Skip to main content
| author

غذای مناسب برای عفونت ریه

20 مرداد, 1401

برای عفونت ریه چه بخوریم ، ریه از ارگان‌ های حیاتی بدن می باشد که سلامتی آن اهمیت زیادی برای انسان ها و حیوانات دارد. جداسازی اکسیژن از هوا و انتقال آن به دستگاه خون از وظایف ریه می باشد. راه حل های مختلفی برای پاک کردن ریه ها از عفونت وجود دارد.

مصرف مواد غذایی مناسب از روش‌هایی است که برای حفظ سلامتی ریه ها می توان استفاده کرد. رژیم غذایی سالم و استفاده از مواد غذایی مغذی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و برطرف شدن عفونت ریه ها می شود. غذاهای پرچرب و رژیم غذایی نادرست بر بروز مشکلات قلبی و عروقی روی ریه ها تاثیر منفی می گذارد. در این مقاله ما برخی از مواد غذایی موثر برای درمان عفونت ریه را معرفی می کنیم.


علل عفونت ریه چیست ؟


ریه‌ های ما به دلایل مختلفی ممکن است دچار عفونت شوند. افزایش سطح آلودگی، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، تغییرات فصلی و ویروس های خطرناک از جمله مواردی هستند که موجب بروز بیماری های تنفسی و عفونت ریه خواهند شد. این روزها ویروس کرونا نیز یکی از مواردی است که روی سیستم تنفسی تاثیر می گذارد. از آنجایی که ریه ها در معرض بیماری های منتقل شده از هوا قرار دارند، بنابراین وجود عفونت طولانی مدت در ریه موجب سرطان ریه نیز خواهد شد.


سیر


سیر یکی از مواد غذایی است که سرشار از آلیسین بوده و دارای خاصیت ضد التهابی است. همچنین این ماده غذایی موجب کمتر شدن آسیب هایی می‌ شود که در اثر رادیکال‌ های آزاد به وجود می ‌آیند. با مصرف سیر می ‌توان خطر عفونت و التهاب اختلالات سیستم تنفسی مثل عفونت ریه و یا آسم و برونشیت را کمتر کرد.

 


گردو


گردو سرشار از ویتامین E و آنتی اکسیدان می باشد که به کاهش آلزایمر کمک می کند. همچنین برای دفع اختلالات تنفسی می توان روزانه از گردو استفاده کرد. این ماده غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای درمان عفونت ریه موثر خواهد بود.


زنجبیل


زنجبیل یکی دیگر از مواد غذایی است که خواصی مانند سیر دارد. با اضافه کردن زنجبیل به چای می توان آن را به عنوان یک دمنوش مصرف کرد. زنجبیل سبب درمان سرماخوردگی و سرفه شده و موجب سم زدایی ریه ‌ها می‌ شود. بنابراین این ماده غذایی تاثیر بسیار زیادی برای درمان عفونت ریه دارد.


فلفل


فلفل از ادویه های پرمصرف و کاربردی تمام افراد می باشد که انواع مختلفی دارد. فلفل دارای ماده‌ای به نام کپسایسین می باشد. این ماده تاثیر زیادی روی ترشح مخاط دارد. همچنین بتاکاروتن موجود در فلفل در برابر آسم مفید عمل می کند. مصرف فلفل موجب پاکسازی دستگاه تنفسی، محافظت از غشای مخاطی می شود. فلفل از خاصیت ضد التهاب، اختلالات تنفسی و سرطان برخوردار است.


سبزیجات برگ سبز


از دیگر موادی که برای درمان عفونت ریه می ‌توان مصرف کرد، سبزیجات برگ سبز هستند. از جمله این سبزیجات می توان اسفناج، کلم، کاهو و غیره را نام برد. این نوع سبزیجات دارای مواد فیتوشیمیایی هستند که در پیشگیری از بیماری هایی مثل سرطان بسیار موثر خواهد بود. وجود خاصیت ضد التهابی در این سبزیجات باعث شده تا برای درمان بیماری‌های تنفسی مثل آسم موثر باشند. برای تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامتی ریه ها می ‌توان روزانه اسفناج مصرف کرد.


میوه های نارنجی رنگ


وجود ویتامین c در میوه های نارنجی رنگ موجب شده تا این میوه ها خاصیت آنتی اکسیدانی داشته باشند. این ویتامین به درمان عفونت و کاهش التهاب ریه کمک زیادی می ‌کند.


گوشت مرغ


گوشت مرغ یکی دیگر از مواد غذایی است که سرشار از پروتئین بدون چربی و سلنیوم بوده و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. با خوردن سوپ مرغ می‌ توان به تمیز شدن راه عبور هوا و نازک شدن ماه مخاطی کمک کرد. این کار موجب سالم نگه داشتن ریه ها نیز می شود.


انار


خوشمزه ترین و خوشرنگ ترین میوه ها انار می باشد. انارها سرشار از مواد مغذی برای بدن هستند. آنتی اکسیدان پونیکا لاجین موجود در انار برای درمان سرطان ریه بسیار مفید است. اسید فولیک موجود در آن موجب پاکسازی مخاط در گلو و سینه می شود. در نتیجه عفونت ریه را از بین می‌برد و موجب تسکین سرفه خواهد شد. همچنین مصرف انار باعث پاکسازی و تصفیه خون و سفید شدن پوست می شود.


زردآلو


در زردآلو ترکیبات آنتی اکسیدانی مثل ویتامین c، بتاکاروتن و لیکوپن وجود دارند. این ماده غذایی موجب می شود رادیکال های آزاد از بین رفته و در نتیجه به درمان انواع بیماری های ریوی کمک می کند. پس برای سلامت ریه می توان زردآلو مصرف کرد.


کلم بروکلی


سموم نیکوتینیک که در زمان کشیدن سیگار وارد ریه می شوند با کمک کلم بروکلی از بین خواهند رفت. کلم بروکلی دارای سولفورافان است و به ریه های آسیب دیده کمک زیادی می ‌کند. بنابراین در صورتی که ریه های فردی در اثر مصرف سیگار دچار عفونت شده اند، برای درمان آنها می توان از کلم بروکلی استفاده کرد.


گریپ فروت


در گریپ فروت مواد معدنی و ویتامین های مختلفی مثل تیامین، اسید فولیک و منیزیم وجود دارند. همچنین وجود ویتامین c و ویتامین b۶ در این ماده غذایی موجب شده تا خاصیت ضد التهابی داشته باشد. گریپ فروت از طریق سم زدایی ریه ها به درمان بیماری های مثل آسم و سرطان کمک زیادی می‌ کند.


زردچوبه


زردچوبه از دیگر مواد غذایی است که می ‌توان آن را برای درمان بیماری‌ های تنفسی و عفونت ریه استفاده کرد. تولید مداوم و بیش از اندازه موکوس و التهاب در مجاری هوایی باعث می شود تا بیشتر مردم در قفسه سینه خود احساس سنگینی داشته باشند. در صورتی که روزانه از زردچوبه استفاده شود، التهابی که در اثر مجاری هوایی به وجود آمده است، کاهش پیدا می کند. همچنین زردچوبه به علت داشتن ترکیبی به اسم کورکومین موجب پاکسازی طبیعی ریه ها می شود. این ماده غذایی تاثیر زیادی روی تقویت سیستم ایمنی بدن می گذارد. با مصرف زردچوبه خام یا استفاده از آن به همراه شیر به صورت جوشانده می توان از بروز عفونت در ریه ها جلوگیری کرد.


پیاز


ویتامین c و ویتامین b۶ در پیاز وجود دارند که موجب شده تا این ماده غذایی منبع غنی از اسید فولیک و ویتامین ها باشد. بنابراین پیاز دارای خاصیت ضد سرطانی بوده و جلوی گرفتگی برونش را می گیرد. بیماران آسمی می توانند پیاز مصرف کنند. زیرا این ماده غذایی موجب کاهش اسپاسم برونش می ‌شود.


سیب


سیب از جمله مواد غذایی است که حاوی آنتی اکسیدانی به اسم کوئرستین است. این ماده غذایی تاثیر زیادی برای درمان بیماری های ریه دارد و به خوبی می تواند از ریه در برابر آسیب های سیگار و آلودگی هوا حفاظت کند. همچنین وجود ویتامین c در سیب باعث شده تا این میوه برای تقویت سیستم ایمنی موثر باشد. بنابراین با مصرف روزانه سیب می ‌توان به پاکسازی ریه ها کمک کرد و ریه ها را سالم نگه داشت.


عسل


عسل یکی از مواد غذایی پرخاصیت است که دارای خواص ضد باکتریایی می باشد. این ماده غذایی موجب کاهش ناهنجاری های تنفسی خواهد شد. خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی عسل باعث شده تا این ماده غذایی برای درمان سرفه هایی که در اثر عفونت دستگاه تنفسی به وجود آمده‌ اند، مفید باشد.


آویشن سبز


آویشن یکی از گیاهان پرخاصیت برای درمان مشکلات ریوی است. وجود آنتی اکسیدان هایی مثل لوتئین و آپی ژنین در آویشن موجب شده تا این این گیاه دارویی بتواند با عفونت ‌ها مقابله کند. مصرف آویشن موجب تنظیم شدن راه ‌های هوایی شده، در نتیجه عفونت ریه ها را از بین می برد و آنها را تمیز نگه می دارد.


چای سبز


چای سبز، دمنوشی برای درمان ریه ها می باشد. این ماده حاوی پلی فنول های زیادی است که خواص ضد التهابی دارند. در نتیجه مصرف چای سبز به کاهش التهاب در ریه ها کمک زیادی می کند.

نعنا و دمنوش نعنا


از جمله درمان های قدیمی که برای بیماری‌ های تنفسی به کار رفته است، می توان به نعنا و دمنوش آن اشاره کرد. نعنا دارای خواص دارویی زیادی است. دمنوش نعنا سبب از بین بردن گلو درد شده و رسوب مخاط و التهابی که در اثر عفونت ریه به وجود آمده‌ اند را ازبین می برد. مطابق تحقیقات مشخص شده است که روغن نعنا نیز تاثیر زیادی روی بیماری‌ های ریوی دارد. خواص نعنا موجب انبساط مجاری نایژه ها خواهد شد.


پونه کوهی یا مرزنجوش


پونه کوهی یا مرزنجوش یکی از گیاهان با خواص شگفت انگیز برای سلامتی ریه‌ها است. در مرزنجوش میزان زیادی اسید رزمارینیک وجود دارد. این اسید آلرژی هایی که موجب ایجاد عفونت در سیستم تنفسی می شوند را کاهش می دهد. همچنین پونه ‌کوهی حاوی کاراکرول است که در رفع گرفتگی ریه ها موثر خواهد بود. این گیاه از خواص ضد میکروبی برخوردار بوده و عفونت را از بدن دور می ‌کند.


شیرین بیان


از جمله گیاهان دارویی مفید که می توان برای سلامتی ریه استفاده کرد، شیرین بیان است. این گیاه دارویی را می توان برای مشکلات تنفسی مثل سرفه و سرماخوردگی استفاده کرد. موادی که در شیرین بیان وجود دارند به درمان گرفتگی ریه ها کمک زیادی می ‌کند. همچنین این مواد موجب تولید مخاط سالم می شود.


مواد غذایی مضر برای عفونت ریه


ما در این مقاله به معرفی برخی مواد غذایی مفید برای درمان عفونت ریه پرداختیم. ولی برخی از مواد غذایی نیز وجود دارند که مصرف آنها برای عفونت ریه مضر خواهد بود و بیماران ریوی باید از مصرف آنها اجتناب کنند. محصولات لبنی، غذاهای سرخ شده، تخم‌ مرغ، نوشیدنی‌ های گازدار، غذاهایی که موجب رفلاکس اسید معده می ‌شوند، بادام ‌زمینی، خرچنگ لابستر و میگو از جمله مواد غذایی مضر برای عفونت ریه به شمار می ‌آیند.


سخن پایانی


ریه ها ارگان های حیاتی بدن ما هستند که با کمک آنها می توانیم نفس بکشیم. برای اینکه جلوی عفونت ریه را بگیرید، می توانید مواد غذایی که در این مقاله معرفی شد را مصرف کنید. همچنین نکشیدن سیگار و انجام تمرینات تنفسی، ورزش و نوشیدن میزان زیادی آب به درمان بیماری ‌های تنفسی و عفونت ریه کمک زیادی می‌ کند.