Skip to main content
| author

تفاوت استرس و اضطراب چیست؟

04 آذر, 1402

تفاوت استرس و اضطراب چیست؟ به نظر شما استرس و اضطراب با هم تفاوت دارند؟ بسیاری از افراد تفاوتی بین دو حالت استرس و اضطراب قائل نیستند. آنها تصور می‌کنند که استرس و اضطراب یک حالت واحد در فرد هستند. اما به عقیده محققان، یک مرز باریک بین این دو حالت وجود دارد.

در واقع استرس و اضطراب، واکنش‌های طبیعی بدن در موقعیت فرار یا خطر هستند و تفاوت کمی با هم دارند. در این مقاله درباره تفاوت استرس و اضطراب صحبت می‌کنیم. در صورتی که دچار استرس یا اضطراب هستید، می‌توانید برای رفع این حالت به یک روانشناس یا مشاور مراجعه کنید. برای دسترسی به لیستی از بهترین روانشناسان و مشاوران اینجا کلیک کنید. 

تفاوت استرس و اضطراب چیست؟

اگر شما هم به دنبال فهمیدن تفاوت استرس و اضطراب هستید، بهتر است با مطالعه مقاله همراه ما باشید. در ابتدا کمی درباره استرس و اضطراب صحبت می‌کنیم. سپس به تفاوت‌های میان این دو حالت می‌پردازیم. 

تعریف استرس (Stress) 

هنگامی که در مواجهه با یک اتفاق یا فعالیت نگران می‌شوید، واکنش‌هایی در مغز یا بدن شما رخ می‌دهند. به حالتی که در نتیجه این واکنش‌ها ایجاد می‌شود، استرس می‌گویند. در حالت ترس یا نگرانی، بدن شما هورمون‌های استرس را آزاد می‌کند. این هورمون‌ها در بدن پخش می‌شوند و ضربان قلب و سرعت تنفس را افزایش می‌دهند.

فعالیت بالای قلب موجب پمپاژ بیشتر خون به سایر اعضای بدن می‌گردد. در نتیجه شما آماده واکنش می‌شوید. ممکن است فرار کنید یا به مقابله با خطر بروید. به این حالت که در مدت کوتاهی رخ می‌دهد، استرس گفته می‌شود. 

تفاوت استرس و اضطراب چیست؟

اضطراب (Anxiety) چیست؟

به نگرانی، ترس و دلهره ای که در هنگام بروز اتفاق در شما ایجاد می‌شود، اضطراب می‌گویند. در واقع اضطراب، همان ترس و نگرانی ناشی از استرس فرد است. البته ممکن است فرد بدون اینکه استرس داشته باشد، اضطراب را تجربه کند.  

در یک تعریف دیگر می‌توان گفت اضطراب، حالت شدیدی از نگرانی و استرس است که فرد در موقعیت‌های ناخوشایند آن را تجربه می‌کند. این حالت موقتی است و باعث ایجاد هیجان در فرد می‌شود. از مصداق‌های بارز اضطراب می‌توان به حس افراد قبل از شرکت در مصاحبه شغلی یا حضور در یک آزمون مهم اشاره کرد. 

تفاوت استرس و اضطراب چیست؟

تفاوت استرس و اضطراب

همان‌طور که گفتیم مرز باریکی بین استرس و اضطراب وجود دارد. در این بخش به چند تفاوت استرس و اضطراب اشاره می‌کنیم. 

1- وجود محرک خارجی

استرس و اضطراب دو واکنش احساسی و طبیعی هستند که افراد در موقعیت فرار و خطر تجربه می‌کنند. وجود محرک خارجی برای استرس لازم است؛ اما برای اضطراب نیازی به وجود محرک خارجی نیست. 

2- علائم 

درست است که بسیاری از علائم استرس و اضطراب مشابه هم هستند؛ اما تفاوت‌هایی هم وجود دارند. استرس و اضطراب از نظر علائمی مانند خستگی، عصبانیت، تند شدن ضربان قلب و تنفس و تحریک‌پذیری شباهت دارند. 

اما در یکسری علائم متفاوت هستند. استرس همراه با نارضایتی عمومی، احساس کلافگی، تنهایی، حالت تهوع و سرگیجه است. اما علائمی مانند تعریق، اسهال یا یبوست، تنش، بی‌قراری و عدم تمرکز در حالت اضطراب مشاهده می‌شوند. 

تفاوت استرس و اضطراب چیست؟

3- مدت استمرار 

محرک استرس می‌تواند کوتاه مدت یا طولانی مدت باشد. برای مثال بحث و جدل با یکی از آشنایان به عنوان محرک کوتاه مدت و ابتلا به یک بیماری مزمن به عنوان یک محرک طولانی مدت شناخته می‌شود. در حالی که اضطراب، پاسخ بدن نسبت به استرس است و مدت بیشتری طول می‌کشد.

4- دلایل

تفاوت استرس و اضطراب از نظر دلایل نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. استرس به دلایل منطقی‌تری رخ می‌دهد. در حالی که معمولا دلیل و منطق خاصی برای اضطراب وجود ندارد. منبع و عاملی که باعث ایجاد استرس می‌شود، منطقی‌تر و واقعی‌تر است. در حالی که افراد بیشتر به علت افکار خود مضطرب می‌شوند. 

5- امتداد نگرانی

استرس حالتی است که در لحظه و با توجه به شرایط ایجاد می‌شود. می‌توان با انجام یکسری کارها از پس شرایط موجود برآمد. یعنی استرس باعث می‌شود فرد اقدامی برای رفع نگرانی خود انجام دهد. اما در مورد اضطراب، فرد وادار به اقدام نمی‌شود. حتی اگر اقدامی هم انجام بدهد نمی‌تواند نگرانی خود را رفع کند. 

6- کنترل

امکان کنترل استرس بیشتر از اضطراب است. یعنی در شرایطی که استرس دارید می‌توانید به راه حل های مختلف و اقدامات احتمالی برای حل بحران فکر کنید. این امر باعث کاهش استرس شما می‌شود. اما کنترل خود و ایجاد آرامش در شرایط اضطراب خیلی سخت‌تر است. 

تفاوت استرس و اضطراب چیست؟

7- اختلال در عملکرد

وقتی که دچار اضطراب می‌شوید، نگرانی شما شدیدتر است. میزان این نگرانی به حدی است که نمی‌توانید کار درست را انجام دهید.

سخن پایانی درباره تفاوت استرس و اضطراب چیست؟

استرس و اضطراب واکنش‌های طبیعی بدن در موقعیت‌های مختلف هستند. بسیاری از افراد تفاوتی برای این دو حالت قائل نیستند. اما به نظر محققان یک مرز باریکی میان استرس و اضطراب وجود دارد. در این مقاله درباره تفاوت استرس و اضطراب صحبت کردیم. اطلاع از این علائم به شما کمک می‌کند تا در هنگام ابتلا، راه مناسبی برای درمان انتخاب کنید.