Skip to main content
| author

مشاوره پیش از ازدواج به چه دردی می خورد؟

25 آبان, 1402

مشاوره پیش از ازدواج به چه دردی می خورد؟مشاوره پیش از ازدواج در جامعه امروز به عنوان یک ضرورت شناخته می شود. ازدواج، مهم‌ترین اتفاق زندگی هر فردی است. همه افراد به دنبال یافتن فردی هستند که بتوانند در کنار هم یک زندگی سالم و شاد را شروع کنند. مشاوره پیش از ازدواج به افراد کمک می‌کند با آگاهی بیشتری قدم در مسیر انتخاب همسر بگذارند. 

مشاوره قبل از ازدواج

امروزه کمتر کسی است که قصد ازدواج داشته باشد؛ اما از خدمات مشاوره پیش از ازدواج استفاده نکند. این نوع مشاوره، به افرادی که تصمیم به ازدواج دارند کمک می‌کند تا طرف مقابل را بهتر بشناسند و آمادگی بیشتری برای ازدواج و شروع زندگی جدید پیدا کنند.

زوج هایی که می‌خواهند با هم ازدواج کنند با شرکت در جلسات مشاوره می‌توانند شناخت بهتری از دیدگاه های یکدیگر پیدا کنند. در این جلسات، میزان تطابق و هماهنگی افراد در زندگی مشترک مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و به بررسی مسائل مختلف مربوط به زندگی زناشویی آنها می‌پردازند. زوج ها با شرکت در این جلسات می‌توانند تصمیم درست‌تری درباره ازدواج خود بگیرند. 

اگر شما هم در شرف ازدواج هستید می‌توانید برای شناخت بهتر طرف مقابل و تصمیم‌گیری درست از یک مشاور کمک بگیرید. برای ارتباط با بهترین روانشناس و مشاوره در پاکدشت اینجا کلیک کنید. 


مشاوره پیش از ازدواج به چه دردی می خورد؟

هدف از مشاوره پیش از ازدواج

هدف از مشاوره پیش از ازدواج این است که زوج‌ها بتوانند به صورت آگاهانه در یک فضای مناسب با یکدیگر صحبت کنند. آنها در چنین شرایطی می‌توانند به دور از هر گونه استرس و هیجان، توقعات و انتظارات خود را بیان کنند. در این جلسات، افراد یاد می‌گیرند هدف های خود را گسترش دهند و انتظارات واقع‌بینانه ای از ازدواج و زندگی مشترک خود داشته باشند. 

اگر ساکن افسریه و مناطق نزدیک آن هستید می‌توانید برای بهره مندی از خدمات مشاوره ازدواج به مشاور ازدواج در افسریه مراجعه کنید. 

مشاوره پیش از ازدواج چه فایده ای دارد؟

برخی افراد معتقدند بهترین همسر دنیا را انتخاب کرده اند. با این حال ممکن است به دلیل علاقه زیادی که به فرد مقابل دارند، تصمیم اشتباهی بگیرند. معمولا افرادی که عاشق طرف مقابل خود هستند، بعضی مسائل را نادیده می‌گیرند. مشاوره پیش از ازدواج به آنها کمک می‌کند چاله های پیش رو را ببینند و تصمیم درستی بگیرند. در واقع، مشاور شرایطی را برای زوج‌ها فراهم می‌کند تا انتخاب مناسبی داشته باشند. 

یکی از فواید و مزایای مشاوره پیش از ازدواج این است که طرفین راحت‌تر می‌توانند به اهداف مشترک برسند. همچنین با از بین بردن استرس و اضطراب ازدواج به زوج‌ها کمک می‌کند درک متقابلی پیدا کنند. بسیاری از افراد با شرکت در جلسات مشاوره، راحت‌تر از موانع پیش رو عبور می‌کنند. با استفاده از شناخت عمیقی که از یکدیگر به دست می آورند، تصمیم بهتری برای ازدواج می‌گیرند. 

بسیاری از افراد در دیدارهای اولیه نمی‌توانند اختلالات طرف مقابل خود را شناسایی کنند. روانشناس با استفاده از آزمون‌های روانشناختی و مصاحبه بالینی متوجه اختلالات روانشناختی و اختلالات شخصیت افراد می‌شود. او می‌تواند افراد مبتلا به وسواس‌های فکری و عملی، اختلالات شخصیتی و بسیاری از روان‌پریشی‌ها را تشخیص دهد. 

مشاوره پیش از ازدواج به چه دردی می خورد؟

در جلسات مشاوره پیش از ازدواج چه سوال‌هایی پرسیده می‌شوند؟

در این جلسات سوالات مختلفی درباره کودکان، ارتباطات، مسائل جنسی، مسائل مالی و... می‌پرسند. روانشناس یا مشاور از طریق پرسیدن این سوال‌ها به طرفین کمک می‌کند بیشتر یکدیگر را بشناسند. علاوه براین با توجه به پاسخ‌های زوج ها، متوجه درون‌گرا یا برون‌گرا بودن آنها می‌شود. 

پرسش ‌هایی که در جلسه مشاوره ازدواج مطرح می ‌شوند، برای تمام زوج‌ها یکسان نیستند. این سوال‌ها با توجه جایگاه اجتماعی و فرهنگی افراد پرسیده می‌شوند. روانشناس می‌تواند با تکیه بر دانش، تخصص و مهارت خود سوالات و پاسخ‌های پرسشنامه را تفسیر کند.

برخی از سوالات پرسشنامه با هدف ارزیابی شخصیت زوج‌ها طراحی می‌شوند. مشاور از طریق تجزیه و تحلیل این سوالات متوجه مشکلات شخصیتی افراد می‌شود. سوالات جلسه مشاوره درباره موضوعاتی مانند نحوه برقراری ارتباط، نقش پول در زندگی مشترک، حساسیت افراد در مورد روابط جنسی، مدیریت مشکلات، حد و مرز ارتباط با خانواده ها و دوستان هستند. علاوه براین در مورد مسائل اجتماعی و فرهنگی هم صحبت می‌کنند. 

مشاور از زوج ‌ها می‌ خواهد تا به سوالات پرسشنامه پاسخ دهند. با این کار نقاط قوت و ضعف افراد مشخص می‌شوند. آنها می‌توانند درباره مشکلات و ناراحتی‌های خود صحبت کنند. ضمن اینکه از زوج‌ها خواسته می‌شود تا نظر و دیدگاه خود را درباره موضوعات مختلف بیان کنند. روانشناس از طریق بررسی و تحلیل پاسخ سوالات متوجه میزان سازگاری زوجین با یکدیگر می‌شود. برای هماهنگی و رزرو نوبت مشاوره پیش از ازدواج در سعادت آباد کلیک نمایید. 

چند نمونه از سوالاتی که در جلسات مشاوره پیش از ازدواج پرسیده می‌شوند را در ادامه بیان می‌کنیم.

1- چقدر به یکدیگر اعتماد دارید؟
2- آیا حاضر هستید برای بهبود زندگی مشترک ، خودتان را تغییر بدهید؟
3- چه دلیلی باعث شد تا عاشق هم شوید؟
4- به نظر شما بزرگترین بحران در ازدواج چیست؟
5- آیا در مورد مسائل اجتماعی، اقتصادی و... با هم صحبت کرده اید؟

مشاوره پیش از ازدواج به چه دردی می خورد؟

مراحل جلسات مشاوره پیش از ازدواج

افرادی که تصمیم دارند با هم ازدواج کنند، می‌توانند از خدمات مشاوره پیش از ازادواج استفاده کنند. برای این منظور لازم است تا به یک مرکز مشاوره مراجعه نمایند. روند و مراحل جلسات مشاوره به ترتیب زیر انجام می‌شود. 

مرحله اول : مشخص کردن تعداد جلسات

معمولا تعداد جلسات مشاوره پیش از ازدواج بین 10-5 جلسه است. این عدد با توجه به زوجین و مسائل آنها تعیین می‌شوند. 

مرحله دوم : شناخت نسبی 

مشاور از زوجین می‌خواهد تا با هم در جلسات ابتدایی مشاوره شرکت کنند. در این جلسات به بررسی میزان آشنایی زوج‌ها و ویژگی‌های فرهنگی خانواده های آنها می‌پردازد.

مرحله سوم : بررسی چگونگی و طول مدت آشنایی زوجین

در این جلسات، زوج ها درباره نحوه آشنایی خود و مدت زمانی که با هم در ارتباط هستند صحبت می‌کنند. این اطلاعات برای برقراری یک ارتباط حرفه ای بین مشاور و مراجعان لازم است. به این ترتیب، مشاور می‌تواند شناخت بهتر و کامل‌تری نسبت به زوج به دست آورد و جلسات را بهتر مدیریت کند. 

مشاوره پیش از ازدواج به چه دردی می خورد؟

مرحله چهارم : ارزیابی ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی هر یک از زوجین

تطابق فرهنگی در امر ازدواج اهمیت زیادی دارد. مشاور ازدواج به بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های فرهنگی خانوادگی افراد می‌پردازد. این مسائل در دو سطح مورد بررسی قرار می‌گیرند. مشاور در یک سطح، تفاوت‌ها و شباهت‌های بین زوجین و در سطح دیگر بین خانواده ها را تحلیل می‌کند. در این راستا، آداب و رسوم، ارزش‌ها، بایدها و نبایدها و خط قرمزها را در نظر می‌گیرد. 

مرحله پنجم : مشخص کردن وظایف هر یک از زوجین 

در جلسات مشاوره، مهارت‌هایی به زوج‌ها آموزش داده می‌شود. مشاور برای اطمینان از اینکه زوج ها از مهارت‌های خود استفاده می‌کنند، تکالیفی را برایشان در نظر می‌گیرد. تکالیفی که در جلسات اول تعیین می‌شوند، ساده هستند. 

باید به این نکته توجه داشت که اولین جلسه مشاوره به عنوان مهمترین جلسه محسوب می‌شود. چرا که در این جلسه، مراحل و دستورالعمل‌های مشاوره پیش از ازدواج، میزان شناخت و تعارضات موجود بین زوج‌ها مشخص می‌شوند. 

مشاوره پیش از ازدواج به چه دردی می خورد؟

مرحله ششم : استفاده از آزمون‌های روانشناختی 

مشاور به کمک این آزمون‌ها می‌تواند به ویژگی‌های شخصیتی و فردی هر یک از زوجین پی ببرد. به این صورت تیپ شخصیتی آنها تعیین می‌شود. از جمله تست‌های شخصیت‌شناسی می‌توان به تست شخصیت شناسی MBTI ، تست MMPI، تست ١٦ ﻋﺎملی ﺷﺨﺼﻴﺖ کتل، تست ﭘﻨﺞ ﻋﺎﻣﻞ ﻧﺌﻮ (ﻓﺮم ﻛﻮﺗﺎه)، تست MCMI یا پرسشنامه چند محوری میلون و تست مثلث عشقی استرنبرگ اشاره کرد.

 مرحله هفتم : شناخت کامل زوجین

 روانشناس یا مشاور در این مرحله به بررسی مسائل خانواده هر یک از زوج‌ها می‌پردازد. علاوه براین وضعیت جسمانی و روانشناختی هر فرد را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. به این نکته توجه می‌کند که آیا فرد دچار اختلال یا بیماری است و نیاز به مصرف دارو دارد یا خیر. 

مرحله هشتم : ارائه گزارش مکتوب و تفسیر آزمون‌ها

آخرین مرحله مشاوره پیش از ازدواج شامل ارائه گزارش مکتوب و تفسیر آزمون‌ها می‌شود. در این مرحله، مشاور نتایج آزمون‌ها و تفسیر آنها را در اختیار زوج‌ها قرار می‌دهد. بر این اساس، می‌تواند میزان ریسک موجود در ازدواج زوج موردنظر را تخمین بزند. 

مشاوره پیش از ازدواج به چه دردی می خورد؟

نتیجه گیری درباره اینکه مشاوره پیش از ازدواج به چه دردی می خورد؟

 مشاوره پیش از ازدواج باعث می‌شود تا افراد بتوانند نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنند. علاوه براین با مشکلات احتمالی آینده آشنا می‌شوند و می‌توانند راه هایی برای حل آنها بیاموزند. به این ترتیب در زمان مواجهه با مشکلات، بهترین واکنش را نشان می‌دهند.

افراد با شرکت در جلسات مشاوره یاد می‌گیرند مسائل را از جوانب مختلف بسنجند. مشاوره پیش از ازدواج به زوج‌ها کمک می‌کند با یک دید واقعی و بدون تحریف حقایق، تفاوت‌های میان خود را ببینند. علاوه براین به آنها آموزش می‌دهند به بهترین شکل با مشکلات خود مواجه شوند. اگر به دنبال یک روانشناس و مشاور خوب هستید، می‌توانید لیستی از بهترین روانشناسان و مشاوران را مشاهده نمایید.