Skip to main content
| author

علت دیر عوض شدن دنده اتومات

28 فروردين, 1402

علت دیر عوض شدن دنده اتومات ، گیربکس اتوماتیک یک سیستم حیاتی در وسیله نقلیه است و برای اطمینان از عملکرد طولانی مدت، نیاز به مراقبت و توجه مناسب دارد. تصور کنید در حال رانندگی

در جاده هستید و متوجه می شوید که با شتاب گرفتن، دنده دیر و با تاخیر تعویض می شود. شما نگران می شوید و می دانید مشکلی وجود دارد که ممکن است خیلی هم ساده نباشد و به تعمیر گیربکس اتوماتیک نیاز می باشد. این تاخیر به عنوان تاخیر در درگیر شدن شناخته می شود و در واقع یک مشکل بسیار رایج در بین گیربکس های اتوماتیک است.

این ایراد نوعی لغزش است که در آن کلاچ‌ هایی که برای حرکت خودرو استفاده می‌ شوند، کند می گردند و واکنش نشان نمی‌ دهند. این ایراد علت هایی دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید. 

برای رفع ایراد به وجود آمده می توانید به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در غرب تهران مراجعه کنید. تعمیرکاران ماهر این مجموعه با استفاده از دانش و تجربه خود مشکل اتومبیل شما را در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف می کنند. 

علت دیر عوض شدن دنده اتومات


گیربکس‌ اتوماتیک یک سیستم مکانیکی ‌پیچیده ای است که برای تنظیم جهت و سرعت مطلوب راننده تا حد امکان کارآمد عمل می‌ کند. جعبه دنده یا گیربکس میزان اعمال قدرت از موتور به میل محرک را کنترل می کند. به دلیل اصطکاک و گرمای تولید شده توسط اجزای متعددی که حرکت می کنند و بر هم کنش می نمایند، ساییدگی بیشتری نسبت به سایر قطعات خودرو در گیربکس رخ می دهد. دیر عوض شدن دنده به عنوان زمان تاخیر توصیف می شود که از تعویض دنده تا زمانی که گیربکس پاسخ دهد رخ می دهد. تاخیر می تواند به سرعت چند ثانیه و تا یک دقیقه طول بکشد.

دیر عوض شدن دنده نشانه یک مشکل جزئی است که در صورت عدم توجه به آن منجر به مشکلات بزرگی می شود. اگر زمانی که خودرو را در دنده عقب قرار می دهید تاخیری وجود دارد، می تواند به دلیل مشکل در ساعت گیربکس باشد. از طرف دیگر، مشکلات کامپیوتری مانند شیر برقی معیوب موجب دیر عوض شدن دنده می شود. دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است باعث تاخیر در تعویض دنده در خودرو اتوماتیک شده باشد.

علت دیر عوض شدن دنده اتومات

برخی از آن ها عبارتند از:
1.    دماها می توانند بر جابجایی تاثیر بگذارند. تاخیر در تعویض دنده در تغییرات شدید دما، به ویژه دماهای خیلی سرد، طبیعی می باشد. اگر متوجه شدید که در دماهای گرم تر دنده دیر عوض نمی شود، جای نگرانی نیست.
2.    از چرخاندن دور موتور در زمان تاخیر در تعویض دنده خودداری کنید. در اثر افزایش اصطکاک، خطر آسیب بیشتر به کلاچ ها و باندهای گیربکس وجود دارد.
3.    هنگامی که سطح روغن را بررسی می کنید باید به رنگ روغن گیربکس و بوی سوختگی نیز توجه نمایید. روغن گیربکس باید حداقل دو بار در سال چک شود. البته احتمال اینکه روغن گیربکس باعث دیر عوض شدن دنده شود بسیار کم می باشد.
4.    شیر برقی کلاچ در مبدل گشتاور یک قطعه الکترونیکی است که میزان عبور روغن به کلاچ مبدل گشتاور را کنترل می کند. هنگامی که عملکرد نادرست دارد، روغن بسیار کم یا بیش از حد آزاد می شود و فشار مایعات غیرعادی ایجاد می گردد. این باعث کاهش مصرف سوخت و توقف آن می شود.
از دیگر علت های دیر عوض شدن دنده اتومات می توان به مبدل گشتاور یا توربین معیوب، گرم شدن بیش از حد گیربکس، کیپ شدن صافی یا فیلتر گیربکس، سوختگی کلاچ ها و فرسودگی چرخ دنده ها اشاره نمود.


سخن پایانی

برای جلوگیری از تاخیرهای احتمالی هنگام تعویض دنده، روغن گیربکس را اغلب چک کنید. فقدان سیال و کیفیت ضعیف روغن می تواند بیشتر از اینکه باعث خرابی آب بندی های داخلی شود منجر به بسیاری از مشکلات بزرگ و  ناخواسته گیربکس شود. تعویض روغن گیربکس هر ۴۰۰۰۰ کیلومتر، روغن کاری قطعات متحرک و جلوگیری از گرمای بیش از حد، از اجزای داخلی گیربکس محافظت می کند و عمر آن را افزایش می دهد.