Skip to main content
| author

از چه سنی کودک را به کلاس زبان بفرستیم؟

16 آبان, 1402

از چه سنی کودک را به کلاس زبان بفرستیم؟ در دنیای امروز آشنا بودن به زبان انگلیسی، حتی برای کودکان هم یک نیاز است؛ در حالی که بسیاری با خود فکر می‌کنند چرا باید کودک زبان دوم بلد باشد، عده‌ای دیگر در این فکر هستند که از چه سنی کودک را به کلاس زبان بفرستیم؟

در واقع یادگیری زبان در سنین پایین مزایای بسیاری دارد. برای مثال ذهن باز کودکان برای یادگیری دلیلی برای ثبت‌نام آن‌ها در کلاس زبان است. به این دلیل است که بسیاری از پدر‌ها و مادرها دغدغه ثبت‌نام فرزند کم سن و سال‌شان در کلاس زبان را دارند. اگر کودک شما علاقمند به یادگیری زبان است، می‌توانید او را در کلاس زبان کودکان در یوسف آباد ثبت نام کنید. 

از چه سنی کودک را به کلاس زبان بفرستیم؟

یادگیری زبان دوم چه مزیت‌هایی برای کودک دارد؟

علاوه بر اینکه زبان دوم در آینده به فرزند شما کمک خواهد کرد، برای حال حاضر او هم فواید بسیاری دارد. یادگیری زبان در سن کم، فرصت تعامل با افراد زیادی را برای کودک شما میسر می‌کند. به این صورت که برای یادگیری زبان، کودک شما نیازمند مکالمه با افراد دیگر است.

این ارتباطات منجر به بالا رفتن اعتماد با نفس کودک شما می‌شود. ضمن اینکه کودک نحوه تعامل با افراد دیگر را یاد می‌گیرد. از طرفی دیگر این آموزش، بر فرصت شغلی و تحصیلی و زوایای دیگری از آینده فرزند شما موثر است.

از لحاظ روان‌شناختی، خلاقیت کودکانی که در سن کم شروع به یادگیری زبان می‌کنند بیشتر است. کودکان خلاق در حل مسائل خود موفق‌تر عمل می‌کنند. این کودکان در آزمون‌های هوش هم عملکرد بسیار خوبی دارند. با وجود تمام این‌ها، هنوز برخی والدین نگران هستند که یادگیری زبان در سن کم، در صحبت کردن کودک به زبان اصلی خود اختلال ایجاد کند. در واقع مطالعات اخیر نشان داده که کودکان دو زبانه، درک بالاتری از الفبای زبان مادری خود دارند.

تقویت مغز کودک هم از فواید یادگیری زباد در سن کم است. یادگیری زبان جدید، موجب می‌شود تا کودک بتواند انجام دادم همزمان چند کار را یاد بگیرد. یادگیری چنین چیزی نه تنها در آینده به فرزند شما کمک می‌کند، بلکه در بهبود حافظه و جلوگیری از آلزایمر هم موثر است. همچنین نمی‌توان از تاثیراتی که یادگیری زبان دوم بر تحصیل فرزند می‌گذارد، صرف نظر کرد.

از چه سنی کودک را به کلاس زبان بفرستیم؟

چرا آموزش زبان باید از سن کم شروع شود؟

بسیاری از والدین تصور می‌کردند که یادگیری زبان پیش از دانشگاه و در سن کم برای صحبت کردن کودک به زبان مادری مشکل ایجاد می‌کند. مطالعات اخیر اشتباه آن‌ها را اثبات کرد و به دنبال آن، دلایلی هم برای شروع یادگیری زبان از سن کم ارائه داد. البته تمام این‌ها به این معنا نیست که یادگیری زبان در سنین بالا امکان ندارد. به عبارت دیگر برای یادگیری زبان هیچ وقت زود نیست.

از دلایلی که باعث می‌شود یادگیری زبان در سن کم بسیار مناسب باشد، ترس از اشتباه است. کودکان ترس از اشتباه کردن ندارند، در حالی که در سنین بالاتر افراد خود را از اشتباه کردن محروم می‌کنند. علاوه بر آن شاید کودک شما در شروع اشکالات زیادی داشته باشد، اما آمار می‌گوید افرادی که از سن کم شروع می‌کنند، در آینده لهجه خوبی خواهند داشت و بدون ایراد صحبت می‌کنند.

کودکان از یادگیری لذت زیادی می‌برند در حالی که یحتمل یادگیری برای بزرگ‌ترها بسیار سخت و طاقت‌فرسا است. برای کودکان تفاوتی ندارد که در چه زمینه آموزش می‌بینند؛ آن‌ها به طور حتم سوالات بسیاری در سر دارند و برای رفع آن‌ها تلاش می‌کنند و از بر طرف کردن آن‌ها لذت می‌برند. این حس حتی درباره یادگیری زبان هم صدق می‌کند. متدهای آموزشی زیادی هم برای آموزش به کودکان وجود دارد که آن‌ها را علاقه‌مندتر می‌کند، در حالی که برای یک بزرگسال هیچ جذابیتی ندارند.

مالکوم گلادول (Malcolm Gladwell) ، نویسنده و سخنران کانادایی در کتاب خود با نام منزوی اینگونه بیان می‌کند «برای آنکه چیزی را بسیار خوب یاد بگیریم که اصطلاحاً ملکه ذهن‌مان شود، باید حداقل 10 هزار ساعت زمان برای آن صرف کنیم.»

در کنار آن مدت زمانی هم نیاز است تا با قضیه آشنا شوید. از دست دادن این زمان در سنین بالا تقریبا غیرممکن است. اگر هر چه زودتر به کودک خود زبان بیاموزید، صرف این زمان برای او چندان دشوار نخواهد بود. این گونه آن‌ها بدون عجله زبان را به طور کامل می‌آموزند و در آینده، امتیازی مثبت برای خود دارند.

از چه سنی کودک را به کلاس زبان بفرستیم؟

سن مناسب برای آموزش زبان به کودک

به دلیل مزایای بسیار زیاد یادگیری زبان در سن کم، سن مناسب برای آموزش زبان به کودک یکی از دغدغه‌های امروزی والدین است. اگر شما جزو والدینی هستید که کودک خود را از ۳ یا ۴ سالگی به کلاس زبان می‌فرستید، شاید برای اطرافیان شما جای تعجب و سوال بسیاری وجود داشته باشد. در اینجا شما به صورت یک فرد غیرعادی جلوه می‌کنید.

با این حال پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد افراد در ۴ سال اول زندگی خود، آغوشی بازتر برای یادگیری دارند. این پژوهش‌ها می‌گویند یادگیری زبان دوم برای یک کودک در سه سال آغاز زندگی به راحتی یادگیری زبان اول است.

بهترین سن برای شروع آموزش زبان در کودکان، رنج سنی ۱۱ تا ۱۳ سال را در بر می‌گیرد. مطالعات بر ۱۷ هزار کودک انگلیسی زبان، گویای این بود کودکاتی که از ۱۱ تا ۱۳ سالگی شروع به یادگیری زبان فرانسوی کردند، در مقایسه با افرادی که زودتر یا دیرتر شروع کردند، عملکرد بهتری در آزمون‌ها دارند.

کودکان در این سن آموزش‌ها را بسیار جدی می‌گیرند و تمایل بیشتری به یادگیری نشان می‌دهند. همچنین کسانی که پیش از ۱۵ سال شروع به یادگیری زبان کردند، بسیار مسلط‌تر هستند. با این حال هنوز هم درباره سن مناسب یادگیری زبان در کودکی بین کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد.

از چه سنی کودک را به کلاس زبان بفرستیم؟

سخن آخر در مورد اینکه از چه سنی کودک را به کلاس زبان بفرستیم؟

شاید شما به صورت جدی به مهارت‌های مورد نیاز فرزندتان در آینده فکر نکنید؛ اما آشنا بودن به زبان از جمله مهارت‌هایی است که در ایجاد فرصت شغلی مناسب برای فرزندتان نقش بسیار مهمی دارد. اگر فرزند شما سنی بیشتر از ۱۳ دارد نیز همچنان قادر به یادگیری زبان است.

تعیین سن یادگیری به این معنا نیست که فرد پس از آن دیگر قادر به یادگیری نخواهد بود. اشره کردیم که برای یادگیری زبان هیچ وقت زود نیست، همانطور که برای آن هیچگاه دیر نمی‌شود؛ پس توصیه می‌شود فرزندتان در هر سنی که هست او را به یادگیری زبان تشویق کنید.