Skip to main content
| author

درد ایمپلنت دندان

25 مهر, 1401

تقریباً تمامی افرادی که می خواهند ایمپلنت دندان انجام دهند، از بابت درد آن نگران هستند. مثل هر روش دیگر دندانپزشکی برخی از ناراحتی پس از انجام ایمپلنت قابل انتظار خواهد بود.

برای ایمپلنت دندان اقدامات مختلفی مثل کشیدن دندان، برش لثه و سوراخ کردن استخوان فک انجام می شود. این اقدامات لازم است کاملا برنامه ریزی شده صورت گیرد تا هیچ گونه مشکل یا عارضه ای به وجود نیاید. اگر ایمپلنت دندان در کلینیک های دندانپزشکی مجهز انجام شود، به علت تجارب دندانپزشک معمولاً پس از جراحی ایمپلنت خبری از درد آن نخواهد بود. در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم آیا ایمپلنت دندان درد دارد یا خیر.

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

انجام دادن ایمپلنت دندان به تنهایی درد نخواهد داشت. زیرا دندانپزشک این اقدام را با کمک بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام می دهد تا کاملاً دهان بی حس شود. در صورتی که شما از بابت صداهای دریل کردن و فشاری که به دهان در طی درمان به وجود می‌آید، نگران هستید، بهتر است که از دندانپزشک بخواهید گزینه های آرام بخش را برای شما استفاده کند. معمولاً در کلینیک های دندانپزشکی مجهز با وجود پزشکان با تجربه تعداد کمی از بیماران پس از جراحی درد و ناراحتی احساس می کنند. اما به علت برخی عوارض ایمپلنت، ممکن است برخی از بیماران درد به سراغشان بیاید. با در نظر گرفتن جایی که ایمپلنت دندان انجام می شود، درد و ناراحتی می تواند در قسمت های مختلف مثل گونه، زیر چشم یا زیر چانه احساس شود. دردی که بیماران تجربه می کنند معمولاً مثل بعد از عصب کشی دندان یا هنگامی است که دندان خود را می کشند. ولی به طور کلی بیماران اعتقاد دارند به علت نتیجه ای که از انجام ایمپلنت دریافت می کنند این درد ارزش کشیدن را خواهد داشت. 

آیا ایمپلنت درد دارد؟

ایمپلنت دندان با روش بی حسی

روش ایمپلنت دندان باید بدون هیچ گونه ناراحتی و دردی انجام شود تا بهترین نتیجه را داشته باشد. ولی این احتمال وجود دارد که کمی درد به همراه داشته باشد. در نتیجه جراحان معمولاً این جراحی را تحت بی‌حسی موضعی یا بیهوشی انجام می دهند تا فک و لثه ها در حین جراحی کاملا بی حس باشند. تعدادی از بیماران بیشتر از اینکه از درد ایمپلنت ترس داشته باشند، نگران شنیدن صدای دریل در حین جراحی هستند. بنابراین افرادی که فوبیای جراحی با انجام روش های دندانپزشکی را دارند، بهتر است که روش بی حسی را تقاضا کنند. این روش معمولا به شکل تزریقی یا استنشاق انجام می شود. با کمک روش بی حسی دیگر بیماران از زمان انجام جراحی چیزی متوجه نخواهد شد. آرام بخشی در این روش موجب ایجاد آرامش می شود و بیماران دیگر از انجام جراحی نگرانی ندارند. 

ایمپلنت دندان

 

عوامل تاثیرگذار روی درد ایمپلنت

پیچیدگی جراحی از عوامل مهمی است که روی میزان و مدت زمان درد پس از جراحی تاثیر می گذارد. پیوند استخوان یا سینوس لیفت پیش از جراحی نیز احتمال دارد باعث ایجاد حساسیت بیشتر پس از جراحی شود. پس از جراحی ایمپلنت ممکن است برخی از عوارض نیز به وجود آید. از جمله این موارد می ‌توان به تورم، کبودی و خونریزی اشاره کرد. البته این موارد بستگی به سلامت لثه و استخوان بیمار خواهد داشت. این تجارب در هر فردی متفاوت است و به سرعت بهبودی آنها بستگی دارد. تقریباً تمامی کبودی ها و تورم ها که پس از ایمپلنت دندان به وجود می آید، باید در مدت ۳ تا ۵ روز پس از جراحی از بین برود. همچنین درد و ناراحتی نیز باید ۷ تا ۱۰ روز خوب شود. در صورت مشاهده هرگونه عفونت، حساسیت و تورم پس از زمان بهبودی لازم است فرد به متخصص ایمپلنت مراجعه کند. بافت اطراف لثه و مشکلات جزئی آن نیز باید به خوبی بررسی شود. اگر این علائم بیشتر از ۲ تا ۳ هفته ادامه داشته باشد، احتمالا در این میان چیزی اشتباه پیش رفته است.