Skip to main content
| Super User

انواع نژاد گربه | نژاد گربه های ایرانی

20 مرداد, 1401

گربه یک گونه اهلی گوشت خوار از راسته پستانداران می‌باشد که جثه کوچکی دارد. گربه می‌تواند گربه خانگی، گربه مزرعه یا گربه رمیده باشد؛ گربه های رمیده ، گربه های آزادی هستند

و از تماس داشتن با انسان پرهیز می‌کنند. گربه های خانگی به علت همراهی و توانایی آن ها در شکار جوندگان برای انسان دارای ارزش خاصی هستند.


گربه ها از نظر آناتومی مشابه سایر گونه های گربه سانان است، آن ها بدنی منعطف دارند و خیلی سریع واکنش نشان می‌دهند. همچنین دارای دندان هایی تیز و پنجه هایی جمع شونده هستند که برای شکار و کشتن طعمه های کوچک مناسب است. آنها قادر هستند در شب به خوبی همه جا را ببینند و حس بویایی آن‌ها نیز به خوبی تکامل یافته است. گربه ها با استفاده از صدایی مانند میو، خًرخًر، صدای لرزش، خس خس و خیلی موارد دیگر ارتباط برقرار می‌کنند.


نژادهای موجود گربه ها


بیشتر از 60 نوع نژاد گربه تا الان شناخته شده است. البته برخی از گربه ها دورگه هستند. ما می‌‌توانیم
نوع گربه ها را به 2 دسته کلی موکوتاه و مو بلند تقسیم کنیم که عبارتند از:
•    گربه ایرانی
•    گربه بنگال
•    گربه سیامی
•    گربه حبشی
•    گربه ساوانا
•    گربه رگدال
•    گربه آنقره


گربه ایرانی


گربه با نژاد ایرانی یا همان گربه پرشین یکی از گربه های با نژاد موبلند است. که صورتی گرد و تخت دارند.


گربه بنگال


گربه با نژاد بنگال یک نژاد جدید دورگه است. گربه های بنگال ساختار بدنی گربه پلنگی و خلق و خوی اهلی یک گربه خانگی را دارند. این نوع گربه ها خیلی فعال می‌باشد و علاقه خیلی زیادی به بالا رفتن از درختان و دیوارها دارند.
 نام گربه با این نژاد برگرفته از نام علمی گربه پلنگی یک گربه وحشی بومی شرق آسیا می‌باشد. این گربه آسیایی با نژاد بنگالی یک مورد از محبوب ترین گربه های خانگی است. همچنین این گربه با قیمتی حدود 4000 دلار درلیست گران ترین گربه ها قرار دارد.

گربه سیامی


خاستگاه این گربه معلوم نیست اما مردم به این معتقد می‌باشند که این گربه ها متعلق به کشورهای آسیای جنوب شرقی هستند. یکی از کشورهایی که زادگاه این گربه ها است تایلند می‌باشد. در کشور تایلند " جواهر ماه " است. همچنین در قرن 20 گربه با نژاد به معنی سیامی یکی از محبوب ترین نژادها کشورهای اروپا و آمریکای شمالی تبدیل شده است.


گربه حبشی


گربه حبشی یکی از نژادهای اهلی با پوشش خاص خط دار می‌باشد. بیشتر آن ها متعلق به اطراف کشور اتیوپی یا همان حبشه هستند، اما زادگاه واقعی آن ها هنوز که هنوزه به درستی معلوم نشده است. گربه هایی با نژاد حبشی یک مورد از محبوب ترین نژادهای موکوتاه در کشور آمریکا هستند.


گربه ساوانا


گربه ساوانا یک گربه با نژاد ترکیبی نو و شگفت آور از گربه های خانگی می‌باشد. این گربه می‌تواند تا 1.2 متر طول داشته باشد و طول شانه آن تا 45 سانتی متر می‌تواند برسد. این گربه ها بسیار بازیگوش، فعال و اجتماعی هستند.


گربه رگدال


گربه رگدال یکی از نژادهای گربه اهلی می‌باشد که بسیار آرام، با محبت، باهوش و متین هستند. این گربه ها دارای رنگ بدنی روشن با برخی نقاط تیره در ناحیه صورت، گوش، پا و دم هستند. همچنین دارای جثه بزرگ می‌باشند و موهای نیمه بلند نرم، صاف و مخملی دارند.
 مشهوریت این نوع گربه ها به خاطر خلق و خوی آرامشان است. رگدال ها به خصوص در کشور انگلستان و همچنین در ایالات متحده محبوب هستند و معمولا بخاطر رفتارهایشان مثل: تمایل داشتن به پیروی از انسان، آرام  بودنشان و عدم خشونت نسبی نسبت به سایر حیوانات خانگی با عنوان  گربه های سگ مانند یا گربه های توله سگ شناخته می‌شوند.


گربه آنقره


گربه آنقره یک نژاد از گربه های اهلی می‌باشد. این نژاد از قدیمی ترین گربه هایی است که به وجود آمدن آن‌ها بصورت طبیعی اتفاق افتاده است و زادگاهشان در کشور ترکیه مرکزی، در ناحیه آنکارا می‌باشد که قبلا به آن آنقره می‌گفتند.


حرف آخر


هر گربه دارای یک نژاد مختص به خودش است. در این مقاله سعی کردیم تعدادی از نژادهای گربه ها را به شما معرفی کنیم. نژادهای بسیار زیادی وجود دارد که در این مقاله فرصت معرفی همه‌ی آن‌ها وجود نداشت و فقط یک سری از نژادها را بررسی کردیم.
همچنین اگر شما قصد نگهداری گربه با هر نژادی  داشتید باید مطابق با خصوصیات خود اقدام به این کار کنید چرا که می‌توانید براساس ویژگی مد نظرخود بهترین گربه را برای نگهداری انتخاب کنید و البته روی گربه مورد نظر باید یک سری معایناتی انجام دهید تا از سلامتی او آگاه شوید.