Skip to main content
| author

چگونه حضانت فرزند پسر را از پدر بگیریم؟

13 دی, 1402

چگونه حضانت فرزند پسر را از پدر بگیریم؟ یکی از معضلات بزرگ جامعه مسئله طلاق است. هنگامی که زن و مرد به این نتیجه می‌رسند که نمی‌توانند زندگی مشترک خود ادامه دهند، به فکر طلاق می‌افتند.

نکته مهمی که در این بین وجود دارد، فرزندان هستند. در مسئله طلاق، تنها زوجین آسیب نمی‌بینند بلکه بیشترین آسیب متوجه فرزندان خانواده است. فرزندانی که به پدر و مادر خود نیاز دارند؛ اما به ناچار باید با یکی از آنها زندگی کنند.

حضانت فرزندان جزو مهم‌ترین موضوعاتی است که در طول روند طلاق مطرح می‌شود. پدر و مادر سعی دارند تا با گرفتن حضانت فرزند یا فرزندان، آنها را نزد خود نگهداری کنند. این امر باعث جدال آنها می‌شود. 

اگر شما به عنوان مادر قصد دارید حضانت فرزند پسر خود را بر عهده بگیرید، باید یکسری مدارک و شرایط داشته باشید. در این مقاله می‌خواهیم پاسخ این سوال را به شما بدهیم که چگونه حضانت فرزند پسر را از پدر بگیریم؟

برای مشاهده لیستی از بهترین وکیل‌های پایه یک دادگستری کلیک نمایید. همچنین اگر نیاز به وکیل خانواده در بابل دارید نیز می‌توانید از طریق لینک برای گرفتن نوبت مشاوره اقدام نمایید.

چگونه حضانت فرزند پسر را از پدر بگیریم؟

گرفتن حضانت فرزند پسر از پدر 

بر اساس قانون، حضانت فرزند پسر تا سن 7 سالگی با مادر است. از سن 7 سالگی تا 15 سالگی که کودک به سن بلوغ می‌رسد، این حق به پدر داده می‌شود. بعد از سن بلوغ هم فرزند پسر می‌تواند تصمیم بگیرد که با کدام یک از والدین خود زندگی کند. اگر والدین در زمینه حضانت فرزند اختلاف داشته باشند، دادگاه با در نظر گرفتن مصلحت فرزند، تصمیم‌گیری می‌کند. 

قانون جدید حضانت فرزند پسر

قانون در ابتدا، حضانت بچه پسر را تا دو سالگی به مادر سپرده بود. اما با توجه به نیازهای جسمی و روانی کودک که توسط مادر تامین می‌شود، این قانون اصلاح شد. بر اساس قانون جدید حضانت فرزند پسر را هم مانند فرزند دختر تا 7 سالگی به مادر می‌سپارند. 

قانون جدید حضانت فرزند پسر

سن حضانت فرزند پسر

با توجه به ماده 1169 قانون مدنی، سن حضانت فرزند پسر در سه بازه زمانی تعریف می‌شود. 

- از زمان تولد تا 7 سالگی

 کودکانی که در این سنین قرار دارند، دوره حساسی از زندگی خود را می‌گذرانند. شخصیت روانی آنها در این دوره شکل می‌گیرد. با توجه به حساسیت‌های این دوره و نیازهای جسمی و روانی کودک به مادر، حضانت فرزند پسر مانند فرزند دختر تا سن 7 سالگی به مادر سپرده شده است.

بنا بر ماده 1169 اصلاحی قانون مدنی، اگر پدر و مادر جدا از هم زندگی کنند، حق حضانت فرزندان تا سن 7 سالگی با مادر و بعد از آن تا سن بلوغ با پدر خواهد بود. البته برخی مواقع ممکن است این حق به دلایلی از مادر سلب شود. در این دوره که حضانت فرزند با مادر است، پدر بایستی نفقه فرزندش را پرداخت کند. 

حضانت فرزند پسر از تولد تا 7 سالگی

- از 7 سال تا 15 سالگی 

پس از اینکه فرزند پسر به سن 7 سال تمام می‌رسد، حضانت وی بر عهده پدر خواهد بود. یعنی حضانت فرزند پسر از 7 تا 15 سالگی به پدرش سپرده می‌شود. اما اگر بر سر حضانت فرزند اختلافی بین پدر و مادر ایجاد شود، قانون بنا به مصلحت فرزند تصمیم‌گیری می‌کند. در این مدت، مادر حق ملاقات با فرزند خود را دارد. یکی از سوالاتی که در ذهن بسیاری از مادران وجود دارد این است که چگونه حضانت فرزند را از پدر بگیریم؟

حضانت فرزند پسر از 7 تا 15 سالگی

- بعد از 15 سالگی (سن بلوغ)

با توجه به آنچه گفتیم حضانت فرزند پسر در قانون این گونه تعیین شده است که تا سن 7 سالگی با مادر و از 7-15 سالگی با پدر خواهد بود. البته در مواردی که مادر یا پدر صلاحیت نگهداری از فرزند خود را نداشته باشند، این حق از آنها سلب می‌شود. 

بر اساس قانون، فرزندان پسر بعد از رسیدن به سن 15 سالگی (بلوغ) از سن حضانت خارج می‌شوند. یعنی به سنی می‌رسند که می‌توانند تصمیم بگیرند با پدر یا مادر خود زندگی کنند. بنابراین، فرزندان پسر بعد از 15 سالگی در انتخاب زندگی با هر یک از والدین خود مختار هستند. فرقی نمی‌کند که فرزند پسر نزد مادر زندگی کند یا پدر، در هر صورت نفقه او همچنان بر عهده پدر است. 

حضانت فرزند پسر بعد از 15 سالگی

گرفتن حضانت فرزند پسر توسط مادر 

یکی از مواردی که باعث سلب حضانت فرزند پسر از مادر می‌شود، ازدواج مجدد اوست. اگر مادر بعد از طلاق، ازدواج کند، پدر می‌تواند حضانت فرزند را از مادر بگیرد. 
چنین مادرانی به این مسئله می اندیشند که :
- آیا امکان پس گرفتن حضانت فرزند وجود دارد؟
- چگونه حضانت فرزند پسر را از پدر بگیریم؟
آنها می‌خواهند بدانند اگر از همسر جدید خود جدا شوند، می‌توانند حضانت فرزند پسر خود را پس بگیرند؟ بر اساس ماده 1169 قانون مدنی مادر می‌تواند درخواست حضانت از فرزند را به مراجع ذی صلاح ارائه دهد و دوباره حضانت او را بر عهده بگیرد. نکته مهم این است که دادگاه، مصلحت کودک را در نظر می‌گیرد. بنابراین، اعطای حضانت به شرایط فرزند بستگی دارد. 

مدارک لازم برای گرفتن حضانت پسر از پدر 

برای گرفتن حضانت به مدارکی مانند شناسنامه و کارت ملی (مدارک هویتی)، سند طلاق (طلاق نامه)، مصدق سند ازدواج و استعلام از اداره ثبت احوال نیاز است. شهادت شهود و تحقیقات محلی هم موردنیاز می‌باشد. در مواقعی که طلاق به صورت توافقی انجام می‌شود، باید توافقات زوجین نیز وجود داشته باشند. دادگاه بعد از تحقیق و بررسی اسناد و مدارک، رای خود را صادر می‌کند. اولویت در تصمیم گیری دادگاه، مصلحت کودک است.

مدارک لازم برای گرفتن حضانت پسر از پدر 

شرایط لازم برای گرفتن حضانت فرزند پسر توسط مادر 

چگونه حضانت فرزند پسر را از پدر بگیریم؟ باید بدانید که بر اساس ماده 1173 قانون مدنی، اگر سلامت کودک در معرض خطر قرار داشته باشد، دادگاه می‌تواند درباره حضانت فرزند تصمیم بگیرد. یعنی اگر پدر، مشکل اخلاقی داشته باشد یا در اثر عدم مراقبت او، کودک آسیب ببیند، نزدیکان طفل یا قیم او می‌توانند درخواست تغییر حضانت کودک را ارائه دهند. حتی رئیس حوزه قضائی هم می‌تواند در چنین شرایطی، تقاضای تغییر حضانت کودک را نماید. 

موارد سلب حضانت فرزند از پدر 

- اگر سلامت جسمی و روحی فرزند توسط پدر به خطر بیفتد. 
- پدر وی قمارباز و معتاد باشد.
- در مواردی که پدر کودک مرتکب فساد اخلاقی و فحشا شود.
- هنگامی که بیماری روانی پدر توسط پزشکی قانونی تشخیص داده شود.
- اگر پدر از فرزند خود سوء استفاده کند و او را مجبور به گدایی، قاچاق و مشاغل غیر اخلاقی نماید.
- در مواقعی که پدر، کودک را مورد ضرب و جرح قرار دهد. (خارج از حد متعارف)
اگر پدری که حضانت فرزند را بر عهده دارد، مرتکب این اعمال شود، حضانت فرزند از وی سلب خواهد شد. البته این شرایط در مواقعی که حضانت بر عهده مادر است، نیز صدق می‌کنند. ضمن اینکه ازدواج مجدد مادر هم می‌تواند حق حضانت فرزند را از او سلب کند. 

موارد سلب حضانت فرزند از پدر 

سخن پایانی درباره اینکه چگونه حضانت فرزند پسر را از پدر بگیریم؟

با مطالعه این مقاله حتما پاسخ سوال « چگونه حضانت فرزند پسر را از پدر بگیریم؟ » را پیدا کرده اید. حضانت فرزند پسر از 7 سالگی تا 15 سالگی به پدر سپرده می‌شود. اگر همسر شما دارای موارد سلب حضانت باشد، با اثبات این موضوع می‌توانید حضانت فرزند پسر خود را از پدرش بگیرید. دادگاه با توجه به دلایل و مدارک شما و در نظر گرفتن مصلحت فرزندتان تصمیم‌گیری می‌کند.

به یاد داشته باشید که منظور از مصلحت کودک، فقط داشتن شرایط مالی و زندگی مرفه نیست. بلکه دادگاه بیشتر به میزان وابستگی کودک به والدین و احوال روحی او توجه می‌کند.