Skip to main content
| halvaei

حضانت فرزند در صورت عدم تمکین زن با چه کسی است؟

20 مرداد, 1401

حضانت فرزند در صورت عدم تمکین زن با چه کسی است؟ مساله ی حضانت فرزند یکی از مباحث مهم در موارد جدایی والدین است. این نکته که حضانت فرزند با کیست بسیار مورد توجه قرار می گیرد. این نکته که اگر زنی تمکین نکند حضانت فرزندان با چه کسی است نیز جای صحبت دارد. 

حضانت فرزند در صورت عدم تمکین زن با چه کسی است؟

در صورتی که زنی تمکین نکند مرد می تواند دادخواست الزام به تمکین را بخواهد. به این معنی که از دادگاه الزام به تمکین همسرش را درخواست نماید. در این گونه موارد پس از تایید دادگاه زن موظف به تمکین خواهد شد. اگر تمکین انجام نشود زن ناشزه خوانده می شود. براساس قانون زنان ناشزه مستحق دریافت نفقه نمی باشند. البته عدم تمکین ربطی به حضانت فرزندان ندارد. براساس قانون حضانت فرزندان تا سن 7 سالگی با مادر می باشد.

لیستی از برترین وکلای ایران


حضانت فرزندان و ازدواج مجدد مادر


همان طور که گفتیم حضانت فرزندان تا سن 7 سالگی با مادر است. حال در صورتی که مادر ازدواج مجدد کند حضانت از وی سلب می شود. به این معنا که در طول زمان حضانت فرزندان اگر مادر ازدواج نماید حضانت از وی گرفته خواهد شد. در صورتی که پدر و مادر طلاق توافقی گرفته باشند فرزندان می توانند پس از ازدواج مجدد مادر، همچنان تحت حضانت وی باشند. بنابراین در صورت توافقی بودن طلاق حضانت دختران کمتر از 9 سال و پسران کمتر از 15 سال نیز می تواند توافقی باشد.


طلاق توافقی و حضانت فرزندان


همان طور که در بالا هم اشاره کردیم در صورت توافقی بودن طلاق حضانت می تواند توافقی باشد. به این معنا که والدین درباره ی این که حضانت فرزندان با کدام باشد به تفاهم برسند. نکته ی اصلی و مهم درباره ی این نوع جدایی ها توافق درباره ی حضانت دائم است. یعنی زوج توافق کنند که نگهداری و سرپرستی فرزندان به چه صورت خواهد بود. این مورد مربوط به سنین کمتر از 7 سال و بیشتر از آن است. در قانون حمایت از خانواده اگر دادگاه بررسی کرده و تشخیص دهد که توافق بین زوجین در خصوص حضانت فرزندان به مصلحت فرزند نیست مساله تفاوت خواهد داشت. در این مورد واگذاری حضانت به دیگری یا تعیین ناظر برای رعایت مصلحت فرزند صورت خواهد گرفت.

طلاق توافقی و حضانت فرزندان
هزینه فرزندان در دوران حضانت


برای موارد جدایی والدین در هر صورت پدر باید نفقه ی فرزندان را بپردازد. این مساله چه حضانت با پدر باشد چه با مادر صدق می کند. پدر موظف است تمام هزینه ها و مخارج فرزندانش را پرداخت نماید. در مواقعی که پدر فوت می شود این هزینه ها بر عهده ی جد پدری خواهد بود. در صورت فوت جد پدری نیز تا زمانی که فرزندان منبع درآمدی و مالی نداشته باشند وظیفه ی تامین این هزینه ها با مادر خواهد بود.


حضانت فرزندان پس از فوت پدر


در قانون مدنی ماده ی 1171 در صورت فوت هر یک از والدین، حضانت فرزندان بر عهده ی والد دیگر خواهد بود. بر این اساس حضانت فرزندان با فوت پدر، به مادر می رسد. پدربزرگ (جد پدری) در صورت حیات مادر نمی تواند حضانت فرزندان را بر عهده بگیرد. این مورد در صورتی استثنا خواهد بود که جد پدری عدم صلاحیت مادر را ثابت کند. در صورتی که در دادگاه ثابت شود که مادر صلاحیت نگهداری و سرپرستی فرزند را ندارد حضانت به پدربزرگ خواهد رسید.

همچنین مشاوره رایگان از بهترین وکیل خانواده در بابل تاثیر بسیار زیادی در تصمیمات شما خواهد گذاشت.


شرایط تغییر حضانت فرزند


در صورتی که هر یک از موارد زیر شامل حال هر یک از والدین شود، مصداق عدم مواظبت و انحطاط اخلاقی والدین بوده و حضانت کودک تغییر خواهد کرد:
1. اعتیاد به انواع مواد مخدر، مشروبات الکلی و قمار
2. رفتارهای خلاف شرع، فساد اخلاقی و گرایش به فحشا
3. ضرب و جرح خارج از حد متعارف و تکرار آن
4. ابتلا به بیماری های روانی به تشخیص پزشکی قانونی
5. سوء استفاده از فرزند و اجبار او به کارها و امور غیر اخلاقی مثل فحشا، قاچاق یا تکدی گری
در خصوص نگهداری فرزندان توسط مادر یک نکته اهمیت دارد. اگر مادر در طول مدتی که حضانت فرزند با او است دوباره ازدواج کند حضانت از او گرفته می شود.


سخن پایانی


حضانت فرزندان در جدایی پدر و مادر مساله ای بسیار مهم است. این نکته که اگر زن تمکین نداشته باشد حضانت فرزندان از وی گرفته می شود درست نیست. در این مقاله به این شرح پرداختیم که تمکین داشتن یا نداشتن ارتباطی با مساله ی حضانت فرزندان ندارد. به این صورت براساس قانون مدنی و تصمیم گیری دادگاه حضانت فرزندان براساس شرایط سنجیده و به یکی از والدین واگذار می شود.