Skip to main content
| author

انواع ایمپلنت و قیمت آن

20 مرداد, 1401

انواع ایمپلنت و قیمت آن ، ایمپلنت یک پین است که به آن فیکسچر نیز گفته می‌ شود. جنس این پین متناسب با بافت دهان است. برای ساخت این پین ها از تیتانیوم خالص استفاده می شود. با کمک جراحی، این پین وارد استخوان فک شده

و بر روی آن پروتز ثابت و متحرک قرار می گیرد. امروزه ایمپلنت هایی با قیمت مناسب به عنوان بهترین جایگزین برای دندان در نظر گرفته می ‌شوند.


مراحل کاشت ایمپلنت


در مراحل کاشت ایمپلنت دندان ابتدا باید ایمپلنت ها را به استخوان فک متصل کرد. ایمپلنت ها لازم است که حدود ۳ تا ۴ ماه در استخوان فک قرار گیرند. از این طریق شرایط مناسب جهت قرار گرفتن تاج دندان ایجاد می ‌شود. به طور کلی مراحل کاشت دندان یا ایمپلنت به صورت زیر است:
ابتدا باید در محل مورد نظر که قرار است جراحی در آن انجام شود، ماده بی حسی تزریق شود. سپس پین را در محل مناسب در استخوان قرار می دهند. پین حدود ۳ تا ۴ ماه در استخوان فک قرار خواهد گرفت. لازم است برای راحتی بیمار یک پروتز موقت برای او در نظر گرفته شود. قالب گیری ایمپلنت اصلی از مراحل حساس برای ساخت پروتز است. پس از اینکه تاج و روکش آماده شد، نوبت به قرار گرفتن تاج روی پایه ایمپلنت می رسد. در این مرحله کار پزشک متخصص تمام می شود و بیمار لازم است که مطابق با دستورات پزشک مراقبت های بعد از جراحی را انجام دهد.
یک ایمپلنت خوب به استخوان مستحکم و لثه سالم بستگی دارد. رعایت نکات و مراقبت هایی که پزشک متخصص توصیه می کند، از مهم ترین نکات در زمینه ماندگاری ایمپلنت هستند.

 

ایمپلنت‌ اندواستیل


این نوع ایمپلنت در استخوان فک بیمار قرار می گیرد. برای ساخت پیچ های فلزی این نوع ایمپلنت ها از تیتانیوم استفاده می شود و به شکل پیچ های کوچک هستند.‌ ایمپلنت های اندواستیل از جمله رایج ترین ایمپلنت ‌های قابل استفاده هستند.


ایمپلنت‌ ساب پریواستیل


برای کاشت این ایمپلنت دندانی از ابزار پیچ مانند استفاده می شود تا این ابزار داخل بافت لثه و روی استخوان فک قرار گیرند. بیمارانی که استخوان فک طبیعی ندارند، ایمپلنت های ساب پریواستیل برای آنها گزینه مناسبی است. همچنین بیمارانی که نمی خواهند از ایمپلنت‌ اندواستیل استفاده کنند، این نوع ایمپلنت برای آنها به کار برده می شود. در صورتی که استخوان فک بیمار قابلیت پشتیبانی از ایمپلنت کاشت دندان را نداشته باشد، با کمک چند تکنیک می توان بازسازی استخوان فک را انجام داد. این تکنیک ها موجب برگرداندن حالت فک به شکل طبیعی می شوند. از این طریق فک بیمار پایه ای محکم برای نگه داشتن دندان ها برای ایمپلنت خواهد داشت.

 

انواع ایمپلنت از نظر کشور سازنده


ایمپلنت ها دارای انواع مختلفی هستند و هر یک از آنها به یک کشور تعلق دارد. در ادامه شما را با انواع مختلف ایمپلنت دندان و قیمت آنها آشنا می کنیم.

 

ایمپلنت های سوئیسی


از متداول ترین نمونه های ایمپلنت که توسط پزشکان استفاده می شود می توان ایمپلنت های سوئیسی را نام برد. زیرا برای ساخت این نوع ایمپلنت ها از تکنولوژی های بالا بهره گرفته شده است. ایمپلنت های سوئیسی کیفیت و مرغوبیت بالا و قیمت مناسبی دارند. بنابراین استفاده از آنها رایج است.

 


ایمپلنت های اروپایی


ساخت این نوع ایمپلنت ها معمولا در کشورهای ایتالیا، آلمان و فرانسه صورت می گیرد. این نوع ایمپلنت ها از قیمت بالایی برخوردارند. تعداد کمی ایمپلنت اروپایی وارد کشور ما می شود.


ایمپلنت های کره ای


ایمپلنت های کره ای معمولا قیمت مناسب تری دارند. بیشتر ایمپلنت هایی که وارد ایران می‌ شوند، معمولا از جنس ایمپلنت کره ‌ای هستند.


ایمپلنت های آمریکایی


در حقیقت تولید ایمپلنت های آمریکایی در آمریکا انجام نمی شود. این نوع ایمپلنت ها ساخت کره ‌جنوبی هستند. ولی برندهای معتبر آمریکایی بر روی آنها نظارت می کنند. از آنجایی که ارتباط بین کشورها سخت است، بنابراین ایمپلنت های آمریکایی در کره جنوبی ساخته می ‌شوند. ایمپلنت های آمریکایی جنس مرغوبی دارند و قیمت آنها نسبتا بالا است.


انواع ایمپلنت از نظر تعداد مراحل ایمپلنت


ایمپلنت تک مرحله ای


در این نوع ایمپلنت ها فقط یکبار جراحی انجام می‌ شود. در این نوع ایمپلنت ابتدا یک پین با طول مناسب انتخاب می ‌شود که در زمان جراحی در استخوان فک قرار خواهد گرفت. طول معینی از ایمپلنت بیرون از لثه قرار می گیرد. بعد از جوش خوردن در زمان مناسب بر روی آن اباتمنت و تاج گذاشته می شوند. این روش نیازی به جراحی دوم ندارد. همچنین در روش ایمپلنت یک مرحله ای امکان وصل کردن ایمپلنت و اباتمنت به یکدیگر وجود دارد. ولی در این روش باید دقت کرد تا فشار زیادی به ایمپلنت وارد نشود. زیرا ایمپلنت نسبت به فشار بالا حساس است.


ایمپلنت دندان دو مرحله ای


از متداول ترین روش های ایمپلنت روش ایمپلنت دو مرحله ای می باشد. در این روش ابتدا با انجام جراحی اولیه پین در مکان مناسب زیر لثه ها قرار می گیرد. سپس روی آن را با بخیه می بندند. پس از مدت زمان مشخصی که پین کاملاً جوش خورد، با یک جراحی دیگر روی آن را باز می کنند و اباتمنت بر روی آن اتصال داده می شود. در جراحی دوم ترمیم مورد نیاز نیز انجام می شود. اکثر متخصصین دندانپزشکی معمولا از این روش برای ایمپلنت کاشت دندان استفاده می کنند.
بر اساس تحقیقات مشخص شده هر دو روش ایمپلنت دارای نتیجه مناسبی هستند. با مشورت با متخصصین می توان روش مناسب برای ایمپلنت دندان را انتخاب کرد.


انواع ایمپلنت دندان بر اساس طول درمان

 

ایمپلنت معمولی دندان: طول دوره این نوع ایمپلنت ۳ تا ۶ ماه است. طول دوره این نوع ایمپلنت بستگی به آناتومی و میزان استخوان فک بیمار دارد.
ایمپلنت فوری دندان: بلافاصله پس از کشیدن دندان می توان نسبت به انجام این نوع ایمپلنت اقدام کرد. امکان انجام کل مراحل این ایمپلنت در یک روز وجود دارد.


انواع ایمپلنت دندان بر اساس جنس ایمپلنت


با در نظر گرفتن جنسی که ایمپلنت ها دارند، دارای انواع مختلفی هستند. اینپلنت های فلز تیتانیوم و ایمپلنت زیرکونیا از جمله انواع ایمپلنت دندانی می باشند. ایمپلنت های زیرکونیا از روش های جدید برای جایگزینی دندان به شمار می آیند. در این نوع ایمپلنت ها فلز تیتانیوم به کار برده نشده است. عموم مردم معمولاً از ایمپلنت های تیتانیومی استفاده می‌ کنند. زیرا مطابق با تحقیقات صورت گرفته این نوع ایمپلنت ها از عمر بالایی برخوردار هستند.


فاکتورهای مهم در انتخاب نوع ایمپلنت دندان


برای انتخاب نوع ایمپلنت دندانی فاکتورهای مختلفی در نظر گرفته می‌ شوند. میزان استحکام ایمپلنت و قیمت آن از جمله فاکتورهای مهم در این زمینه هستند. میزان استحکام استخوان و زمان قرار دادن ایمپلنت از دیگر عواملی هستند که روی انتخاب نوع ایمپلنت تاثیر می گذارند. پشتیبانی شرکت سازنده و خدمات پس از فروش از دیگر مواردی مهم در این زمینه به شمار می آیند.


بهترین نوع ایمپلنت دندان


بیشتر بیمارانی که قصد ایمپلنت و کاشت دندان دارند، بهترین نوع و جنس ایمپلنت را انتخاب می کنند. زیرا هزینه های درمان ایمپلنت بالا است و آنها به دنبال بهترین نوع آن هستند. موفقیت درمان‌ های ایمپلنت بستگی به عوامل مختلفی دارد. دانش و مهارت متخصص، نوع ایمپلنت دندانی و شرایط لثه و استخوان دندان بیمار روی موفقیت درمان ایمپلنت تاثیرگذار هستند. بنابراین لازم است علاوه بر برند ایمپلنت به برخی دیگر از موارد نیز توجه داشت.


سخن پایانی

هر نوع ایمپلنتی که با مشاوره و یا تصمیم بیمار انتخاب شود، نیاز به مراقبت های پس از آن دارد. با رعایت نکات مهم و مراقبت های لازم کیفیت کار همچنان باقی می ماند. همچنین در طول انجام مراحل ایمپلنت لازم است که به توصیه های پزشک عمل کرد.