Skip to main content
| author

گیاهان آپارتمانی دیوار سبز

30 مهر, 1401

دیوار سبز یکی از زیباترین طراحی  های فضای سبز است که نمای بیرونی ساختمان ها را زیباتر خواهد کرد. این نوع دیوار ها مجموعه ای از پوشش های گیاهی هستند که به صورت عمودی نصب می شوند.

ساخت دیوار سبز بیشتر در کشورهای پرجمعیت که میزان استفاده از ماشین و کاخانه ها زیاد است اهمیت بیشتری دارد. به این دلیل که اگر گیاهان به کار رفته در دیوارسبز طبیعی باشند، نقش بسیار مهمی در پاکسازی هوا خواهند داشت. به همین دلیل صاحبان سرمایه در ایران هم در چند سال اخیر به نصب این نوع دیوار ها برای نمای داخل ساختمان مشتاق شده اند.
دیوار سبز یک اثر هنری طبیعی است. از مزایای آن می توان به تولید اکسیژن و هوای مطلوب اشاره کرد. استفاده از دیوار سبز  در نمای ساختمان ها یکی از نوآوری های جذاب و کم نظیر است.

گیاهان مناسب برای دیوار سبز داخل ساختمان

دیوار سبز به دیوارهایی گفته می شود که گیاهان به صورت خود رو  و عمودی بدون نیاز به کود و آب روی آن رشد می کند. ریشه این نوع گیاهان در خاک هستند و از مواد مغذی موجود در دیوار تغذیه می کنند. گیاهان در ساخت فضای آرام بخش نقش زیادی دارند. 

گیاهان مناسب دیوار سبز
برخی از گیاھان مناسب دیوار سبز زینتی ھستند و برخی نیز میوه می دھند. بنابراین گیاھان مناسب دیوار سبز یا باید ظاھر خوبی داشته و یا اینکه خوراکی باشند. نکته ای که در انتخاب گیاھان دیوار سبز باید رعایت شود این است که گیاھان انتخابی باید ازنظر زیبایی و شرایط مراقبتی یکسان باشند.

پارامترھای اصلی در انتخاب گیاھان مناسب دیوارسبز

هر گیاه برای رشد به شرایط خاصی نیاز دارد، پس نمی توان از هر گیاهی برای ساخت دیوار سبز استفاده کرد. برای انتخاب گیاهان دیوار سبز نیاز به تحقیق و جمع آوری اطلاعات  می باشد. زیرا گروھی از آن ھا برای محیط ھای داخلی و گروھی دیگر فضای باز قابل رشد و تکثیر ھستند.
برای اینکه انتخاب مناسبی از گیاهان سبز داشته باشید باید به بافت، رنگ و میزان نور و آب موردنیاز گیاھان توجه کنید. 

پارامترهای انتخاب گیاهان آپارتمانی
پارامترھایی که جھت انتخاب گیاه مناسب برای گرین وال باید در نظر گرفته شوند عبارت اند از:

1-    نور موردنیاز برای رشد گیاه: برخی از گیاھان در محیط ھای کم نور رشد می کنند و برخی از آن ھا برای زندگی به نور فراوان و مستقیم نیاز دارند. به طور مثال اقاقیا و چنار در دیوار سبز بیرونی باید مورداستفاده قرار گیرند زیرا به نور زیاد نیاز دارند.

2-    آبیاری گیاه: بعضی از گیاھان نیاز به آبیاری روزانه دارند در صورتی دسته ای از آن ھا تا یک ھفته بدون آب شاداب می مانند. ساده ترین راه برای آبیاری گیاھان wall green  در داخل ساختمان این است که یک سیستم آبیاری خودکار برای آن ھا در نظر گرفته شود.

3-      شرایط آب و ھوایی: برای ایجاد دیوارھای سبز خارجی باید به شرایط محیطی منطقه توجه ویژه ای شود. باید میزان بارندگی و مقدار گرمای ھوا سنجیده شود. ھمچنین بھتر است گیاھانی انتخاب شوند که با نوسان ھای دمایی محیط سازگار باشند. برای اینکه انتخاب مناسبی از گیاھان دیوار سبز داشته باشید باید به بافت، رنگ و میزان آب و نور موردنیاز گیاھان توجه کنید.

گیاهان دیوار سبز

4-      مقدار خاک موردنیاز برای رشد گیاه: انتخاب خاک مناسب برای رشد گیاه بسیار ضروری است. به طور مثال تناسب بین خاک و سنگریزه ھا در رشد و گستردگی گیاھان آبشاری بسیار حائز اھمیت است.

5-    دمای موردنیاز برای رشد گیاه: پارامتر دیگری که در پرورش یک گیاه باید موردتوجه قرار گیرد دمای موردنیاز برای رشد آن می باشد. برخی از گیاھان برای رشد به دمای ۵ درجه و برخی به دمای ٣٠ درجه نیاز دارند. 

6-     طیف رنگی برگ ھا و گل گیاه: اگر می خواھید دیواری زیبا بسازید بھتر است به طیف رنگی گیاھان انتخابی تان دقت کنید

گیاهان آپارتمانی

7-    نگھداری و ھرس کردن گیاه: ھمان طوری که در موارد پیشین ذکر شد ھر گیاه برای زندگی به نور و آب وخاک متفاوت نیاز دارد. بنابراین برای نگھداری مناسب از گیاه باید این موارد در نظر گرفته شوند. ھرس کردن گیاھان در برخی از فصول سال، شرایط بھتری را برای رشد آن ھا فراھم می آورد

8-     میزان حساسیت به باد: برخی از گیاھان مناسب برای دیوار سبز بیرونی، به باد حساس بوده و باید در قسمتی از ساختمان قرار گیرند که از با در امان باشند.

شرایط نگهداری گیاهان دیوار سبز

1. اسکینانتوس:
مطلوب‌ترین شرایط رشد این گیاه در محیط گرم و مرطوب، نور کامل و خاک مرطوب است اما در محیط‌های خشک و کم‌نور نیز می‌تواند رشد کرده و زنده بماند. دمای موردنیاز این گیاه 22 تا 30 درجه است. بهتر است در فصل بهار گیاه اسکینانتوس به گلدان جدیدی که حاوی خاک‌برگ، پیتِ و کود حیوانی است، منتقل شود و برای رشد بهتر بیشتر آبیاری شود.

2. یاسمن:
این گیاه به نور متوسط، گرمای عادی، خاک همیشه خیس با رطوبت 70 تا 90 درصد نیاز دارد.در 6 ماه اول سال به هفته‌ای یک‌بار کود نیاز دارد. میزان دمای موردنیاز برای رشد این گیاه 16 تا 28 درجه است و در دمای زیر 7 درجه رشد آن متوقف می‌شود.

شرایط نگهداری گیاهان دیوار سبز

3. هوستا:
تابش مستقیم نور، موجب رنگ‌پریدگی برگ‌های این گیاه می‌شود. بهتر است این گیاه در سایه کامل یا نیم‌سایه قرار داده شود. خاک شنی و ماسه‌ای سبک و مرطوب، برای رشد این گیاه مناسب می‌باشد. این گیاه تحمل دمای منفی 15 درجه را دارد.این گیاه یک‌بار در سال به کود نیاز دارد و شاخه و برگ آن در پایان فصل رشد باید هرس شود.

4. کروتون:
این گیاه به نور معمولی، گرمای زیاد، خاک همیشه خیس و دمایی با رطوبت 70 تا 90 درصد نیاز دارد. درجه حرارت مناسب این گیاه در زمستان 16 درجه است. آبیاری بیش‌ازحد این گیاه منجر به پوسیدگی ساقه و ریزش برگ‌های آن خواهد شد.

5. گیاه مارانتا:
مارانتا به سایه و نور معمولی، گرمای زیاد، آبیاری فراوان و رطوبت 70 تا 90 درصد نیاز دارد. مخلوطی از خاک جنگلی، خاک‌برگ و کمی ماسه، خاک مطلوب برای رشد این گیاه خواهد بود. مارانتا تحمل گرمای بیشتر از 20 درجه و کمتر از 18 درجه را ندارد.

شرایط نگهداری گیاهان آپارتمانی

6. ویرزیا(شمشیری آتشین):
ویرزیا به نور متوسط، حرارت زیاد و خاک همیشه خیس نیاز دارد. در بهار و تابستان به‌صورت ماهانه و در 6 ماه دوم سال هر 6 تا 8 هفته یک‌بار، باید با محلول کود مایع تغذیه شود. درجه حرارت ایده¬آل برای این گیاه 15 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

7. بیلبرجیا:
این گیاه به نور کافی و غیرمستقیم نیاز دارد. حداکثر دمای مطلوب بیلبرجیا در تابستان 27 درجه و در زمستان 21 درجه می‌باشد. این گیاه در تابستان به هفته‌ای 2 بار و در زمستان هر دو هفته یک‌بار، به آبیاری نیاز دارد. این گیاه به کود نیاز ندارد. مواد غذایی موردنیاز برای رشد گیاه با تعویض خاک آن به‌صورت سالانه تأمین می‌شود.

8. پتوس:
این گیاه به نور و رطوبت کم ‌نیاز دارد و به‌راحتی قابل تکثیر است. شاخه‌های آن تا 5 متر رشد می¬کنند اما با هرس کردن می‌توانید آن‌ها را در اندازه دلخواه نگه‌دارید. دمای موردنیاز برای رشد این گیاه 16 تا 24 درجه سانتی‌گراد است.آبیاری این گیاه در تابستان هر 5 روز یک‌بار و در زمستان هفته‌ای یک‌بار، باید انجام شود.

9. سرخس برگ شمشیری:
این گیاه قدیمی بارنگ سبز روشن به مراقبت چندانی نیاز ندارد و بسیار آسان رشد می‌کند. در محیط‌های مرطوب عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

گیاهان آپارتمانی

10. سرخس اسپارگاس:
این گیاه باید هرساله هرس شود و در صورت ریزش برگ‌ها باید در محیط نورگیرتری قرار گیرد. بهتر است خاک این گیاه همیشه مرطوب باشد و از آبیاری زیاد آن نیز باید خودداری شود.
استفاده از دیوار سبز در فضای خانه علاوه بر تولید اکسیژن و ایجاد هوایی سالم، زیبایی خیره‌کننده‌ای را در فضا ایجاد می‌کند. در ساخت گرین وال انتخاب گیاهان مناسب آن، تأثیر زیادی در زیبایی و لوکس شدن محیط می‌گذارد. بنابراین برای ساخت green wall ابتدا باید گیاهان مناسب دیوار سبز را بشناسیم و سپس گونه‌هایی را که دارای شرایط یکسان نگهداری هستند، برای رسیدن به نتیجه بهتر انتخاب کنیم. عواملی چون آب‌وهوا، خاک، میزان نور، دما و رطوبت محیط، در انتخاب گیاهان دیوار سبز مؤثر بوده و باید موردتوجه قرار گیرند.

گیاهان خزنده

یکی از مواردی که درباره دیوار سبز باید بدانیم، آشنایی با گیاهان خزنده است. گیاهان خزنده ریشه در خاک دارند و شاخ و برگ آن ها به مرور روی دیوار بزرگ شده و رشد می کنند. این گیاهان از مواد موجود در دیوار تغذیه کرده و سرعت و میزان رشد متفاوتی دارند، برای مثال گیاه خزنده پاپیتال تنها تا حدود 30 سانتی متر رشد خواهد داشت درحالیکه ارتفاع گیاه خزنده پیچ ساعتی به 8 متر نیز می رسد.

گیاهان خزنده

بعضی از آن ها مانند پیچ امین الدوله علاوه بر زیبایی بسیار خوشبو هستند. این گیاهان علاوه بر زیبا کردن و طراوت بخشیدن به فضای منزل هوای محیط را نیز تا حد زیادی تصفیه می کنند.