Skip to main content
| Super User

انواع نژاد سگ با عکس

20 مرداد, 1401

انواع نژاد سگ ، سگ ها شامل صدها نژاد متفاوت می‌باشند که اکثر آن‌ها در چند صد سال اخیر به وسیله اصلاح نژادی توسط انسان ایجاد شده‌اند.

به طور کلی سگ اولین جانوری است که به دست انسان اهلی شده است و یکی از دو حیوان محبوب و پرطرفدار خانگی در دنیا می‌باشد. ( حیوان دوم گربه است ) سگ‌ها نژادهای مختلفی دارند که هر کدام از آنها برای کاربرد های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند در بین تمام نژاد ها، نژاد سگ‌های آپارتمانی محبوبیت زیادی دارند.

سگ ها بیشتر از 12000 سال به عنوان شکارچی، محافظ و دوست انسان زندگی کرده اند. و آنها نقش های متفاوتی را در جوامع انسانی برعهده دارند؛ همانند شکارکردن، بارکشی، محافظت، کمک کردن به پلیس و نیروهای نظامی، و همچنین کمک به اشخاص ناتوان و...

گروه ها و دسته های نژادی سگ ها

سگ ها را می‌توان یکی از متنوع ترین گونه های جانوری در دنیا دانست به طوری که شما قادرهستید
بسیاری از نژادهای این حیوان زیبا را در کشور ایران ببینید.
 در اینجا انواع سگ ها را نام برده و به توضیح هر کدام می‌پردازیم:
سگ های نگهبان
سگ های تریر
سگ های تازی یا شکاری
سگ های خانگی مونس و همدم
سگ های عروسکی یا اسباب بازی
سگ های گله یا کاری
سگ های ورزشی
سگ های غیر ورزشی

سگ های نگهبان


سگ نگهبان یک سگ هشدار دهنده است که به شدت به قلمرو خود حساس می‌باشد. همه‌ی نژادهای سگ نگهبان در مقابل ورود یک فرد غریبه به قلمرو و محوطه خود، رفتار به شدت تهاجمی از خودشان نشان می‌دهند. تربیت سگ نگهبان از رایج ترین کاربردهای رابطه بین انسان و سگ‌هاست. چند مورد از معروف ترین آنها عبارتند از: نژادهای سگ ماستیف، سگ دابرمن، سگ جرمن شیپهرد
و...


سگ های تریر


نژادهای انواع سگ ها در این گروه قرار گرفته اند که برخی از آنها جهت شکار، برخی جهت نگهبانی، برخی به عنوان حیوان خانگی مطرح هستند. در حقیقت علت نامگذاری تریر برای این نوع سگ ها، معنی تریر است چرا که به  مفهوم سوراخی می‌باشد که حیواناتی مثل موش، راسو و... زمین را می‌کَنند و سگ های تریر آن دسته از سگ هایی هستند که طعمه های خود را حتی داخل این سوراخ ها هم تعقیب می‌کنند.


سگ های تازی یا شکاری


این نوع سگ‌ها خیلی شبیه به اجداد خود هستند. آن‌ها یک شامه خیلی قوی برای ردیابی و پیداکردن طعمه خود دارند. از معروف ترین نژاد‌های سگی که در این گروه قرار گرفته‌اند عبارتند از: نژادهای سگ ستر، سگ باست، سگ براک و سگ رتریور. سگ های شکاری به علت حواس قوی‌شان، هوش بالا و شنوایی قوی در این  دسته قرار می‌گیرند.

سگ های خانگی مونس و همدم


سگ هایی که از این نژاد ها می‌باشند مناسب برای زندگی در محیط خانه و آپارتمان هستند. بعضی از این سگ‌ها دارای خصوصیات ظاهری و اخلاقی مانند وفاداری بالا و روحیه حفاظت از صاحب خود را دارا هستند. از معروف ترین نژاد این سگ ها می‌توان به نژاد سگ بولداگ، سگ پاگ، سگ پودل و... اشاره کرد.

سگ های عروسکی یا اسباب بازی


آن‌ها سگ های کوچکی هستند، ولی شخصیت بزرگی دارند.این گروه از سگ ها خیلی مناسب زندگی آپارتمانی هستند. سگ‌های اسباب بازی در میان افراد شهر محبوب و پر طرفدار هستند.
 انواع این سگ‌ها عبارتنداز: آفن پینچر،بیور تریر، شی هوا هوا ، هاوانس و...


سگ های گله یا کاری


در واقع این گروه از سگ‌ها برای خدمت به انسان‌ها پرورش داده شده‌اند. آن‌ها سگ‌هایی هستند که اکثراً با محافظت، کشیدن یا نجات جان افراد در ارتباط هستند. از جمله نژادهایی که بیشتر با نگهبانی از خانه، شخص و... در ارتباط است عبارتند از: آکیتا، باکسر، آلاسکا و... تمام سگ‌های این گروه قابلیت کنترل حرکت‌های بقیه حیوان‌های گله، جمع کردن آن‌ها و محافظت از آن‌ها را دارند. امروزه برخی از این سگ‌ها همانند ژرمن شپرد و مالینوای بلژیکی به عنوان سگ پلیس استفاده می‌شوند.  نژادهای دیگری همانند سگ‌های تویز که اکثراً در آپارتمان نگهداری می‌شوند هم وجود دارند که به عنوان سگ‌های خانگی و همراه شناخته می‌شوند و سگ‌های آرامی هستند.


سگ های ورزشی


این نوع سگ ها بطور طبیعی ، دارای جنب و جوش زیاد و هوشیار می‌باشند. در زمان‌های قدیم این نوع سگ‌هارا همراه شکارچیان برای یافتن شکار می‌فرستادند. بعضی از این سگ‌ها عبارتنداز: اسپینون ایتالیایی، ویزلا، باربت و... .


سگ های غیر شکاری


یکی از ویژگی های نژادهای این دسته بینی های خیس آنها است. سگ‌های غیر ورزشی از گروه متفاوتی از نژادها با اندازه، پوشش، شخصیت متفاوتی تشکیل شده اند.

حرف پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع نژاد سگ‌ها و خصوصیات مربوط به آن‌ها آشنا کنیم. ما اینجا حدود 8 نژاد را بررسی کردیم و متوجه شدیم که هرکدام از این سگ‌ها خصوصیت و زندگی متعلق به خودشان را دارد. نژادهایی که گفته شد تقریبا مقدار کمی از نژادهای موجود در کشور ما و جهان می‌باشد که هرکدام از این سگ‌ها به حرفه و کاری مشغول هستند. برای مثال سگ شکاری یک کاری را انجام می‌دهد وسگ ورزشی هم کار مربوط به خودش را انجام می‌دهد.