Skip to main content
| author

کراتینه کردن مو

20 مرداد, 1401

کراتینه کردن مو ، در منزل یکی از روش هایی که برای صاف کردن مو می توان به کار برد، کراتینه کردن مو است. البته این روش به دلیل استفاده از مواد شیمیایی ممکن است برای موها خطرناک بوده و عوارضی نیز داشته باشد.

بنابراین برای جلوگیری از این عوارض می توان از کراتینه کردن مو در منزل با کمک ماسک های طبیعی استفاده کرد. این ماسک ها کاملا بدون ضرر هستند و موها را صاف می کنند.


کراتینه مو چیست؟


به عملیاتی که در طی آن موهای زبر و فر، صاف می‌ شوند، کراتینه مو گفته می‌ شود. کراتینه کردن موها معمولاً خیلی سریع انجام می ‌شود. این روش موجب شفاف، لخت و صاف شدن موها خواهد شد. کراتین پروتئین طبیعی است که در ساختمان موها وجود دارد و وظیفه آن سالم نگه داشتن مو است. این میزان پروتئین در موهای افراد با هم فرق دارد. همچنین ممکن است در اثر مراقبت نکردن و یا آسیب رسیدن به موها میزان پروتئین موها کم شود. در این صورت می‌ توان از روش کراتینه کردن موها استفاده کرد و پروتئین از دست رفته را به موها بازگرداند.


خطرات و عوارض کراتینه کردن مو


ریزش مو


ریزش مو پس از اولین شستشوی مو با مواد کراتین آغاز می‌ شود. همچنین ممکن است موهای کراتین شده نازک شوند که در این صورت به درمان دارویی نیاز پیدا می کنند.


خطر سرطان


کراتینه کردن مو با مواد شیمیایی عوارض زیادی دارد. از جمله این موارد می ‌توان به وجود ماده ای به نام فرمالدئید در مواد کراتینه اشاره کرد که یک ماده سرطان زا است. البته احتمال دارد که برخی از محصولات کراتینه فاقد فرمالدئید باشند. اما این مواد قدرت لازم برای صاف کردن موها را نخواهند داشت.


تخریب ساختمان مو


بعد از انجام کراتینه، موها براق و درخشنده خواهند شد. ولی معمولاً دو تا سه هفته پس از انجام دادن کراتین بافت و قوام مو دچار تغییر شده و موها شکننده و خشک می شوند.


واکنش های حساسیتی


با انجام کراتینه ممکن است موها و پوست سر دچار واکنش های آلرژیک مثل خارش و بروز دانه های قرمز رنگ شوند. پس افرادی که به این موارد آلرژی دارند نباید این روش را انتخاب کنند.


کراتینه کردن مو با مواد طبیعی


در صورتی که از مواد طبیعی و گیاهی برای صاف کردن موها استفاده شود، خطرات کراتینه کردن با مواد شیمیایی را ندارد. در روش کراتینه کردن مو های آسیب دیده، موها نیز ترمیم می شوند. در نتیجه موها نرم و صاف خواهند شد. در بسیاری از محصولات صاف کننده مو، فرمالدئید وجود دارد که باعث عوارض مختلف برای سلامتی می شود. روش کراتینه کردن مو عوارض مختلفی دارد. به طوری که بسیاری از کشورها این روش را ممنوع اعلام کرده اند. برای در امان ماندن از عوارض کراتین کردن مو می توان در منزل با هزینه اندک موهای خود را صاف و لخت کرد. با استفاده از مواد طبیعی استحکام و سلامت موها حفظ می‌ شود. در ادامه چند روش برای کراتینه کردن مو در منزل را معرفی می کنیم.


ماسک تخم مرغ و روغن زیتون


۲ عدد تخم مرغ را می توان با ۵ قاشق غذاخوری روغن زیتون به خوبی با یکدیگر ترکیب کرد. سپس ترکیب به دست آمده را به موهای سر زده و پس از گذشت ۱۵ دقیقه می‌توان موها را به خوبی شست.


ماسک روغن نارگیل و تخم مرغ


برای تهیه این ماسک باید یک قاشق غذاخوری سس مایونز یا شیر پرچرب به اندازه نصف استکان را با دو قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق روغن نارگیل، یک زرده تخم مرغ را به خوبی با یکدیگر ترکیب کرد. برای اینکه این مواد بهتر با یکدیگر مخلوط شوند، می توان آنها را در مخلوط کن قرار داد. سپس این مخلوط نرم به دست آمده را قبل از حمام کردن بر روی موهای سر گذاشت. پس از ۲۰ دقیقه موها را می توان با شامپو شست این ترکیب را می توان ۲ تا ۳ بار در هفته استفاده کرد.


ماسک تخم مرغ، عسل و روغن زیتون


برای تهیه این ماسک باید ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون با دو قاشق غذاخوری عسل به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند. قبل از رفتن به حمام می توان این ترکیب را بر روی موها مالید. پس از گذشت ۱۵ دقیقه موها را به خوبی آبکشی کرد. همچنین برای اثر بخشی بیشتر می توان به این مخلوط ۲ قاشق غذاخوری پودر دارچین یا یک قاشق غذاخوری آب لیمو نیز اضافه کرد.


ماسک تخم مرغ و ماست


یک چهارم لیوان سس مایونز به همراه یک چهارم لیوان ماست و یک عدد تخم مرغ را می توان به خوبی هم زد و مخلوط کرد. با مالیدن این ماسک به موهای سر و پوست سر بر روی آنها یک پلاستیک پوشیده و به مدت یک ساعت باید صبر کرد. پس از آن موها را می توان با شامپو ملایم و آب سرد شست. با مصرف یک بار در هفته از این ماسک می ‌توان موها را به طور طبیعی کراتینه کرد.


ماسک روغن نارگیل ، زیتون و نشاسته ذرت


از دیگر ماسک های طبیعی برای کراتینه کردن مو می توان به ترکیب ماسک روغن نارگیل و زیتون و نشاسته ذرت اشاره کرد. برای درست کردن این ترکیب ابتدا باید یک فنجان روغن نارگیل به همراه ۲ قاشق چای خوری روغن زیتون و سه قاشق چای خوری نشاسته ذرت با چهار قاشق چایخوری آبلیمو به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند. سپس می توان این خمیر به دست آمده را به روی موهای سر مالید و آنها را با مدت ۱ تا ۲ ساعت با پلاستیک پوشاند.


ماسک آووکادو و روغن زیتون


برای درست کردن این ماسک باید دو قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک آووکادو رسیده له شده با یکدیگر مخلوط شوند. سپس این مخلوط را می توان بر روی موها گذاشت. بهتر است موها را با یک کلاه به مدت نیم ساعت پوشاند. پس از گذشت این مدت زمان باید موها را با شامپوی ملایم شستشو داد.


ماسک موز و تخم مرغ


ترکیب موز له شده، دو قاشق غذاخوری عسل و یک و نیم قاشق غذاخوری زیتون به همراه ۲ قاشق غذاخوری شیر یک ماسک مناسب برای کراتینه کردن موها است. این مواد را باید با همزن دستی با یکدیگر مخلوط کرد و سپس آن را به مدت یک ساعت بر روی موها قرار داد. پس از گذشت این مدت زمان می توان موها را با شامپوی ملایم شست. برای داشتن موهای نرم می توان این ماسک را یک بار در هفته استفاده کرد.


ماسک آووکادو و روغن بادام و موز


ترکیب آووکادو رسیده، نصف قاشق غذاخوری روغن بادام و یک موز رسیده ماسکی مناسب برای کراتینه کردن موها است. این مخلوط را می‌توان بر روی پوست سر به خوبی ماساژ داد و نیم ساعت صبر کرد. سپس برای شستن موها باید از شامپو استفاده کرد. برای صاف شدن موها بهتر است این ماسک یک یا دو بار در هفته استفاده شود.


سخن پایانی


برای تقویت کردن و نرم کردن موها به جای روش های صنعتی می توان از درمان های خانگی استفاده کرد. با استفاده از مواد طبیعی موجود در خانه می توان موهایی سالم و لخت داشت. در این مقاله ما شما را با برخی از ماسک های گیاهی و مواد طبیعی برای کراتینه کردن مو آشنا کردیم. اما باید دقت کرد که این ماسک های مو ممکن است خیلی سریع نتیجه ندهند. ولی در مقایسه با مواد شیمیایی ماندگاری بالایی دارند و عوارض و خطری برای موها نخواهند داشت.