Skip to main content
| author

علاقه به موسیقی

24 مهر, 1401

یکی از مهمترین مراحل یادگیری موسیقی انتخاب ساز تخصصی مناسب است. انتخاب ساز مطابق با شخصیت از تجربه های جذاب خواهد بود. برخی راه حل ها وجود دارد که با کمک آنها می توانیم بفهمیم به چه سازی علاقه داریم.

به طوری که با استفاده از این راه حل ها می توان بهترین ساز را انتخاب کرده و آموزش و یادگیری آن را بدون مشکل انجام داد. با ما همراه باشید تا در این مقاله شماره با چگونگی انتخاب ساز مورد علاقه خود بیشتر آشنا کنیم. 

از کجا بفهمیم به کدام ساز علاقه داریم؟ 

در بسیاری از موارد مشاهده شده که افراد به ساز های مختلفی علاقه دارند. اما این سوال مهم وجود دارد که کدام ساز می تواند برای آنها مناسب تر باشد. این موضوع بستگی به هدف انتخاب ساز و یا آغاز آموزش آن دارد. یادگیری یک ساز دوره ای دارد که شامل چندین ترم آموزشی است. با انتخاب ساز مورد علاقه خود لازم است که آموزش ‌های لازم را همراه با تمرین و ممارست انجام داد تا بتوان در آن سبک موسیقی به پیشرفت دست پیدا کرد. یکی از راه حل هایی که با کمک آن می توانیم ساز مورد علاقه خود را پیدا کنیم، این است که صدای سازهای مختلف را گوش کنیم و قطعاتی که با ساز های مختلف نواخته می شود را بررسی کنیم.

علاقه به موسیقی
یکی دیگر از اقداماتی که برای انتخاب ساز مورد علاقه به ما کمک می کند این است که استاد های مختلف و طریقه نوازندگی آنها را از نزدیک مشاهده کنیم. در بسیاری از آموزشگاه ها این فرصت برای هنرجو ها وجود دارد که پیش از شروع یادگیری در جلسات که هماهنگ می شود، از نزدیک شاهد بررسی و انتخاب ساز مورد علاقه خود باشد. همچنین مشاورانی که در این آموزشگاه ها وجود دارند، به بررسی علاقه به هنرجو پرداخته و بهترین ساز ها را به او و معرفی می کنند تا بتواند ساز مورد علاقه خود را بهتر پیدا کند. 

ملاک های انتخاب ساز برای یادگیری

ملاک های مختلفی برای انتخاب ساز برای یادگیری وجود دارد. در انتخاب ساز یکی از موارد مهمی که لازم است به آن توجه داشت، سبک موسیقی مورد علاقه خود است. در صورتی که شما به موسیقی ایرانی علاقه مند هستید، بهتر است که سازهای ایرانی را انتخاب کنید. 
آمادگی جسمانی یکی دیگر از موارد مهمی است که برای انتخاب ساز مورد علاقه تاثیر بسیار زیادی دارد. به طوری که برای هر ساز آمادگی جسمانی مخصوص لازم است. اگر شما دارای انگشتان کشیده و قدرتمند هستید، در سازهایی مثل ویولن و پیانو بیشتر می توانید به موفقیت دست پیدا کنید. همچنین نوازندگانی که ضعف عضلانی دارند، طبیعی است که قادر به انجام سازهایی مثل درامز نباشند. همچنین برای افرادی که ریه های ضعیفی دارند و دارای مشکلات تنفسی هستند، قطعا اجرای سازهای بادی مشکل خواهد بود.

از کجا بفهمیم به کدام ساز علاقه داریم؟
بودجه و توانایی مالی که شما برای تهیه ساز دارید، یکی از موارد مهم برای انتخاب ساز مورد علاقه شما خواهد بود. خرید سازهایی مثل درامز، هارپ و پیانو به هزینه های بالا نیاز دارد. اما سازهایی مثل سه تار، نی و دف از جمله سازهایی است که می توان با هزینه مناسب نیز آنها را تهیه کرد. 
در انتخاب ساز سن نوازنده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای مثال برخی از سازهای بادی مثل ترامپ و ترومبون به علت نیاز به توانایی تنفسی بالا گزینه مناسبی برای کودکان نخواهند بود. همچنین برای افرادی که سن بالایی دارند ممکن است نواختن سازهای وقتی مثل ویولون مشکل باشد. زیرا این سازها نیاز به مدت زمان زیادی برای یادگیری هستند. 
سن نوازنده در انتخاب ساز اهمیت بسیاری دارد.

ملاک های انتخاب ساز برای یادگیری

 

سخن پایانی

در رابطه با انتخاب ساز یکی از موارد مهمی که وجود دارد، علاقه شما به عنوان نوازنده است. در تمامی دنیا استثناهایی وجود دارد که نوازنده به علت علاقه بسیار زیاد به یک ساز خاص با وجودی که از نظر مالی و شرایط سنی به نظر نمی رسید که در آن ساز بتواند به موفقیت دست پیدا کند. ولی به طرز شگفت انگیزی در آن ساز به درخشش دست پیدا کرده است. زیرا علاقه بسیار زیاد باعث تمرین فراوان می شود.