Skip to main content
| author

چه زمانی باید دندان شیری را کشید؟

24 شهریور, 1401

چه زمانی باید دندان شیری را کشید؟ بسیاری از  والدین تصور می کنند که دندان های شیری اهمیت چندانی ندارند. در حالی که این یک تصور اشتباه است. دندان های شیری از آغاز تولد درون لثه نوزاد قرار دارند و با گذشت زمان، رشد می کنند و از لثه خارج می شوند.

این دندان ها، نقش مهمی در تغذیه، صحبت کردن و زیبایی ظاهر کودک دارند. بنابراین لازم است تا به خوبی از آنها مراقبت نمود. اگر به خوبی از این دندان ها مراقبت نشود، در آینده دندان های دائمی با مشکل مواجه می شوند. در برخی موارد، دندان های دائمی آسیب می بینند یا کودک دچار دندان درد می شود. زمانی که به خوبی از دندان های شیری نگهداری نشود، دچار پوسیدگی، عفونت یا صدمه می شوند. در این موقع باید چه کرد؟ بهترین کار این است که به دندانپزشک کودکان مراجعه نمود. کلینیک دندانپزشکی در درکه یکی از بهترین کلینیک‌های تهران محسوب می‌شود.

لیستی از بهترین دندانپزشکان تهران را مشاهده کنید.


آیا می توان دندان های شیری را قبل از موعد آن کشید؟


این سوال بسیاری از والدین است. در پاسخ به این سوال باید گفت که تنها با نظر دندانپزشک متخصص اطفال می توان دندان شیری را کشید. 


در برخی مواقع به تشخیص دندانپزشک اطفال، دندان های شیری کشیده می شوند. 

- صدمه دیدن دندان شیری در اثر ضربه : اگر دندان شیری بر اثر ضربه دچار شکستگی، لق شدگی و آسیب شود، باید فورا به دندانپزشک اطفال مراجعه نمود. همیشه لازم نیست تا دندان شیری کشیده شود. گاهی اوقات یک روکش بر روی دندان شکسته قرار می دهند. در این حالت نیازی به کشیدن دندان نیست. 
- وجود دندان نهفته : گاهی اوقات برای اینکه دندان های دائمی به آسانی رشد کنند و نیاز به ارتودنسی کمتر شود، اقدام به کشیدن دندان های شیری می کنند. 
- در هنگامی که دندان های شیری به مدت طولانی باقی می مانند و در زمان مناسب خود نمی افتند، دندانپزشک اطفال آن را می کشد.
- یکی دیگر از مواقعی که دندانپزشک اطفال، فرایند کشیدن دندان شیری را انجام می دهد، در زمان عفونت دندان و پوسیدگی عمیق است. برای درمان پوسیدگی های سطحی دندان شیری از فیشور سیلانت استفاده می کند. این کار باعث محافظت از دندان شیری می شود. در این روش، یک لایه ی محافظ و همرنگ با دندان بر روی دندان های آسیا قرار می دهند. این لایه، شیارهای سطح جونده دندان ها را می پوشاند. به این ترتیب مانع از تجمع مواد غذایی و پوسیدگی دندان می شود.


- بروز بیماری لثه : برخی مواقع دندانپزشک اطفال با مشاهده بیماری لثه، اقدام به کشیدن دندان شیری می کند. 
دندان های شیری به ویژه دندان های آسیاب شیری اهمیت زیادی دارند. اگر زودتر از موعد کشیده شوند، دندان های دائمی نمی توانند در محل مناسب خود رشد کنند. این امر باعث اشغال فضای خالی دندان کشیده شده، می گردد. به این ترتیب، مسیر رشد دندان های دائمی بسته می شود. دندانپزشک کودکان برای جلوگیری از بروز این مشکل، از فضا نگهدارنده استفاده می کند. با این کار  مانع از بهم ریختگی و نا مرتبی دندان ها می شود. 


دندانپزشک کودکان برای ترمیم دندان های شیری پوسیده چه کاری انجام می دهد؟ 


دندانپزشک متخصص کودکان بعد از مشاهده پوسیدگی بر روی دندان های شیری، اقدام به ترمیم دندان می کند. او بعد از ترمیم، دندان شیری را پر می کند. گاهی اوقات برای ترمیم دندان از روکش های فلزی کمک می گیرد. وظیفه ی این روکش ها، محافظت از دندان شیری تا زمان رشد دندان های دائمی است. در مورد دندان هایی که پوسیدگی به اعصاب و رگ های خونی آنها رسیده است، از روشی به نام پالپوتومی استفاده می کند. در صورت آبسه دندان، آن را می کشد و از فضا نگهدارنده استفاده می کند. پالپوتومی با نام عصب کشی دندان شیری هم شناخته می شود. این روش، برای نجات دندان های شیری عفونی شده یا پالپ آلوده به کار می رود. 


چرا باید دندان های شیری را ترمیم کنید؟


دندان ها نقش مهمی در زیبایی چهره ی افراد دارند. کسانی که دندان های سالم و مرتبی دارند، لبخند زیبایی را تجربه می کنند. داشتن دندان نقش مهمی در افزایش اعتماد به نفس فرد ایفا می کند. دندان های شیری کودکان علاوه بر زیبایی، تاثیر بسزایی در جویدن و سلامت غذایی کودک دارند. با وجود دندان های شیری، دندان های دائمی می توانند به خوبی رشد کنند. 
اگر دندان های شیری پوسیده شوند یا آسیب ببینند، مشکلاتی برای دندان های دائمی ایجاد می شود. در صورت شکستگی دندان شیری، لبه های تیز دندان می تواند زبان را زخمی کند. با ترمیم دندان می توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد. 


نحوه ی کشیدن دندان شیری 


بسیاری از کودکان نسبت به دندانپزشکی احساس خوبی ندارند. به خصوص اگر بخواهند دندان خود را بکشند. این حس مختص کودکان نیست و  در بزرگسالان هم دیده می شود. برخی از والدین نسبت به کشیدن دندان شیری کودک نگران می شوند. دندانپزشک کودکان بعد از معاینه وضعیت دندان کودک برای او عکس رادیوگرافی تجویز می کند. با توجه به این عکس، شرایط ریشه و آناتومی دندان را بررسی می نماید. سپس مواد بی حسی را تزریق و اقدام به کشیدن دندان شیری می کند. 


نکات مهم بعد از کشیدن دندان های شیری 


- بعد از کشیدن دندان، ممکن است خونریزی اتفاق بیفتد. دندانپزشک بعد از کشیدن دندان، یک گاز استریل در محل قرار می دهد تا مانع از خونریزی زیاد شود. 
- هنگامی که دندان شیری کشیده می شود، در محل آن لخته خون به وجود می آید. به مدت 24 ساعت نباید دهان را شست و یا آب دهان را تف کرد. از دستکاری محل دندان هم باید خودداری کرد. در غیر این صورت، لخته از دهان خارج می شود و استخوان در معرض هوا قرار می گیرد. برای اینکه ناحیه موردنظر تمیز بماند، از کودک بخواهید تا به صورت مرتب آب نمک قرقره کند. 
- پس از کشیدن دندان شیری، مایعات و غذاهای خنک به کودک بدهید. نباید غذای گرم و سفت میل کند. 
- کودک نباید بعد از کشیدن دندان شیری، مسواک بزند. این کار را به روز بعد موکول نمایید. از روز بعد می تواند دندان های خود را به آرامی مسواک بزند.
- در صورت ورم کردن صورت کودک، از یک کمپرس یخ استفاده کنید.
- کودک نباید فعالیت های سنگین و ورزش های پر تحرک انجام دهد. 


سخن پایانی 


برخلاف باور بسیاری از افراد، دندان های شیری اهمیت زیادی برای کودکان دارند. کشیدن زودهنگام آنها باعث بروز مشکلاتی در آینده می شود. بنابراین تنها با تشخیص دندانپزشک کودک می توان اقدام به این کار نمود. اگر در مورد سلامت دندان های شیری کودک خود نگران هستید، پیشنهاد می کنیم که به دندانپزشکی کودکان در پیروزی مراجعه کنید. دندانپزشک متخصص اطفال بعد از بررسی وضعیت دندان شیری و در صورت لزوم اقدام به کشیدن آن می کند. البته هدف اصلی او حفظ دندان است. به همین علت تمام تلاش خود را انجام می دهد. اما در برخی موارد امکان حفظ دندان وجود ندارد و باید کشیده شود.