Skip to main content
| author

فلاشینگ نما چیست و چه کاربردی دارد؟

20 مرداد, 1401

فلاشینگ نما چیست و چه کاربردی دارد؟ ، فلاشینگ نما از اصول بسیار مهم در ساخت و ساز و طراحی خانه می باشد. فلاشینگ نما پوششی فلزی بر روی دیوارهای سطح خارجی ساختمان (دیوار پشت بام، حیاط و جلو پنجره ها) است. همچنین خانه را در برابر برف و باران

محافظت می کند. جنس فلاشینگ نما معمولا از ورق روغنی یا گالوانیزه با ضخامت 500 الی 2 میل می باشد. ورق روغنی از زنگ زدگی محافظت می کند. فلاشینگ نما علاوه بر استحکام و افزایش طول عمر ساختمان، به زیباتر شدن آن نیز کمک می کند. فلاشینگ نما در قیمت خانه بسیار تاثیر دارد و نمای ظاهری آن به چشم افراد می آید. برای آشنایی بیشتر با فلاشینگ و کاربردهای ان با ما همراه باشید.


فلاشینگ نما ساختمان چیست؟


فلاشینگ نما یکی از گزینه های مناسب و کاربردی در اجرای نمای خارجی یک ساختمان می باشد. با به کارگیری از فلاشینگ به راحتی می توان نمای ساختمان را با توجه به معماری ساخت منحصر به فرد خود، پوشش داد. در حالت کلی فلاشیگ نما نوعی پوششی فلزی برای روی دیوارهای سطح خارجی ساختمان می باشد. فلاشینگ نما از ساختمان در برابر عوامل محیطی در شرایط مختلف محافظت می کند. همچنین زیبایی سازه را نیز به طور مداوم حفظ کرده و از تغییر زیبایی ظاهری آن جلوگیری می کند. البته این تنها کاربرد فلاشینگ نیست، بلکه به عنوان ابزاری که جهت آب بندی نمای ساختمان و پنهان نمودن سازه شیروانی به کار می رود نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

فلاشینگ نما

فلاشینگ نما ویژگی های فوق کاربردی دارد. از جمله ویژگی های آن عبارتند از:
1- فلاشینگ نما از آسیب رسیدن و تخریب ساختمان در مقابل عوامل طبیعی محافظت می کند.
2- با فلاشینگ نما می توان ظاهری زیبا به ساختمان داد. این زیبایی را می توان با رنگ آمیزی زیبایی فلاشینگ نما چند برابر نمود. همچنین جلوهی ویژه تری به ساختمان داد.
3- برای محافظت از نمای قدیمی از فلاشینگ استفاده می شود. زیرا از فرسایش و نابودی ساختمان جلوگیری می کند.
4- ایجاد المان های طرح دار و خاص که در جلوه ساختمان تاثیر دارد.
5- فلاشینگ نما باعث افزایش چشمگیر طول نمای ساختمان می شود.
6- خرپای شیروانی را می توان با فلاشینگ نما پنهان نمود.
7- فلاشینگ نما از پیچیدن باد به سازه جلوگیری می کند. زیرا باد باعث کنده شدن ورق های شیروانی می شود.


معرفی انواع فلاشینگ نما


فلاشینگ انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع آن، کاربردهای گوناگونی نیز دارد. می توان از آن در قسمت های مختلف ساختمان استفاده کرد. انواع فلاشینگ به دسته بندی هایی که در زیر آوردیم تقسیم می شود.


• فلاشینگ شکل U


فلاشینگ یو شکل، به شکل U خم کاری شده است و دارای زاویه 90 درجه می باشد. در این مدل لبه ها خم هایی کوچک به سمت داخل دارند. همین لبه های کوچک باعث می شوند که نما در طول کار دچار موج نشود. همچنین ظاهری زیبا در ساختمان ایجاد می کند. فلاشینگ U شکل، استحکام و مقاومت بالایی دارد. این فلاشینگ نما در ابعاد و رنگ های مختلفی تولید می شوند.

فلاشینگ U شکل

• فلاشینگ مدل نبشی


فلاشینگ مدل نبشی لبه هایی خم شده به داخل و یا خارج دارد. این لبه های خم شده تضمین کننده استحکام و زیبایی آن می باشند. خم شدن لبه ها به داخل و یا خارج، به چگونگی رنگ آمیزی آن بستگی دارد. این نوع از فلاشینگ هم در ابعاد و رنگ های متفاوتی تولید می شود.

فلاشینگ مدل نبشی


• فلاشینگ مدل سه پله


از ویژگی های این نوع فلاشینگ می توان لبه های خم شده آن را نام برد. با توجه به این موضوع این مدل بیشتر برای جلوگیری از پوسیدگی یا خرابی ورق ها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین طرح سه پله آن، از ورود آب به محیط جلوگیری می کند.

فلاشینگ مدل سه پله


• فلاشینگ مدل تاج


فلاشینگ مدل تاج این قابلیت را دارد که با زاویه های مشخصی تولید شود. تفاوت مهم این نوع فلاشینگ با انواع دیگر در وجود بخش های مختلف آن می باشد. این نوع فلاشینگ از سه بخش رویه، فوم درزگیر و فلاشینگ زیره تشکیل می شود. به همین دلیل کاربرد و طرفداران بسیاری دارد. در واقع، وجود این بخش ها باعث می شود که این مدل از نما قابلیت های آب بندی و پوشش موج ساندویچ پانل ها (ماده ای سفت و سخت جایگزین ساخت و ساز های سنتی) را داشته باشد.


1- کاربردهای مدل نبشی


جهت پوشش درزهای های بین سقف و دیوار از داخل یا خارج، فلاشینگ نما نبشی مورد استفاده قرار می گیرد. این مدل فلاشینگ به صورت افقی به کار می رود.


2- کاربردهای مدل U شکل


از فلاشینگ یو شکل برای درزبندی کامل ساندویچ پانل های سقفی استفاده می شود. همچنین جهت پوشش محل اتصال ساندویچ پانل دیوارها، مخصوصا دیوارهای کوتاه، این مدل فلاشینگ ساختمان کاربرد دارد.


3- کاربردهای فلاشینگ سه پله


در بخش جلویی ساندویچ پانل های سقفی، فلاشینگ نما سه پله کاربرد دارد. زیرا طرح این مدل از ورود نور آفتاب به محل مورد نظر جلوگیری می کند.


4- کاربردهای مدل تاج


گفته شد که یکی دیگر از انواع فلاشینگ نما، مدل تاج می باشد. با توجه به عنوان آن، برای بخش بالایی و تاج سقف سوله ها یا مکان هایی با سقف دو شیب کاربرد دارند.


نکات ضروری در نصب فلاشینگ نما


• سطح روی دیوار که قرار است فلاشینگ بر آن نصب شود، حتما باید به وسیله ملات سیمان صاف و محکم شود.
• در صورت بادخیز بودن محل نصب فلاشینگ نما، باید از وسایل قوطی یا نبشی برای زیرسازی استفاده شود. تا فلاشینگ به قوطی یا نبشی پیچ شود.
• محل اتصال قطعات فلاشینگ نما باید توسط چسب آب بندی، بتونه کاری و یا رنگ کاری شود. بدلیل اینکه آب بندی به صورت کامل انجام شود.
• ملات سطح روی دیوار بام و حیاط باید کمی شیب به داخل داشته باشد، تا آب باران و برف به سطح خارجی دیوار نما نفوذ نکند. البته در زیرسازی کف جلو پنجره و المان نما، این شیب باید به سمت بیرون باشد. زیرا هنگام بارندگی آب به سمت داخل اتاق یا بدنه دیوار نما نفوذ نکند.
• لبه خارجی فلاشینگ نما باید به اندازه ای از دیوار فاصله داشته باشد. بدلیل اینکه هنگام بارندگی، قطرات آب از روی سطح فلاشینگ نما بر نمای ساختمان نفوذ نکند. فاصله آن باید به اندازه ی 3 الی 5 سانتی متر از دیوار باشد.


قیمت فلاشینگ نما به چه صورت می باشد؟


همانطور که گفته شد فلاشینگ ساختمان انواع مختلفی از نظر ابعاد، جنس، شکل و ضخامت دارد. قیمت فلاشینگ نما به عوامل بسیاری بستگی دارد. نوع آلیاژ و ضخامت ورق فلاشینگ نما، ابعاد آن و نوع خم برخی از این عوامل هستند. به طور کلی قیمت فلاشینگ نما به انتخاب جزئیات و انتظارات فرد بستگی دارد.


نتیجه گیری


برای ساخت یک ساختمان جدید و یا تعمیر نمای آسیب دیده یک بنا، در هر وضعیتی، باید یک ساختار ایمن و اصولی برای حفاظت از نما طراحی شود. فلاشینگ نما، راهکار بسیار عالی و مناسب برای این موارد می باشد. استفاده از فلاشینگ نما باعث محافظت از نمای ساختمان در برابر عوامل طبیعی (رطوبت، باد، باران، برف و ...) می شود. فلاشینگ نما ساختمان انواع گوناگونی دارد که برای مصارف گوناگون قابل استفاده می باشد. همچنین عمر طولانی دارد. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.