Skip to main content
| author

هواکش ماینر چیست؟

07 دی, 1401

هواکش ماینر چیست؟بعد از انتخاب دستگاه ماینر و برق مورد نیاز برای آن یکی از مهمترین اقداماتی که باید انجام داد، برنامه ریزی لازم برای حذف و کمتر کردن گرمای تولید شده توسط دستگاه است. در این زمینه می توان از هواکش ماینر کمک گرفت.

با ما همراه باشید تا در این مقاله شما را با هواکش ماینر بیشتر آشنا کنیم.


هواکش ماینر چیست؟


برای اینکه روند بهره برداری از دستگاه ماینر و سودآوری آن بیشتر شود، باید گرمای تولید شده توسط دستگاه را از بین برد. حذف این گرما به سلامت دستگاه نیز کمک زیادی می ‌کند. در این راستا باید تمام هوای تولید شده توسط دستگاه ماینر را در نظر گرفت. به علاوه باید به اندازه فضای محل کار ماینر و دمای هوای محیطی که ماینر در آن قرار دارد، نیز توجه شود. فنی که در دستگاه ماینر به کار می‌ رود معمولاً ۲۰۰ متر مکعب در دقیقه می تواند هوای گرم را تخلیه کند. با کمک انواع هواکش فشار قوی و فن های سانتریفیوژ می توان گرمای تولید شده توسط ماینر را حذف کرد. این فن ها برای چرخش هوا در محیط به کار برده می شوند. انواع هواکش های صنعتی که در ابعاد متوسط و کوچک تولید می شوند، را نیز می توان برای خنک کردن هوا و تهویه هوای ماینر به کار برد. این فن ها در سالن های استخراج و باکس کوچک ماینر مورد استفاده قرار می گیرند.


خنک سازی دستگاه ماینر با کولرگازی و چیلر


برای خنک سازی دستگاه ماینر می‌ توان از روش ‌های مختلفی استفاده کرد. دستگاه تهویه معمولی خانگی و یا کولر گازی فقط قسمتی از هوای گرم را خنک سازی می کند. این دستگاه در برابر گرمای به وجود آمده معمولا ناتوان است. به علاوه هزینه برق و تاسیسات مورد نیاز برای این روش نیز بالا خواهد بود. باید به این مسئله توجه داشت که استفاده از چیلر به زیرساخت ها و تاسیسات قوی ساختمانی نیاز دارد. کولر گازی ممکن است به صرفه تر باشد. ولی به دلیل گرمای مداوم تولید شده توسط دستگاه ماینر باعث توقفات ناگهانی و ریستارت شدن دستگاه می شود که منجر به کاهش طول عمر کولر شده و یا هزینه برق مورد نیاز در طولانی مدت افزایش پیدا می کند. اصولاً طراحی گولر گازی برای مصارف خانگی و اداری است، بنابراین استفاده مداوم از آن هزینه بالایی در بردارد. 


خنک سازی دستگاه ماینر با فن سانتریفیوژ


با کمک هواکش های صنعتی می توان حجم زیادی از هوا را جابجا کرد. با در نظر گرفتن حجم هوا و ابعاد اتاق و نیز گرمایی که توسط دستگاه ماینر تولید می شود، می توان میزان دما و هوای گرم تولید شده را به راحتی محاسبه کرد. در مزارع بیت کوین به دلیل استفاده همزمان از چندین دستگاه به صورت موازی در یک محیط سربسته امکان استفاده از دستگاه فن سانتریفیوژ وجود دارد. خارج شدن هوای گرم با استفاده از اگزاست فن و یا فن های خروجی سقفی منجر به فشرده شدن هوا می شود. به علاوه خروج هوای گرم از طریق پنجره ها و یا کرکره های موتوری روشی مناسب برای حذف گرما از یک مزرعه تولید بیت کوین خواهد بود. از فاکتورهای مهم در این زمینه می ‌توان به اندازه اتاق یا سازه و تعداد ماینرها اشاره کرد. معمولاً هرچه اتاق بزرگتر باشد و ماینرهای بیت کوین در آن بیشتر باشد لازم است که از سی اف ام بیشتری استفاده کرد. به عنوان مثال در یک ساختمان فلزی ۴ متر در ۳ متر که دارای ارتفاع سقف حدود ۳ متر است، فضای حدود ۳۶ متر مکعب به وجود می‌آورد. در صورتی که این اتاق پر از دستگاه ماینر باشد باید هوا به سرعت هر ۱۰ ثانیه عوض شود.