Skip to main content
| Super User

سگ شیتزو و انواع آن

20 مرداد, 1401

سگ های شیتزو، نژاد کوچکی از سگ با پاهای کوتاه، گوش های بلند و موهای صاف هستند. شیتزو ها می توانند بهترین دوست و همراه باشند. اکثرا مورد استقبال و محبت افراد قرار می گیرند و نژاد آن ها چینی می باشد. از دیگر خصوصیات خوب آنان همسو کردن خودشان با زندگی آپارتمان نشینی است.

سگ شیتزو در اندازه ها و رنگ های مختلفی وجود دارد و نیاز به مربی سگ برای تربیت شدن ندارد.

 

سگ شیتزو

سگ شیتزو جزو سگ های شاد و پر انرژی می باشد و از بازی کردن خسته نمی شود. دوست دارد شما را در خانه از سالنی به سالن دیگر بکشاند. عمر مفید آنها معولا بین 10 تا 17 سال است. سگ شیتزو بسیار احساساتی است و دوست دارد روی دست و پای شما بازی کند. در صورت دیدن افراد غریبه پارس می کند. سگ شیتزو را زمانی با بچه ها تنها بگذارید که از تولگی، سگ را خودتان بزرگ کرده باشید. در غیر اینصورت ممکن است به خاطر رفتار نامسب بچه ها، به آنها آسیب برساند.

 

سگ شیتزو

 ریزش موی سگ شیتزو به نسبت دیگر حیوانات خانگی بسیار کمتر است. در تربیت کردن شیتزو باید صبر، حوصله و پشتکار داشته باشید. چون ممکن است در اوایل سرپیچی کند. سگ های شیتزو تا سه ماهگی سوخت و ساز زیادی دارند و به همین دلیل از لحاظ تغذیه کاملا آزاد هستند. ولی از سه ماهگی به بعد به دلیل استعداد بالای چاقی شیتزوها بهتر است که وعده غذایی را در طول روز به سه وعده کاهش دهید. خوراکی های مضری مانند شکلات، استخوان پخته، پیاز و سیر هستند که شیتزوها نباید از آن تغذیه کنند.


انواع سگ شیتزو

انواع سگ شیتزو


1. شیتزو آمریکایی

 شیتزو آمریکایی

شیتزو آمریکایی که در سال 1969 توسط کلوپ لانه آمریکا به رسمیت شناخته شد، یک نژاد اصیل است. از مشخصات ظاهری این نوع شیتزو می توان به سینه کوچک، پاهای رو به بالا، گردن کوتاه و سر مربعی شکل اشاره کرد.


2. شیتزو اروپایی

شیتزو اروپایی

مانند شیتزو آمریکایی اصیل است. در سال 1946 توسط باشگاه لانه داری بریتانیا تایید شد. از نظر ظاهری با شیتزو آمریکایی کمی تفاوت دارد. اندازه شان به نسبت بزرگ تر است. گردن بلند، چشمان درشت، پاهای جلویی خمیده به عقب از مشخصات این سگ می باشد.


3. شیتزو چشم آبی

 شیتزو چشم آبی

شیتزو چشم آبی رنگ های مختلف آبی، مشکی، قهوه ای و ... دارد. از رایج ترین رنگ این سگ ها خاکستری را می توان نام برد. شیتزو چشم آبی اغلب روی بینی، لب، لبه چشم و بالشتک های خود رنگ قهوه ای تیره یا خاکستری دارد.


4. شیتزو قهوه ای

شیتزو قهوه ای

شیتزو قهوه ای، در بیشتر موارد به رنگ جگر می باشد. اغلب با بزرگ شدن، رنگ آنها به قهوه ای تیره مشخص تری تغییر می کند. لبه های چشم، لب ها، بینی و بالشتک پنجه ها به رنگ جگر هستند.


5. شیتزو سیاه

شیتزو سیاه

شیتزوهای سیاه همیشه بینی، لبه چشم، لب ها و پنجه سیاه دارند. به مرور زمان، ممکن است که توله شیتزوهای مشکی به رنگ نقره ای تغییر کنند. یعنی در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید، رنگ سیاه خود را از دست داده و دچار آفتاب سوختگی می شوند. همین باعث قرمز شدن رنگ پوست آن ها می گردد.


6.شیتزو بریندل

شیتزو بریندل

بریندل شیتزو به طور رسمی توسط باشگاه لانه سازی آمریکا به رسمیت شناخته شد. یکی از زیباترین گونه های شیتزو است که یک رنگ نیست و چند رنگ دارد. سگ هایی که دارای رنگ های مشکی، خاکستری و قهوه ای هستند همگی می توانند به عنوان سگ بریندل طبقه بندی شوند.


کمیاب ترین سگ شیتزو

اگر چه شیتزو در رنگ های سفید، آبی، قرمز، نقره ای، طلایی و جگری موجود است، ولی به نظر می رسد شیتزو سیاه جزو کمیاب ترین آنها می باشد. معمولا در جایی مانند بالای سر یا روی سینه شان، یک علامت سفید وجود دارند.


سخن پایانی

اصالت شیتزوها تقریبا به 1000 سال قبل بر می گردد و در حال حاضر یکی از محبوب ترین نژادها خصوصا در ایالات متحده هستند. چه به دنبال یک سگ جذاب باشید، چه به دنبال یک حیوان خانگی فعال و با اعتماد به نفس، شیتزو بسیار مناسب است و به راحتی آموزش می بیند. سگ شیتزو مناسب برای زندگی آپارتمان نشینی است به شرطی که هر روز ورزش کند.