که می توان با کمک آن دستگاه ماینر را خنک کرد، گردگیری و رفع تمامی غبار هایی است که بر روی دستگاه و درون آن قرار دارد. این کار به میزان زیادی به خنک شدن ماینر کمک می‌ کند. ولی در صورتی که این اقدام پاسخگو نباشد، بهتر است که با کمک دستگاه های گردگیری، ذرات و گرد و غبار را از روی دستگاه از بین برد. برای مناطقی که میزان گردوغبار در آنها کمتر است می توان به صورت ماهانه این کار را انجام داد. این روش تاثیر زیادی در کارکرد دستگاه دارد و منجر به خنک شدن آن می شود. 


خنک کردن ماینر با روش خنک سازی محیط اطراف ماینر


خنک سازی محیط اطراف ماینر یکی از متداول ترین روش هایی است که در این زمینه می‌ توان انجام داد. با کمک دستگاهی مثل کولر گازی، کولر آبی و یا فن هایی که در بازار موجود است، می توان محیط اطراف ماینر را خنک کرد. برای مناطق کم رطوبت می توان از کولرهای آبی سلولزی برای خنک کردن دستگاه ماینر استفاده کرد. ولی برای مناطق شرجی بهتر است که از کولرهای آبی استفاده نشود. زیرا رطوبت محیط بالا رفته و ممکن است دستگاه دچار آسیب شود.


خنک سازی ماینر با کولر گازی


استفاده از کولر گازی از دیگر روش هایی است که می توان برای خنک کردن ماینر ها به کار برد. چون دستگاه های ماینینگ به صورت ۲۴ ساعته روشن هستند و در کنار آن ها سیستم های خنک کننده کار خنک سازی دستگاه را انجام می دهند. پس لازم است دستگاه هایی انتخاب کرد که میزان مصرف برق آنها کمتر باشد. کولر گازی به دلیل مصرف بالای برق چندان توصیه نمی شود.


خنک کردن ماینر به روش بادی


استفاده از سیستم های بادی و فن از دیگر روش هایی است که می توان برای خنک سازی دستگاه ماینینگ استفاده کرد. اگر بر روی پردازنده ها هیت سینک نصب شود، گرمای ماینر به میزان زیادی کاهش پیدا می کند. قسمت فن این دستگاه بر روی هسته اصلی پردازنده قرار می گیرد و قسمت دیگر بر روی دستگاه تعبیه می شود. البته باید به این موضوع توجه کرد که هر فنی به خودی خود نیاز به مصرف برق دارد.


خنک سازى با كمک انتقال گرما


با کمک انتقال گرما به بیرون که یکی از روش‌های ساده است می توان دستگاه ماینر را خنک کرد. برای این کار می‌ توان کانال های آماده و یا لوله های فلزی نصب کرد تا گرمای به وجود آمده به محیط بیرون انتقال پیدا کند.


بهترین و مناسب ترین دما برای ماینر چقدر است؟


در فصل تابستان و در روزهای گرم سال دمای هوا معمولاً بین ۳۵ تا ۴۰ درجه متغیر خواهد بود. برای محیط ماینر بهترین دما ۲۰ تا ۳۰ درجه سیلسیوس است. باید به این موضوع دقت کرد که به هیچ عنوان نباید دمای تراشه از ۷۰ و ۸۰ درجه بیشتر شود. اگر دمای ماینر از این میزان بالاتر رود، لازم است دستگاه را خاموش کرده و نسبت به خنک کردن آن اقدام کرد.


بهترین روش خنک سازی برای مناطق پر رطوبت


در مناطقی که رطوبت آن بالا باشد و یا مناطقی که در کنار دریا هستند برای خنک کردن دستگاه ماینر می توان از روش خنک کاری با روغن ماینر استفاده کرد. رطوبت بالا باعث آسیب رساندن به دستگاه ماینر می شود. همچنین اگر از روغن نامرغوب استفاده شود، خطر آفرین است. بنابراین باید بهترین روغن ماینر را برای این کار استفاده کرد.


نکات مهم راهنمای خنک کردن ماینر

برای مناطق گرم و خشک بهترین گزینه برای خنک کردن ماینر کولرهای آبی سلولزی خواهد بود.
در مناطقی که رطوبت بالا باشد، بهتر است برای خنک کردن ماینر از روغن استفاده شود.
دمای دستگاه ماینر باید به طور مدام کنترل شود تا در در صورت وجود مشکل خیلی سریع نسبت به برطرف کردن مشکل مربوطه اقدام کرد.
برای اینکه جلوی هدر رفت دمای به وجود آمده و اتلاف انرژی گرفته شود می توان محیط را عایق بندی کرد.
دستگاه ماینر لازم است که به خوبی از گرد و غبار محافظت شود، زیرا گردوغبار در طولانی مدت باعث خراب شدن دستگاه و قطعات آن می‌ شود.