Skip to main content
| author

مراحل ساخت سردخانه صنعتی

07 بهمن, 1402

مراحل ساخت سردخانه صنعتی ، آیا شما هم در فکر ساخت و احداث یک سردخانه صنعتی هستید؟ در این صورت حتما می‌خواهید بدانید که باید این کار را از کجا شروع کنید؟

سردخانه صنعتی، محلی است که برای نگهداری از مواد غذایی، محصولات پروتئینی، صنایع شیمیایی، دارو، تجهیزات الکترونیکی و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فضای بسته و محصور، دما و رطوبت مشخصی دارد. در این شرایط کیفیت مواد حفظ می‌شود و فاسد نمی‌شوند. سیستم‌های برودتی می‌توانند دمای موردنیاز سردخانه را تامین کنند. 

اگر قصد احداث سردخانه در کرمان دارید می‌توانید از تیم حرفه ای که در زمینه ساخت سردخانه در کرمان تخصص دارند کمک بگیرید. 

مراحل ساخت سردخانه صنعتی

مزایای ساخت سردخانه صنعتی چیست؟

سردخانه یک مکان مهم برای صنایع مختلف است. در این مکان می‌توان محصولات و کالاهای مختلف را به صورت تازه و برای مدت طولانی نگهداری کرد. در واقع، بزرگترین مزیت ساخت سردخانه افزایش ماندگاری محصولات است.

در فضای سردخانه، باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها نمی‌توانند رشد و فعالیت کنند. به همین علت می‌توان انواع مواد غذایی، دارویی و... را بدون اینکه خراب شوند، برای مدت طولانی نگهداری کرد. 

یکی دیگر از مزایای ساخت سردخانه، کاهش فساد مواد است. دما و برودت سردخانه باعث می‌شود روند تخریب طبیعی مواد با سرعت کمتری انجام شود. در نتیجه کیفیت و ارزش غذایی مواد برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌شوند.

علاوه براین، محصولات غذایی را که در سردخانه نگهداری کرده اند را می‌توانند بدون اینکه فاسد شوند، در مسافت‌های طولانی حمل کنند. 

مزایای ساخت سردخانه صنعتی

صفر تا صد احداث سردخانه صنعتی 

ساخت و احداث سردخانه یک عملیات تخصصی و پیچیده است. به همین علت باید توسط متخصصین این حوزه انجام شود. این افراد با استفاده از دانش، مهارت و تجربه خود می‌توانند یک سردخانه استاندارد بسازند. برای این منظور مراحل زیر را طی می‌کنند. 

 

1- انتخاب محل مناسب

در ابتدا باید محل مناسبی برای ساخت سردخانه در نظر گرفته شود. سپس زیرساخت‌های لازم را فراهم می‌کنند. 

2- بررسی نیازها و طراحی سردخانه 

طراحی سردخانه با توجه به نیازهای کارفرما صورت می‌گیرد. میزان توان تولید تبرید، ظرفیت سردخانه، نوع محصول مورد نگهداری، رطوبت و دمای مطلوب و... موارد مهمی هستند که در هنگام طراحی سردخانه به آنها توجه می‌شود.

البته جزئیاتی مانند ابعاد، تعداد و نوع درب ها، سیستم‌های تهویه، سرمایش و... هم در نظر گرفته می‌شوند. طراحی سردخانه بعد از بررسی دقیق تمام نیازها صورت می‌گیرد.

بررسی نیازها و طراحی سردخانه | مراحل ساخت سردخانه صنعتی

3- احداث سوله سردخانه 

برای ساخت سوله ابتدا فونداسیون ساختمان را انجام می‌دهند و سپس به سراغ دیوارکشی می‌روند. بعد از تکمیل این مراحل، سازه فلزی را اجرا می‌کنند. معمولا دیوارهای سردخانه از جنس ساندویچ پنل همراه با عایق مناسب است. با وجود این عایق، سرمای داخل سردخانه حفظ می‌شود. 

4- خرید و نصب تجهیزات سردخانه 

تجهیزات مورد نیاز سردخانه توسط یک تیم حرفه ای نصب و راه اندازی می‌شوند. این تیم، عملیات نصب را با رعایت اصول ایمنی و فنی انجام می‌دهد. تجهیزات سردخانه شامل سیستم‌های تهویه، سرمایشی، تصفیه هوا، جریان هوا، سیستم‌های کنترلی و... می‌شوند. بعد از نصب تجهیزات و قفسه بندی، سردخانه آماده بهره برداری می‌شود.

5- بهره برداری از سردخانه

در این مرحله، گاز فریون را به سردخانه تزریق می‌کنند و به این ترتیب برودت لازم برای سردخانه تامین می‌شود. با توجه به اینکه سردخانه از نوع زیر صفر است یا بالای صفر، محصولات متناسب را درون آن قرار می‌دهند. به کمک تجهیزاتی مانند ترموستات و ساید گلاس می‌توانند دما و میزان گاز سردخانه را پایش کنند. 

بهره برداری از سردخانه | مراحل ساخت سردخانه صنعتی

تجهیزات موردنیاز برای ساخت سردخانه 

تجهیزات مختلفی در سردخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند که از آن جمله می‌توان به درب سردخانه، تابلو برق، کندانسینگ یونیت، ساندویج پنل و کانکس اشاره کرد.

1- درب سردخانه 

درب سردخانه یک نوع درب تخصصی است که دمای سرد درون فضای ذخیره سازی را حفظ و از ورود هوای بیرون جلوگیری می‌کند. معمولا در کارخانه های فرآوری مواد غذایی، فروشگاه های مواد غذایی و... از این نوع درب استفاده می‌شود.

درب‌های سردخانه در سه نوع لولایی، کشویی و کنترل اتمسفر وجود دارند. عملکرد این درب‌ها مستقیما روی کارکرد سایر تجهیزات سردخانه تاثیر می‌گذارد. 

درب سردخانه | مراحل ساخت سردخانه صنعتی

2- تابلو برق سردخانه 

تابلو برق سردخانه محفظه ای است که تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی سیم‌کشی مانند کلید، لوازم حفاظتی، کنترلی و نمایشی روی آن نصب می‌شوند. با استفاده از این تابلو می‌توان دما، رطوبت و سایر پارامترهای مربوط به تجهیزات سردخانه را کنترل کرد.

وجود تابلو برق برای سردخانه ضروری است. این بخش مانع از ورود شوک الکتریکی به اواپراتور و سایر تجهیزات می‌شود. 

 تابلو برق سردخانه 

3- کندانسینگ یونیت

کندانسینگ یونیت (Condensing Unit)، مجموعه‌ای از تجهیزات برودتی سردخانه مانند دستگاه های کنترل دما، پمپ‌های حرارتی، سیستم تهویه، کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و... است. 

کمپرسور : این قسمت به عنوان قلب سیستم سرمایش شناخته می‌شود و مسئول چرخاندن مبرد در چرخه تبرید است. نقش کمپرسور در سردخانه شبیه نقش پمپ در سیستم هیدرولیک است. 

کندانسور : یکی دیگر از اجزای موجود در چرخه تبرید، کندانسور است. محل قرارگیری آن قبل از شیر انبساط و بعد از کمپرسور می‌باشد. کندانسور وظیفه دارد گاز مبرد خروجی از کمپرسور را تقطیر کند. 

اواپراتور : از دیگر تجهیزات سردخانه می‌توان به اواپراتور اشاره کرد که داخل محیط سردخانه قرار دارد. این بخش، مسئول جذب گرمای درون سالن است. اواپراتور را از نظر طراحی به سه دسته اواپراتورهای ساده، فین‌دار و پلیت‌دار تقسیم بندی می‌کنند.

امروزه در سردخانه های زیر صفر، بالای صفر و تونل انجماد از آن استفاده می‌کنند. 

کندانسینگ یونیت | مراحل ساخت سردخانه صنعتی

4- ساندویچ پانل 

این بخش از یک پنل چند لایه تشکیل شده است که برای ساخت دیواره و سقف سردخانه به کار می‌رود. در ساختار آن، دو ورق گالوانیزه وجود دارد. در میان این دو ورق، یک عایق از جنس پلی اورتان، پشم سنگ یا فوم قرار می‌گیرد.

معمولا ساندویچ پانل‌ها با ضخامت 10 و 15 سانتی‌متر تولید می‌شوند. این ساندویچ پانل‌ها از اتلاف انرژی و حرارت جلوگیری می‌کنند. علاوه براین مقاومت خوبی در مقابل سایش دارند.

مراحل ساخت سردخانه صنعتی

ساندویچ پانل‌ها را براساس جنس لایه بیرونی به دسته های زیر تقسیم بندی می‌کنند.

- پلی استایرن سخت
- فوم پلی یورتان (PUR)
- پلی ایزوسیانات (PIR)
- الیاف معدنی- پشم شیشه
- پشم سنگ

ساندویچ پانل 

5- کانکس

کانکس یا کابین سردخانه به صورت‌ های ثابت، متحرک یا فروشگاهی طراحی می‌شود. این کانکس‌ها از نظر ابعاد، ضخامت بدنه، ظرفیت، نوع تجهیزات و قیمت با هم تفاوت دارند. فضای کانکس برای نگهداری از انواع مواد و محصولات سردخانه ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

کانکس سردخانه | مراحل ساخت سردخانه صنعتی

عوامل موثر بر قیمت ساخت سردخانه 

یکی از نکات مهم برای ساخت سردخانه، هزینه احداث است. باید توجه داشت که عوامل مختلفی بر قیمت ساخت سردخانه تاثیر می‌گذارند. از جمله این عوامل می‌توان به ظرفیت و نوع سردخانه، طراحی، نصب و اجرای سازه، هزینه خرید تجهیزات و مواد اشاره کرد. 

عوامل موثر بر قیمت ساخت سردخانه 

سخن پایانی درباره مراحل ساخت سردخانه صنعتی

سردخانه های صنعتی نقش مهمی در حفظ و نگهداری مواد غذایی، دارویی، تجهیزات الکترونیکی، مواد شیمیایی و... برای مدت طولانی دارند. امروزه بسیاری از کارخانه ها، فروشگاه ها و... به منظور حفظ و ذخیره سازی مواد غذایی، دارویی و... اقدام به ساخت سردخانه می‌کنند.

با توجه به اینکه ساخت سردخانه یک کار تخصصی است؛ بنابراین باید توسط یک تیم حرفه‌ای انجام شود. این تیم کاملا با مراحل ساخت سردخانه صنعتی آشناست و بر نحوه کار تسلط دارد. اگر قصد دارید یک سردخانه صنعتی بسازید، توصیه می‌کنیم از یک تیم متخصص کمک بگیرید.