Skip to main content
| author

ماساژ درمانی چیست؟

20 مرداد, 1401

ماساژ درمانی چیست؟ انواع مختلف روش های ماساژ درمانی برای موارد متفاوت به کار برده می‌شوند. برخی از این روش ها نسبت به تکنیک های دیگر متداول تر هستند. به عنوان مثال ماساژ سوئدی یا ماساژ کلاسیک از رایج ترین تکنیک های ماساژ درمانی به شمار می آید.

با ما همراه باشید تا در این مقاله شما را با انواع روش های ماساژ درمانی و فواید و عوارض آن آشنا کنیم.


ماساژ درمانی چیست؟


در فرهنگ های سراسر جهان از زمان های قدیم از ماساژ استفاده می کردند. ماساژ یکی از قدیمی ترین تکنیک هایی است که بشر برای درمان درد استفاده کرده است. امروزه با ماساژ درمانی استرس، اضطراب و دیگر مشکلات بدن را درمان می کنند. ماساژ به عمل مالش دادن و وزر دادن بدن با کمک دست گفته می‌‌ شود. ماساژ درمانی با روش های مختلف صورت می گیرد. با درنظر گرفتن اینکه ماساژ درمانی کدام قسمت بدن را درگیر خواهد کرد و با چه هدفی اعمال می‌شود، انواع روش ‌های ماساژ درمانی با هم تفاوت دارند. ماساژ درمانی باید توسط متخصصین مربوطه انجام شود. این متخصصین برای کم کردن درد و فشار عضلانی مفاصل بدن را ماساژ می دهند.
متخصص ماساژ درمانی در زمینه روش های به خصوص برای ماساژ دادن و تکنیک های آن آموزش ‌های لازم را دیده است. هر کدام از انواع روش های ماساژ درمانی مزایا و ویژگی های خاص خود را دارند. در زمان ماساژ درمانی، متخصص مربوطه از دست، آرنج، انگشت و یا دستگاه ماساژور برای اینکه بافت های نرم بدن دستکاری شوند، استفاده خواهد کرد. در این فرآیند تنش مربوطه آزاد می شود. در نتیجه علائم درد تسکین پیدا کرده و موجب التیام آسیب ‌های عضلانی خواهد شد.

ماساژ درمانی چیست؟


فواید ماساژ درمانی برای سلامتی


افراد می توانند از ماساژ درمانی برای درد، صدمات عضلانی و درمان حمایتی برای برخی شرایط سلامتی استفاده کنند. فواید کلی ماساژ درمانی شامل موارد زیر است:
افزایش آرامش
تسکین تنش عضلانی
بهبود گردش خون
کاهش استرس و اضطراب
پشتیبانی از ایمنی بدن
بهبودی سریع تر آسیب های بافت نرم
کاهش درد و تورم بارداری
کاهش درد سرطان
رفع یبوست
بهبود خواب
معمولا از ماساژ درمانی بیشتر برای درد کمر، گردن و شانه استفاده می شود. با این حال، بیشتر مطالعات نشان می دهد که ماساژ درمانی برای دردهای حاد بسیار مفید بوده و در درمان دردهای مزمن کمتر موثر است.

فواید ماساژ درمانی


انواع ماساژ


شما بسته به شرایطی که دارید، ممکن است از یکی از انواع ماساژ درمانی بهره مند شوید. برخی از سبک ها بر آرامش کلی و کاهش تنش عضلانی تمرکز می کنند. در حالی که برخی دیگر به طور خاص بر روی بافت های نرم آسیب دیده تمرکز دارد. معمولاً ماساژ درمانگرها در صورت نیاز از تکنیک های متعددی استفاده می کنند.

ماساژ درمانی چیست؟


ماساژ سوئدی


ماساژ سوئدی که به آن "ماساژ کلاسیک" نیز می گویند، شناخته شده ترین تکنیک ماساژ در جهان است. این تکنیک از انواع سبک های ماساژ استفاده می کند، از جمله:
ضربات طولانی و سرخورده
ورز دادن عضلات
لرزش یا لرزش
بلند کردن عضلات
ضربه زدن
اصطکاک
مزایای ماساژ سوئدی شامل موارد زیر است:
آرامش
بهبود بافت اسکار
گردش خون بهبود یافته

ماساژ سوئدی


ماساژ بافت های عمیق


همانطور که از نام آن پیداست، ماساژ بافت عمیق بر عضلات عمیق تر و بافت نرم تمرکز دارد. در حالی که از همان سبک سکته ها و حرکات ماساژ سوئدی استفاده می کند. این تکنیک احساس آرامش کمتری دارد و گاهی اوقات می تواند ناراحت کننده یا دردناک باشد. هدف از این نوع ماساژ، تسکین درد ناشی از گره یا سایر دردها و آسیب های مربوط به بافت نرم است. برخی تحقیقات از ماساژ بافت عمیق برای تسکین درد، به ویژه در کوتاه مدت، پشتیبانی می کنند.

ماساژ بافت های عمیق


ماساژ ورزشی


ورزشکاران اغلب ماساژ ورزشی را برای کمک به عملکرد یا توانبخشی از آسیب های مرتبط با ورزش دریافت می کنند. این نوع ماساژ بر روی گروه های عضلانی خاص مرتبط با ورزش ورزشکار تمرکز می کند.

ماساژ ورزشی


ماساژ سنگ داغ


در ماساژ سنگ داغ از سنگ های منحصر به فردی استفاده می شود و حرارت داده شده روی بدن شما قرار می گیرد. علاوه بر این، ماساژ درمانگر ممکن است سنگ ها را در حالی که از انواع سبک های ماساژ استفاده می کند نگه دارد. این سبک از ماساژ، معمولا باعث آرامش می شود.

ماساژ سنگ داغ


ماساژ آروماتراپی


ماساژ آروماتراپی با استفاده از روغن‌ های ضروری انجام می شود. ماساژ درمانگر با استفاده از روغن های ضروری که با روغن حامل رقیق شده‌اند تا به سرعت روی پوست حرکت کنند، فشار ملایم و محکم را به تناوب تغییر می دهد. این نوع ماساژ باعث آرامش و تسکین درد می شود. اگر به عطرها حساسیت دارید یا نسبت به رایحه ها حساس هستید، باید از ماساژ آروماتراپی اجتناب کنید.

ماساژ آروماتراپی


ماساژ بارداری


ماساژ بارداری که به آن ماساژ دوران بارداری نیز گفته می شود، برای افرادی که ناراحتی های دوران بارداری دارند، مناسب است. فواید ماساژ بارداری عبارتند از:
کاهش درد کمر و پا
کاهش استرس و اضطراب
بهبود خلق و خو
بهبود خواب
سبک ماساژی که درمانگر شما استفاده می‌ کند احتمالاً یک یا چند سبک ماساژ سوئدی خواهد بود. اگرچه ممکن است سبک‌های دیگری متناسب با شرایط شما را در خود جای دهد.

ماساژ بارداری


عوارض و خطرات ماساژ درمانی


معمولا ماساژ درمانی بی خطر است. با این حال، به ندرت، ممکن است برای برخی از افراد عوارضی نیز داشته باشد. این عوارض شامل موارد زیر است:
لخته شدن خون
آسیب های عصبی
شکستگی استخوان
به دلیل ماهیت شدید درمان، ماساژ بافت عمیق ممکن است خطر بیشتری ایجاد کند. علاوه بر این، افراد مسن که عموماً خطرات سلامتی بیشتری دارند، ممکن است مستعدتر باشند.

عوارض و خطرات ماساژ درمانی


هزینه ماساژ درمانی


هزینه ماساژ درمانی بسته به ماساژ درمانی که انتخاب می کنید و موقعیت جغرافیایی شما متفاوت است. در برخی مواقع ماساژ درمانی تحت پوشش بیمه است. معمولاً برای دریافت مزایای بیمه به ارجاع یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا پزشک نیاز دارید. علاوه بر این، اگر در حین کار آسیب دیدید، بیمه ممکن است هزینه ماساژ شما را پرداخت کند. از آنجایی که هزینه ها می تواند بسیار متفاوت باشد، برای انجام ماساژ درمانی قیمت ها و تجربه ماساژ درمانگر را بررسی کرده و مقایسه کنید. معرفی افرادی که می شناسید نیز می تواند به شما کمک کند تا فردی معتبر که ماساژ درمانی را مقرون به صرفه انجام می دهد، پیدا کنید.

هزینه ماساژ درمانی


سخن پایانی


افراد از ماساژ درمانی برای آرامش، مدیریت درد و بهبودی از صدمات استفاده می کنند. انواع مختلفی از ماساژ درمانی وجود دارد، از جمله ماساژ سوئدی، ماساژ بافت عمیق، ماساژ ورزشی، ماساژ قبل از تولد، رفلکسولوژی و ماساژ آروماتراپی. هر کدام مزایای منحصر به فردی دارند. خطر کمی در ارتباط با ماساژ وجود دارد، اما اگر مشکلات استخوانی، عصبی یا گردش خون دارید، بهتر است ابتدا با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در این زمینه مشورت کنید.