Skip to main content
| author

علائم خرابی یونیت abs

24 شهریور, 1401

علائم خرابی یونیت abs ، هر روز شاهد تولید خودروهایی هستیم که نسبت به خودروهای نسل قبل پیشرفته تر و ایمن تر هستند. یکی از تکنولوژی هایی که در خودروهای امروزی مورد استفاده قرار می گیرد، سیستم ترمز ضد قفل abs می باشد.

هسته اصلی این سیستم، یونیت abs است. با وجود این سیستم، امنیت رانندگی با خودروهای سواری تا حد بسیار بالایی افزایش یافته است. یکی از مزایای مهم سیستم ترمز ضد قفل abs، کاهش تصادفات جاده ای می باشد. گاهی اوقات یونیت ای بی اس آسیب می بیند و یا به مرور زمان خراب می شود. در این صورت نیاز به تعمیر دارد. برای تعمیر یونیت abs باید به تعمیرگاه تخصصی مراجعه نمود.

 
علائم خرابی یونیت abs


برخی از علائم نشان می دهند که سیستم ترمز abs دچار مشکل شده است. اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید حتما به تعمیرگاه مراجعه نمایید. 
1- اگر چراغ های abs و ترمز خودروی شما به صورت همزمان روشن شدند و همچنان روشن ماندند، نشان می دهد که مشکل خرابی ترمز ABS بسیار جدی است. در این حالت، باید سریعا توقف کنید و از امداد خودرو کمک بگیرید. این علامت وجود یک مشکل اساسی است. در این وضعیت، سیستم ترمز ضد قفل نمی تواند به خوبی عمل کند. اگر به این هشدار توجه نکنید، حوادث ناگواری به وجود می آید. سیستم ترمز نقش مهم و حیاتی در سلامت سرنشینان خودرو دارد. در صورت بروز ایراد در آن، از رانندگی خودداری کنید. 
2- پدال ترمز به خوبی عمل نمی کند. عملکرد نامناسب پدال ترمز خودرو و فشردگی سخت آن نشان می دهد که پمپ ABS با مشکل مواجه شده است. در صورتی که با این وضعیت روبه رو شدید، برای حفظ جان خود و سرنشینان خودرو مشکل را جدی بگیرید و برای رفع آن اقدام نمایید.  
3- یکی از علائم خرابی ترمز ABS خودرو، سفت شدن پدال ترمز است. زمانی که برای ترمز گرفتن به نیروی بیشتری نیاز دارید، ممکن است پمپ ای بی اس خودروی شما دچار ایراد شده باشد. در این حالت، پدال ترمز سفت تر می شود. البته خرابی بوستر ترمز و یا شیلنگ وکیوم هم می تواند باعث سفتی پدال ترمز شوند. 
4- در هنگام رانندگی، ترمز قفل می شود. این حالت در زمانی رخ می دهد که مشکلی در سیستم ABS خودرو  وجود داشته باشد. اگر سیستم ای بی اس، عملکرد خوبی داشته باشد، از قفل شدن چرخ ها جلوگیری می کند. بنابراین، عملکرد نادرست این سیستم منجر به قفل شدن ترمز و چرخ ها می شود. باید بلافاصله برای رفع این مشکل اقدام نمایید. 

علائم خرابی یونیت abs

علائم خرابی سنسور abs چیست؟


گاهی اوقات سنسورهای abs دچار پارگی و فرسودگی می شوند. این امر باعث می شود تا کیفیت عملکرد آن کاهش یابد. 
برخی از نشانه های خرابی سنسور ABS شامل موارد زیر می شوند :
- روشن شدن چراغ ای بی اس : یکی از شایع ترین علائم خرابی سنسورهای ای بی اس می باشد. اگر هر گونه مشکلی در سنسور ABS به وجود آید، صفحه کامپیوتر خودروی شما با دریافت داده های مربوط به مشکل، فورا چراغ چک ای بی اس را روشن می کند. چراغ چک در قسمت پشتی صفحه آمپر قرار دارد. این چراغ از نظر ظاهری شبیه چراغ چک خرابی موتور خودرو می باشد. اگر با این مشکل مواجه شدید فورا به یک مکانیک حرفه ای مراجعه نمایید. در غیر این صورت، ممکن است خودروی شما در معرض تصادف قرار گیرد. او از طریق بازدید و خواندن کد مشکل دار می تواند مسئله را برطرف نماید. برای خواندن کدهای مشکل دار از یک اسکنر استفاده می شود. برخی مواقع، تعویض سنسور ای بی اس این مشکل را رفع می کند. 
- اگر خودروی شما با تاخیر متوقف می شود، ممکن است مشکلی در سنسور ای بی اس آن وجود داشته باشد. با وجود سیستم ABS ، خودروی شما در زمان کوتاهتری متوقف می شود. بنابراین اگر خطایی در سنسور ای بی اس رخ دهد، سیستم ABS خودرو فعال نمی شود. در این وضعیت، خودروی شما در مدت طولانی تری متوقف می گردد. ممکن است شما در خودروی خود احساس سر خوردگی و رهاشدگی کنید. در این زمان باید به یک تعمیرگاه مراجعه نمایید تا کدهای خطا را برطرف نمایند. 
- یکی از علائم خرابی سنسور ای بی اس خودرو، ضربه زدن پدال ترمز در هنگام ترمزگیری است. هنگامی که سیگنال خطایی از طریق سنسور ای بی اس برای واحد ABS فرستاده می شود، در زمان ترمزگیری با ضربه زدن پدال ترمز مواجه می شوید. ارسال کدهای اشتباه باعث می شود تا واحد کنترل ترمز خودرو تصور کند که شما در یک جاده لغزنده مشغول رانندگی هستید. با تعویض رینگ های ABS می توان این مشکل را برطرف نمود. 
- لیز خوردن خودرو هم یکی از علائم خرابی سنسور ABS است. سنسورهای ای بی اس اطلاعات مفیدی را به واحد ABS ارسال می کنند. این اطلاعات زمینه پایداری خودروی شما را فراهم می کنند و باعث می شوند تا خودروی شما در جاده های لغزنده چسبندگی خوبی داشته باشد و سر نخورد. یخ زدگی و رطوبت موجب کاهش چسبندگی خودرو می شوند. سیستم ای بی اس خودرو مانع از بروز چنین مشکلی می شود. اگر در هنگام ترمز  گرفتن در جاده های خیس، کنترل خود را از دست می دهید، سنسورهای ABS خودروی شما عملکرد خوبی ندارند. در این حالت ممکن است واحد کنترل ای بی اس خودروی شما به خوبی عمل نکند. برای رفع این مشکل ابتدا باید وایرهای معیوب سیستم ای بی اس را تعمیر نمود. در صورت لزوم واحد کنترل ABS خودروی خود را به صورت کامل تعویض نمایید. 

علائم خرابی یونیت abs
دلایل خرابی سنسور ترمز  abs

سنسورهای ترمز ای بی اس ممکن است به دلایل مختلفی مانند پاره شدن کابل، آسیب های خارجی، آلودگی زیاد، افزایش فاصله بلبرینگ ها و آسیب مکانیکی به کد گذار چرخ خراب شوند.  


سخن پایانی

اکنون متوجه شدید که سلامت سیستم ترمز ضد قفل abs بسیار اهمیت دارد. در صورت بروز مشکل می تواند جان سرنشینان را به خطر بیندازد. یونیت ای بی اس و سنسورهای آن جزء قسمت های مهم سیستم ترمز ضد قفل به شمار می روند. در صورت مشاهده هر یک از علائمی که نام بردیم، لازم است تا به تعمیرگاه مراجعه نمایید.