Skip to main content
| halvaei

مالیات بر ارث و قانون جدید آن

20 مرداد, 1401

مالیات بر ارث و قانون جدید آن ، هر فردی موظف به پرداخت مالیات است. به این معنی که در قانون مالیات های مستقیم افراد هرطوری که درآمد کسب می کنند باید مالیات بدهند. کسب منفعت و درآمد سبب می شود که افراد موظف به پرداخت میزانی به عنوان مالیات شوند. این مساله در ارث نیز وجود دارد.

یعنی وقتی شخص از دیگری ارث می برد به این میزان ارث مالیاتی تعلق می گیرد. پس از فوت یک فرد، اموال و دارایی هایی که به وارثان رسیده مشمول پرداخت مالیات خواهد شد. به این مالیات، مالیات بر ارث می گویند. این مالیات در بسیاری از کشورهای دنیا اخذ می شود و هر کشور بنا به قانون خود آن را تعیین می کند.

مالیات بر ارث و قانون جدید آن
محاسبه مالیات بر ارث


میزان مالیات بر ارث در قانون جدید به 2 مساله مربوط می شود. اول نسبت وراث با فرد متوفی و دوم هم نوع اموال و دارایی های متوفی می باشد. به این معنی که هر چقدر نسبت فرد متوفی با وارثان نزدیک تر باشد میزان مالیات کمتر خواهد بود. این مساله با توجه به سه طبقه ی وراث بررسی و تعیین می شود. وراث در سه طبقه ی اصلی قرار می گیرند و براساس این سه طبقه شامل دریافت ارث خواهند شد. طبقه ی اول والدین، همسر، فرزندان و نوه را در بر می گیرد. طبقه ی دوم اجداد، برادران و خواهران، فرزندان برادران و خواهران می باشد. در نهایت طبقه ی سوم عمو، دایی، عمه، خاله و فرزندان آن ها را شامل می شود. برای تقسیم ارث بین افراد در صورت وجود افراد طبقه ی اول، ارث میان آن ها تقسیم می شود. در صورت نبود این افراد، ارث به طبقه ی دوم خواهد رسید. جزئیات تقسیم بندی ارث در قانون مدنی بیان شده است. این امر به خاطر جلوگیری از دعواها و اختلافات پس از فوت افراد می باشد. در ادامه جدول محاسبه مالیات بر ارث در قانون جدید را می بینید:

جدول محاسبه مالیات بر ارث در قانون جدید

معافیت های مالیات بر ارث در قوانین جدید


در ماده ی 24 قانون مربوط به مالیات های مستقیم معافیت های مربوط به این مالیات بیان شده است.
- مبالغ پرداختی از طرف بیمه یا کارفرما
- مبالغ مربوط به بازنشستگی، وظیفه، پس انداز خدمت، مزایای پایان خدمت
- مبالغ و مطالباتی که به خسارت اخراج، خرید خدمت، مرخصی استحقاقی و بیمه اجتماعی مربوط است
- مبالغ مربوط به بیمه ی عمر و بیمه ی زندگی
- خسارات دیه و فوت
- اثاث و وسایل منزل
- هزینه های مربوط به کفن و دفن متوفی
- مبالغ مربوط به بدهی های متوفی
- اموال و دارایی هایی که به موسسات دولتی وقف شده است
همچنین درباره ی خانواده ی شهدا معافیت خاص وجود دارد. بر اساس ماده ی 25 قانون وارثان طبقه ی اول و دوم شهدا کلا از پرداخت مالیات بر ارث معاف می باشند. فقط وارثان طبقه ی سوم شامل پرداخت مالیات بر ارث می شوند.

معافیت های مالیات بر ارث در قوانین جدید
مهلت پرداخت مالیات بر ارث در قانون جدید


در قانون جدید مالیات بر ارث محدودیت زمانی وجود ندارد. به این معنا که افراد هر زمان که بخواهند اموال و املاک را داشته باشند یا بفروشند می توانند مالیات مربوط را پرداخت کنند. نکته ی مهم در این جا این است که مبلغ مالیات بر ارث براساس روز محاسبه می شود. یعنی با گذشت زمان میزان مالیات بر ارث افزایش می یابد. به همین علت بهتر است افراد همان زمان ابتدا نسبت به محاسبه و پرداخت مالیات بر ارث خود اقدام نمایند.


سخن پایانی


ارث مساله ای است که در هر حال برای هر فرد در زندگی مطرح خواهد شد. با فوت هر فرد اموال و دارایی هایش به بازماندگان خواهد رسید. در قانون مالیات ها، برای اموالی که از ارث به افراد تعلق می گیرد نیز مالیاتی تعریف شده است. این مالیات، مالیات بر ارث نامیده می شود و بنابه نسبت وارثان و نوع دارایی ها متغیر می باشد. در متن حاضر موارد و نحوه ی محاسبه ی این مالیات را براساس قانون جدید شرح دادیم.