Skip to main content
| author

علت جوش آوردن ماشین چیست؟ + راه های جلوگیری از آن

20 مرداد, 1401

علت جوش آوردن ماشین چیست؟ + راه های جلوگیری از آن ، از دید مردم، جوش آوردن ماشین ترس آور می باشد. آنها بلافاصله بعد از جوش آوردن ماشین هل شده و فکر می کنند تا چند ثانیه دیگر ماشین می ترکد. جوش آوردن ماشین یعنی اینکه در رادیاتورآن مشکلی بوجود آمده 

و باید فورا به آن رسیدگی شود. اگر در حین رانندگی از جلوی کاپوت ماشین بخار یا دود سفید رنگ بلند شد یعنی ماشین جوش آورده است. در واقع بیش از حد گرم شدن موتور ماشین همان جوش آوردن آن می باشد. حرارت بیش از حد موتور خودرو غیر عادی است و می تواند آسیب های جدی به موتور بزند. علاوه بر موتور به پیستون، سرسیلندر،سوپاپ، میل لنگ و ... آسیب جدی وارد می کند. جوش آوردن موتور دلایل مختلفی دارد که در ادامه این مقاله در مورد آنها بحث می کنیم و راه حل هایی برای جلوگیری از آن را می گوییم.


جوش آوردن ماشین چیست؟


در ماه های گرم سال ماشین های ساخت داخل و برخی از خودروهای چینی دچار مشکلات زیادی می شوند. یکی از این مشکلات جوش آوردن ماشین یا بیش از اندازه داغ شدن موتور می باشد. در این زمان بهترین کار متوقف ماشین در حال حرکت است. ماشین به علت های مختلفی جوش می آورد. زمانی که در سیستم خنک کننده موتور اشکالی بوجود آید و انتقال گرما انجام نشود، آب داخل رادیات ماشین به جوش آمده و عملکرد ماشین را با مشکل روبرو می کند. اقدام به موقع مسئله بسیار مهمی در این مواقع می باشد.


علت جوش آوردن ماشین چیست؟


همانطور که گفتیم جوش آوردن خودرومی تواند علت های مختلفی داشته باشد. ماشین زمانی بیش از حد داغ می شود و جوش می آورد که سیستم خنک کننده آن دچار مشکل شده باشد. همچنین جذب، انتقال و خارج شدن گرما به درستی اتفاق نیفتد. درتابستان از مهمترین علت های جوش آوردن ماشین دمای بیش از حد محیط می باشد. در ادامه به شایع ترین علت های جوش آوردن ماشین می پردازیم.


1- نشتی در سیستم خنک کننده


یکی از شایع ترین دلایل جوش آوردن ماشین نشتی در سیستم خنک کننده آن می باشد. هنگامی که رادیاتور، پمپ آب، واشر سیلندر و یا هولدینگ ترموستات ماشین دچار نشتی شده باشد موتور به خوبی خنک نمی شود. این امر منجر به جوش آوردن ماشین میشود. با پیدا کردن محل نشتی می توانید جلوی آن را بگیرید. قطعات موتور خودرو حساس هستند بنابراین اگر محل نشتی را پیدا نکردید حتما ماشین خود را به یک تعمیرکار حرفه ای بسپارید.

img title="نشتی در سیستم خنک کننده" src="/images/Leaka" alt="نشتی در سیست" width="400" height="210" />" /> <h3><br />2- مشکلات مرب"ط به مایع خنک کننده


زمانی که ماشین نشتی نداشته باشد یعنی مایع خنک کننده یا ضد جوش مشکل دارد. ممکن می باشد که مایع خنک کننده نامناسبی برای موتور ماشن استفاده کرده باشید و یا نسبت آب به مایع خنک کننده زیاد یا کم می باشد. این مشکلات باعث دتغ شدن بیش از حد موتور و یا جوش آوردن ماشین می شوند. هنگامی که مشکل از مایع خنک کننده باشد باید طبق دستورالعمل شرکت سازنده، آن را تخلیه کرده و مجددا با نسبت مناسبی خنک کننده و آب پر شود.

مشکلات مربوط به مایع خنک کننده


3- گرفتگی شلنگ ها


ممکن است ذزات ریز و یا گرد و غبار باعث گرفتگی شلنگ های ماشین شده باشند. این امر مانع از گردش خنک کننده در موتور می شود. بهترین را برای حل این مشکل تصفیه و تمیز کردن این سیستم و سپس پر کردن مجدد مخزن خنک کننده می باشد.

img title="گرفتگی شلنگ ها" src="/image" alt="گرفتگ" width="400" hei" /></p><h3><br" />4- شکستگی پمپ"آب


رساندن و به گردش درآوردن مایع خنک کننده در موتور ماشین، وظیفه پمپ آب می باشد. کوچکترین مشکل در پمپ آب که باعث به جوش آمدن خودرو می شود، شکستگی و نشتی آن است. همچنین ممکن می باشد که پره های آن گیر کرده باشند.

img title="شکستگی پمپ آب" src="/imag" alt="شکست" width="400" h" /></p><h3><" />5- خرابی تر"وستات


وظیفه ی ترموستات، حفظ دمای ماشین و تنظیم میزان خنک کننده ای می باشد که وارد موتور می شود. در صورت بروز مشکل در ترموستات ماشین، خودرو نمی تواند دمای خود را حفظ کندو درنتیجه تناسب میزان خنک کننده درون موتور خودرو را به هم می ریزد. همچنین خودرو بیش از حد داغ می شود و جوش می آورد.

img title="خرابی ترموستات" src="/images" alt="خرابی " width="400" heig" /></p><h3><br " />6- روغن موتور<" /> <p><br />نرم و روان ک"دن حرکت قطعات مختلف موتور، وظیفه روغن موتور می باشد. علاوه بر این روغن موتور تاثیر مستقیمی بر روی نحوه خروج حرارت ناشی از عملکرد موتور دارد. هنگامی که سطح روغن موتور ماشین کافی نباشد، دمای موتور افزایش پیدا می کند و احتمال جوش آوردن آن بالاتر می رود. آن را باید در زمان مناسب تعویض کرد.

روغن موتور


7- فن رادیاتور


در صورتی که فن رادیتور روشن نشود و یا شدت چرخش آن مشکل داشته باشد، دمای خودرو بالا می رود و جوش می آورد. فن رادیاتور معمولا الکتریکی می باشد. بنابراین امکان کشف علت آن ممکن است کمی دشوار باشد. در این مورد نیز خودروی خود را به یک تعمیرکار ماهر بسپارید.

img title="فن رادیاتور" src="/ima" alt="فن " width="400" height="21" /></p><h" /><br />8-"تسمه موتور


اگر تسمه موتور سالم و نرمال نباشد باعث داغ شدن موتور ماشین و به جوش آمدن آن می شود.

img title="تسمه موتور" src="/im" alt="تس" width="40" height="2" /></p><" /><br />9" سایر موارد


هر چیزی که باعث گرم شدن بیش از حد موتور ماشین شود در نهایت منجر به جوش آوردن آن خواهد شد. از موارد دیگری که باعث داغ شدن موتور می شوند می توان استفاده طولانی مدت از دنده های سنگین، رانندگی در سر بالایی به مدت طولانی و نامیزان بودن باد لاستیک را نام برد. خرابی در محافظ رادیاتور هم یکی دیگر از این موارد می باشد.


علائم داغ شدن و جوش آوردن موتور ماشین


پیدا کردن علت داغ شدن بیش از حد موتور همیشه آسان نیست. اما علائم بسیاری برای تشخیص آن وجود دارد. برخی از آن ها عبارتند از:


1- داغ شدن بیش از حد کاپوت ماشین


از اولین علائمی که هنگام داغ شدن بیش از حد موتور مشاهده می شود، داغ شدن کاپوت ماشین می باشد. طبیعی است که پس از طی مسافتی موتور ماشین گرم شود اما اگر این گرما و داغی زیاد باشد باید خودرو توسط یک مکانیک قابل اعتماد بررسی شود. در صورتی که دست خود را به مدت 10 ثانیه روی کاپوت نگه دارید و دستتان نسوزد یعنی خودرو به درستی کار می کند.

img title="داغ شدن بیش از حد کاپوت ماشین" src="/images/Overheati" alt="داغ شدن بیش از ح" width="400" height="210" /></p>" /><br />2- چراغ هشدار دهنده</h3> "


یکی از نشانه های بارز داغ شدن بیش از حد موتور ماشین، روشن شدن چراغ هشدار دهنده و یا مشاهده رسیدن عقربه سنجش دما به منطقه خطر می باشد. آن ها دمای خودرو را از سیستم خنک کننده موتور دریاف می کنند. بنابراین اگر خنک کننده موتور به درستی کار نکند یعنی موتور خودرو بیش از حد داغ شده است. اما دماسنج مربوط به درجه حرارت بالا هشدار لازم را نمی دهد.


3- به صدا در آمدن موتور خودرو


صدایی که از موتور قابل شنیدن باشد نشانه آن می باشد که روغن موتور قادر به روانکاری مناسب موتور خودرو نمی باشد. زمانی این اتفاق می افتد که موتور خودرو بیش از اندازه داغ شده باشد.


4- بوی سوختنی


یکی دیگر از علائمی که نشان دهنده داغ شدن موتور خودرو می باشد، بوی سوختن پلاستیک یا لاستیک از آن می باشد. هنگامی که موتور خودرو بیش از حد داغ شود واشرهای لاستیکی و رزین های موجود در موتور شروع به سوختن می کنند. این بوی سوختنی، گرم و کمی شیرین حس می شود.

img title="بوی سوختنی" src="/im" alt="بو" width="40" height="2" /></p><" /><br />5" از دست دادن قدرت موتور


موتور خودرو وقتی بیش از حد داغ شود قدرت کمتری دارد. با این وجود از دست دادن قدرت موتور ماشین می تواند نتیجه مسائل دیگری نیز باشد. بنابراین باید مراقب این مشکلات بود.


باید ها و نبایدها بعد از جوش آوردن ماشین


اگر در حال رانندگی در خیابان متوجه شدید که از از زیر کاپوت ماشین بخار آب بیرون می زند، با توجه به وضعیت خیابان و با رعایت نکات ایمنی کنار خیابان بایستید و مراحل زیر را دنبال کنید.


1- خاموش کردن ماشین


اولین کاری که در این مواقع باید انجام دهید خاموش کردن ماشین می باشد. خودرو را متوقف و خاموش کنید. سپس با احتیاط کاپوت را باز کنید. نکته بسیار مهمی که وجود دارد این می باشد که حتما از باز کردن در رادیاتور خودداری کنید. آب موجود در رادیاتور در بالاترین دمای ممکن می باشد و در صورت باز کردن در محفظه، صورت و دستان به بدترین شکل ممکن آسیب خواهند دید.


2- آب ریختتن روی بدنه رادیاتور


با حوصله و دقت زیاد روی بدنه رادیاتور آب بریزید. با این کار از دمای آن کم می کنید. اما مراقب باشید آب به لدنه موتور نرسد. زیرا باعث ترک خوردن آن می شود.


3- قرار دادن ماشین روی یک مسیر مستقیم


پس از خنک شدن موتور، ماشین را در یک مسیر مستقیم حرکت دهید. این کار باعث جریان هوا با رادیاتوری که روی آن آب ریخته اید، می شود. همچنین به خنک شدن آن کمک می کند.


4- پر کردن رادیاتور


پس از اطمینان از کاهش دمای رادیاتور با یک دستمال در آن را باز کنید. در صورت کافی نبودن سطح آب، فضای خالی را با آب پر کنید.

img title="پر کردن رادیاتور" src="/images/" alt="پر کردن" width="400" height" /></p> <h3><br />"یکار کنیم ماشین جوش نیاورد؟


برای اینکه ماشین جوش نیاورد و بیش از حد داغ نشود باید فن خنک کننده را هر هفته چک و حتما 3 ماه یک بار رادیات را هواگیری کنید. همچنین مایع ضد جوش را حتما در رادیات ریخته و سطح آن را بررسی کنید. قبل از استفاده از خودرو، سطح آب رادایات آن را هر روز چک کنید.


سخن آخر


بطور کلی برای جلوگیری از صدمات وارد بر ماشین باید سرویس هاس دوره ای خودرو را بطور منظم انجام دهید. با توجه به موارد گفته شده در این مقاله می توان گفت که علت اصلی جوش آوردن ماشین مربوط به وضعیت خنک کننده آن می باشد. با بررسی مداوم قطعات سیستم خنک کننده موتور می توان از بروز این اتفاق جلوگیری کرد. همچنین عاقلانه ترین واکنش در این هنگام توقف و خاموش کردن خودرو می باشد.