Skip to main content
| author

ویژگی های یک آموزشگاه زبان خوب

23 آبان, 1402

ویژگی‌ های یک آموزشگاه زبان خوب چیست؟ به نظر شما یک آموزشگاه زبان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد که به عنوان یک آموزشگاه خوب شناخته شود؟ یکی از مهم‌ترین مهارت‌های دنیای امروز، آشنا و مسلط بودن به زبان است. به همین دلیل افراد زیادی به دنبال یادگیری زبان هستند.

مهمترین دغدغه افرادی که به دنبال یادگیری زبان جدید هستند، پیدا کردن یک آموزشگاه زبان خوب است. البته برخی تصور می‌کنند معتبر بودن مدرک زبان آموزشگاه به تنهایی کفایت می‌کند. در این مقاله، ویژگی‌های یک آموزشگاه زبان خوب را بررسی می‌کنیم. اگر به دنبال انتخاب یک آموزشگاه زبان برای گذراندن دوره‌های زبان خود هستید، با ما همراه باشید.

ویژگی های یک آموزشگاه زبان خوب

یک آموزشگاه زبان خوب چگونه است؟

یک آموزشگاه زبان، از جهت‌های زیادی قابل بررسی است تا در فهرست آموزشگاه های خوب زبان قرار بگیرد. داشتن برخی ویژگی‌ها برای آموزشگاه زبان الزامی است؛ زیرا موجب افزایش کیفیت تجربه زبان‌آموزان می‌شود.

بسیاری از مواقع، با وجود فضای خوب یک مجموعه، به علت برخورد یا شیوه تدریس از رفتن به یک مجموعه صرف نظر می‌کنید. گاهی اوقات هم خلاف آن صادق است. یعنی به دلیل فضای بد، با وجود اساتید مجرب، دور یک مجموعه را خط می‌کشید.

اگر شما هم تصمیم دارید فرزند خود را در یک آموزشگاه زبان خوب ثبت نام کنید، می‌توانید به کلاس زبان کودکان در یوسف آباد مراجعه کنید. 

ویژگی های یک آموزشگاه زبان خوب

از کجا باید فهمید که یک آموزشگاه زبان، خوب است؟

ویژگی‌هایی که باید در نظر بگیرید به شرح زیر هستند:

۱. سابقه کاری

شاید در نگاه اول این مسئله بی اهمیت به نظر برسد. در واقع سابقه کاری یک آموزشگاه، با کیفیت کار و آموزش یک آموزشگاه زبان ارتباط مستقیم دارد؛ اما به تنهایی تعیین‌کننده خوب یا بد بودن آموزشگاه نیست.

در آموزشگاه‌هایی که قدمت بیشتری دارند، تجربیات در زمینه آموزش زبان بسیار بیشتر است. در ظاهر شاید آموزشگاه‌های تازه تاسیس جلوه زیباتری داشته باشند، اما آموزشگاه‌های قدیمی‌تر برای کسب تجربه و رسیدن به جایی که در آن قرار دارند، آزمون و خطا کردند.

ویژگی های یک آموزشگاه زبان خوب

۲. منابع آموزشی

قطعا منابع آموزشی می‌توانند از اصلی‌ترین دلایلی باشند که یک آموزشگاه زبان را انتخاب کنیم یا کنار بگذاریم. منابع آموزشی، باید معتبر و به روز باشند تا کارایی لازم را داشته باشند. نمی‌توان آموزشگاهی را خوب به شمار آورد در حالی که همچنان از کتاب‌های بسیار قدیمی در کنار سبک مکالمه قدیمی استفاده می‌کند.

۳. متد آموزشی

هر چند که تجربه زیاد آموزشگاه بسیار خوب است، اما حتی آموزشگاهایی با قدمت زیاد هم باید متد آموزشی به‌روزی داشته باشند. متد آموزشی در واقع به صورت مستقیم با استادان مجموعه مرتبط است.

استفاده یک آموزشگاه از متد به‌روز، نشان‌ می‌دهد از اساتید زبان با تجربه و خوبی بهره می‌‌برد. یعنی اساتید شاغل در مجموعه قادر به تدریس زبان با توجه به جامعه امروزی هستند و خود را با زبان‌آموزان وقف می‌دهند.

ویژگی های یک آموزشگاه زبان خوب

۴. تعداد زبان‌آموزان

در آموزشگاه‌های زبان ظرفیت کلاس‌ها حداکثر ۱۲ الی ۱۵ نفر است. اگر پس از مراجعه و بررسی محیط متوجه شدید که این تعداد دانش آموز در هر یک از کلاس‌ها وجود ندارد، مطمئن شوید آموزشگاه کیفیت لازم را برای جذب زبان آموز ندارد.

در صورت خوب بودن یک آموزشگاه زبان، تقاضا برای ثبت‌نام در آن بسیار زیاد است. به طوری که شاید جا برای ثبت نام زبان‌آموز جدید به زور پیدا می‌شود.

۵. اساتید مجرب

از مهم‌ترین بخش‌های انتخاب آموزشگاه زبان خوب، توجه به اساتید مجموعه است. هر چه اساتید ارتباط بهتری با زبان‌آموزان داشته باشند و روش تدریس بهتری به کار بگیرند، کیفیت کاری آموزشگاه هم بالاتر می‌رود.

در واقع اگر آموزشگاهی تمام ملاک‌ها را داشته باشد؛ اما از اساتید مجرب، خوش برخورد و مسلط برخوردار نباشد، شاخصه‌های دیگر اهمیت چندانی نخواهند داشت. به این صورت هم می‌توان گفت که اگر مجموعه‌ای ملاک‌های یک آموزشگاه زبان خوب را دارد؛ اما مدرس آن به زبان مسلط نیست و شیوه ارتباط برقرار کردن با زبان‌آموز خود را نمی‌داند، منجر به آموزش غیر اصولی به خصوص در نحوه تلفظ‌ها می‌شود.

۶. ایجاد محیط مناسب

یک آموزشگاه خوب باید بتواند خود را با نیاز زبان‌آموز وقف دهد. برای مثال اگر کار مجموعه، آموزش زبان به کودکان است، نمی‌توان توقع داشت کودکان در کلاسی بی‌رنگ و رو و بدون تزئینات مناسب دوام بیاورند.

بنابراین فضای کلاس‌های آموزشگاه، باید متناسب با زبان‌آموزان مجموعه باشد. در واقع برای طراحی کلاس‌ها، باید جذابیت آن برای رده سنی مد نظر را مورد توجه قرار دهند تا فضای آموزشگاه، کسل‌کننده نباشد.

ویژگی های یک آموزشگاه زبان خوب

۷. سیستم ارزشیابی آموزش

در سیستم آموزشی آموزشگاه‌ های معتبر، از ایجاد استرس برای زبان ‌آموز جلوگیری می‌شود. برگزاری امتحانات دوره‌ای در چنین آموزشگاه‌هایی به صورت استاندارد و مطابق با اصول بین‌المللی است. استاندارد بین‌المللی درباره امتحانات میان دوره، به open book بودن آن‌ها اشاره دارد. همچنین برگزاری کنفرانس‌ها و سخنرانی‌هایی متناسب با روحیه زبان‌آموز، در آموزش او تاثیر زیادی دارند. ضمن اینکه روش خوبی برای سنجش سطح فعلی زبان‌آموز است.

۸. برنامه آموزشی

مهم‌ترین ویژگی یک برنامه آموزشی، هدفمند بودن است. یک آموزشگاه علاوه بر داشتن اساتید و محیط مناسب، باید هدفی مشخص برای آموزش زبان‌آموزان خود داشته باشد‌. بر طبق یک برنامه آموزشی مدون، آموزشگاه موظف است به زبان‌آموز خود پیش از شروع ترم بگوید تا در نهایت، کدام مهارت‌ها را به او آموزش داده می‌شوند. همچنین شیوه و زمان ارزیابی را هم به زبان‌آموز خود اطلاع دهد.

۹. تجهیزات هوشمند

داشتن سیستم‌ های مناسب با توجه به آموزشی که قرار است صورت بگیرد، علاوه بر ویژگی یک آموزشگاه خوب بودن از مزایای یک آموزشگاه هم محسوب می‌شود. وجود چنین سیستم‌هایی باعث می‌شود تا زبان‌آموزان ارتباط خوبی با مطالب درسی خود برقرار کنند. البته داشتن سیستم برای یک مجموعه کمی هزینه تراشی است. چرا که باید هزینه به‌روزرسانی و تعمیر این سیستم‌ها را آموزشگاه به دست بگیرید‌.

ویژگی های یک آموزشگاه زبان خوب

۱۰. مشاوره پیش از ثبت نام

مشاوره‌ پیش از ثبت ‌نام، کمک بسیار بزرگی به زبان ‌آموز می‌کند. احتمال دارد حتی زبان‌آموز، سطح خود در این مشاوره متوجه شود. در این صورت نیازی نیست زبان‌آموزی که آشنایی‌های سطحی با زبان مورد نظر دارد، از ابتدا با شخصی که هیچ چیز از زبان نمی‌داند در یک کلاس سپری کند. این کار در زمان زبان‌آموز صرفه‌جویی می‌کند. به نوعی در مشاوره پیش از ثبت‌نام، آزمونی کوتاه به عنوان آزمون سطح انجام می‌شود که در این کار به زبان‌آموز کمک می‌کند.

سخن پایانی درباره ویژگی‌های یک آموزشگاه زبان خوب

یک آموزشگاه خوب در ابتدا باید راحتی زبان‌آموز خود را در نظر بگیرد. در واقع نیاز نیست آموزشگاه حتما سابقه کاری بسیار زیادی باشد، همین که اساتید و کارکنان وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند، یک آموزشگاه خوب می‌سازد.

اهمیت بسیار زیاد در به‌روز بودن متد‌های یک آموزشگاه وجود دارد که صرفا حرفه‌ای بودن اساتید آموزشگاه را به رخ می‌کشد. در واقع مجموعه‌ای از تمام ویژگی‌های ذکر شده در بالا، می‌تواند معیاری برای انتخاب آموزشگاه زبان باشد. اگر قصد انتخاب و تحصیل دارید، برای زمان خود ارزش قائل باشید و به خوبی پیش از ثبت‌نام‌، تحقیق کنید.