Skip to main content
| Super User

پس انداز چیست؟

20 مرداد, 1401

پس انداز یک عادت خوب اقتصادی است که همه ما از کودکی با مفهوم آن آشنا شده ایم. معمولا افرادی که آینده نگر هستند، بخشی از درآمد خود را برای آینده پس انداز می کنند.

پس انداز چیست؟


زمانی که افراد، هزینه های زندگی خود را از درآمد کم می کنند، مقداری از پول باقی مانده را برای آینده نگه می دارند. به این کار، پس انداز گفته می شود. معمولا کسانی که برای زندگی و آینده خود هدف های روشن و دقیقی دارند، پس انداز را در اولویت امور زندگی خود قرار می دهند. در شرایط اقتصادی امروز جامعه که هر روز شاهد افزایش قیمت اجناس هستیم، پس انداز می تواند یک راهکار موقت باشد. البته برای حفظ ارزش پول پس انداز شده باید به فکر سرمایه گذاری باشیم.
نباید فراموش کرد که وضعیت اقتصادی همه مردم یکسان نیست و همه نمی توانند پس انداز کنند. بنابراین، افراد با توجه به وضعیت مالی خود می توانند پس انداز نمایند. هدف مردم از پس انداز، تامین آسایش و رفاه خود، خانواده و فرزندان می باشد.

پس انداز چیست؟


چه کسانی به فکر پس انداز هستند؟


آن دسته از افرادی که در زندگی اهداف مشخصی را دنبال می کنند و برای رسیدن به آن اهداف تمام تلاش خود را به کار می برند، در پس انداز کردن و بهتر شدن شرایط زندگی موفق تر خواهند بود. با استفاده از روش های مختلفی می توان پس انداز کرد. در این مقاله به چند مورد مهم اشاره خواهیم کرد.


برنامه ریزی و فهرست بندی کنید


برای این کار می توانید یک جدول از تمام هزینه ها و درآمدهای خود تهیه کنید. البته کاملا مشخص است که با درآمد کم نمی توانید پس انداز خوبی داشته باشید ولی با صرفه جویی و بودجه بندی دقیق حتی با درآمد کم هم می توان بهترین پس انداز را داشت.


اهداف خود را مشخص کنید.


اگر هدف بزرگی در ذهن داشته باشید، مسلما برای رسیدن به آن نهایت تلاش خود را به کار می برید. یکی از موارد سرمایه گذاری خرید سهام است. برای افرادی که تجربه و سواد کافی ندارند، هم پیشنهاد می شود که از صندوق های سرمایه گذاری استفاده کنند.


سپرده گذاری در بانک


اگر مقدار کمی پول دارید و می خواهید آن را به صورت طولانی مدت سپرده گذاری کنید، از یکی از بانک های معتبر استفاده کنید.


تبدیل پول به طلا


برای پس انداز پول آن را به طلا تبدیل کنید. این روش می تواند در زمان تورم و یا تنش بازار سرمایه بسیار موثر باشد.


وام های با سود سنگین برای پس انداز نگیرید.


برای وام گرفتن حتما با اصول و هزینه کردن آن آشنا باشید. در غیر اینصورت علاوه بر این که نمی توانید اقساط بانک را پرداخت کنید بلکه باعث از دست رفتن سرمایه خود نیز خواهید شد.


درآمد اضافی را عاقلانه خرج کنید.


وقتی در مقابل انجام کاری پاداش دریافت می کنید که برای شما غیر منتظره است، از آن به خوبی استفاده کنید. اگر هنوز بدهی دارید بهتر است که بدهی را کاملا پرداخت نمایید. ولی اگر بدهی ندارید، برای ایجاد صندوق های اضطراری خود اقدام کنید که اگر روزی به هر دلیلی مجبور شدید از پس انداز خود استفاده کنید، برای تامین مخارج زندگی به مشکل بر نخورید.


هزینه های اضافی را کاهش دهید.


سعی کنید هزینه هایی را که در اولویت نیستند و به آن نیاز ندارید، کاهش دهید. صرفه جویی هر چند به صورت کم و ناچیز هم باشد، در پس انداز پول موثر است.

هزینه های اضافی را کاهش دهید


به دنبال آموزش و یادگیری باشید


در هر کاری که سرمایه گذاری می کنید حتما دانش و اطلاعات لازم را در مورد آن به دست آورید. از مشاوران اقتصادی کمک بگیرید و یا کتاب های مالی از اشخاص دیگری را مطالعه کنید. به عنوان مثال کسانی که بدون اطلاع وارد بورس می شوند و آگاهی لازم را ندارند، حتما ضرر می کنند.


روی خودتان سرمایه گذاری کنید.


یک مهارت و یا حرفه جدید که به آن علاقه دارید را یاد بگیرید و تلاش کنید تا اینکه در آن زمینه ی کاری ماهر شوید. افزایش مهارت در نهایت به افزایش درآمد منجر خواهد شد.


وام های کوتاه مدت نگیرید.


اگر هر ماه به جای گرفتن وام های کوتاه مدت، 10 یا 20 درصد از حقوق خود را پس انداز کنید بیشتر می توانید به اهداف خود برسید.


از تخفیفات استفاده کنید.


برخی از فروشگاه های زنجیره ای و آنلاین تخفیف های خوبی را در نظر می گیرند که استفاده از آن به صرفه می باشد. بدون اینکه خجالت بکشید، بر سر قیمت ها چانه بزنید. با این کار اغلب می توانید 10 تا 15 درصد از هر محصول تخفیف بگیرید.


زمانی که احساساتی یا گرسنه هستید به خرید نروید.


عواطف، احساسات، گرسنگی، خوشحالی و ناراحتی از جمله عواملی هستند که بر خریدهای غیر ضروری تاثیر مستقیم می گذارند.


قرض بگیرید.


با کمک و قرض گرفتن از دیگران علاوه بر اینکه از قسط های سنگین بانکی در امان هستید، بهتر می توانید ایده پولسازی را که در ذهن دارید گسترش دهید.


به جای کارت های اعتباری از اسکناس استفاده نمایید.


همیشه مقداری اسکناس داخل کیف بگذارید و برای خریدهای خود مرز تعیین کنید. با این روش وسوسه ی استفاده از کارت اعتباری کاهش می یابد.


موارد پول خور زندگی را حذف کنید.


عوامل زیادی در زندگی ما وجود دارند که موجب می شوند هزینه های اضافی و بیهوده داشته باشیم مثلا ممکن است خودروی فرسوده ای داشته باشیم که جرات فروش آن را نداشته باشیم. بدون شک با تامین هزینه ی بالای این خودرو، بخش زیادی از پس انداز خود را از دست می دهیم.


مقدار رشد پس انداز را بررسی کنید.


اگر هر ماه مقدار پس انداز را بررسی و نظارت کنید، بهتر می توانید برای رفع مشکلات آن قدم بردارید.


از میزان انرژی مصرفی بکاهید.


هزینه های آب، برق، گاز و تلفن را به حداقل برسانید.

از میزان انرژی مصرفی بکاهید.


وسایل خانه را انبار نکنید.


می توانید با فروش اجناسی که کاربرد ندارند، سرمایه گذاری در بازارهای مالی را بالا ببرید.


احتیاجات روزانه خود را به صورت عمده خریداری کنید.


لوازم روزمره منزل مانند صابون، شامپو، پودر لباسشویی، مایع ظرفشویی و... که هزینه ی زیادی دارند را به صورت عمده و یا از فروشگاه های اینترنتی خریداری کنید. با این روش، هم از هزینه اضافی جلوگیری می کنید و هم پس انداز بیشتری خواهید داشت.


برنامه ریزی برای وعده های غذایی داشته باشید.


اگر از آن دسته افرادی هستید که با غذا خوردن در خانه مشکل دارید و می خواهید به شکل سالم غذا بخورید و صرفه جویی سریع داشته باشید، برای یک برنامه غذایی مناسب اقدام کنید.


مبلغی را برای تفریح کنار بگذارید.


اگر تفریح و سرگرمی نداشته باشید ممکن است در اثر خستگی از شرایط سخت زندگی تمام پس انداز خود را به یکباره خرج کنید.


جمع بندی


پس انداز کردن کار بسیار ساده ای است که با سبک زندگی هر فردی متفاوت می باشد. اگر روش صحیح و درست را برای سرمایه گذاری به کار ببرید، حتی اگر اندوخته کمی هم داشته باشید، یک زندگی راحت و بدون استرس را تجربه خواهید کرد. زمانی که برای ذخیره و نگهداری پول مشکلی به وجود آمد، ناامید نشوید و به راه خود ادامه دهید تا به اهداف خود برسید.