Skip to main content
| author

مشاوره خانواده

20 مرداد, 1401

مشاوره خانواده از انواع درمان های روانشناسی می‌ توان به موضوع خانواده درمانی اشاره کرد که در آن بهبود کارکرد خانواده مهم تلقی می شود و این درمان در جهت سلامت کارکرد خانواده خواهد بود.

خانواده درمانی موجب می شود تا افراد بتوانند مشکلات خود را بهتر حل کنند و از این طریق ناراحتی های روانشناختی را برطرف کرده و با تسلط پیدا کردن بر تغییرات، به کارکرد بهینه دست یابند.

 

 


اهداف مشاوره خانواده


مشاور خانواده مشکلات افراد در محیط خانواده را بررسی کرده و از طریق روش های درمانی تأثیر گذار به درمان مشکلات روانشناختی مربوط به خانواده می پردازد. از آنجایی که به بهبود یافتن روابط میان فردی تاثیر مستقیمی در بهبود روابط خانوادگی دارد، بنابراین اکثر مشکلات که مربوط به خانواده هستند لازم است که زیر نظر مشاور خانواده درمان شوند و به شکل خانواده درمانی این مشکلات حل شوند. در برخی مواقع این مشکلات به وجود آمده ممکن است به علت ساختار خانواده‌ای که فرد در آن است، ایجاد شده باشند. بنابراین گاهی اوقات این مشکلات مربوط به تمامی اعضای خانواده خواهد بود که لازم است از طریق مشاوره خانواده سعی در برطرف کردن این مشکلات کرد.
از دیدگاه مشاورین خانواده بروز تنش و مشکل در هر خانواده امری طبیعی است و برای هر فردی ممکن است اختلافات خانوادگی بروز پیدا کند. از جمله مشکلات خانوادگی می‌ توان به اختلافات میان زوجین و یا اختلافات در ارتباطی که بین والدین و فرزندان وجود دارد، اشاره کرد. پس برای حل کردن این اختلافات خانوادگی آشنایی با مهارت هایی برای از بین بردن این تنش ها لازم خواهد بود. مشاوره خانواده دارای طیف وسیعی است و مشاورین خانواده از شیوه های درمانی مختلفی برای حل مشکلات افراد در قالب خانواده درمانی استفاده می کنند.


اهمیت و کاربرد مشاوره خانواده


تجربیات دوران کودکی هر فردی در محیط خانواده، عاملی تاثیرگذار در اجتماعی شدن زندگی او است. زندگی در خانواده معمولا در فضایی پر از مهر و عاطفه، صمیمیت و فداکاری و در برخی مواقع همراه با نفرت و خشم، حسادت، دشمنی و کینه توزی خواهد بود. در جریان اجتماعی شدن، کودکان می توانند از والدین یا خواهر و برادر خود این عواطف را بیاموزند. وابستگی اعضای خانواده به هم آن قدر زیاد است به طوری که هر نوع مشکل و موضوعی که برای یکی از اعضای خانواده به وجود آید، روی دیگر اعضای خانواده نیز تاثیر می گذارد. در برخی مواقع برای درمان این اختلالات می توان از خود خانواده کمک گرفت. مشاوران خانواده معمولاً برای درمان یک فرد تمامی اعضای خانواده را از نزدیک ملاقات کرده و روند درمان را به صورت گروهی انجام می‌ دهند.


مشاورین خانواده


مشاور خانواده فردی است که با مشاهده مشکلات افراد در بافت خانواده عقیده دارد که مشکلات را فقط در بافت خانواده می توان درک کرد. بنابراین اعضای خانواده مطابق با این شیوه با یکدیگر تعامل پیدا می کنند و تلاش آنها برای برطرف کردن مشکل مربوطه خواهد بود. مشاورین خانواده برای درمان مشکلات خانوادگی با استفاده از تحقیقاتی که در دیگر حوزه‌های روانشناسی صورت گرفته است و تحقیقاتی که به خانواده مربوط هستند، مشکلات مربوط به خانواده را شناسایی می کنند. این مشاورین برای مشکلات مربوط به اختلافات زناشویی، مشکلات ازدواج و دوران نامزدی، شیوه تعامل با فرزندان و شیوه تعامل و روابط میان زناشویی از این اطلاعات استفاده کرده و از این طریق راهکارهای عملی به برای بهداشت روانی خانواده و بهبود روابط خانوادگی ارائه خواهند داد.


خدمات مشاوره خانواده


هر فردی ممکن است پس از ازدواج و تشکیل دادن خانواده دچار مشکلات خانوادگی شود‌ برای فائق آمدن بر این مشکلات می توان از خدمات مشاوره خانواده استفاده کرد. این خدمات در موضوعات مختلفی قابل ارائه هستند و افراد می‌ توانند در زمینه مختلف از این خدمات بهره‌مند شوند. برخی از خدمات مشاوره خانواده شامل موارد زیر هستند:
مشاوره خانواده برای تربیت فرزندان
مشاوره برای کنترل رفتار فردی، کنترل پرخاشگری و مهارت های برقراری ارتباط
مشاوره خانواده برای بهبود روابط زناشویی و همسرداری
مشاوره خانواده برای برطرف کردن اختلافات خانوادگی مانند خیانت همسر، طلاق و ...