Skip to main content
| Super User

ترخیص کالا از مناطق آزاد

20 مرداد, 1401

ترخیص کالا از مناطق آزاد، مناطق آزاد بخش هایی از کشورها و قلمروهای سیاسی هستند که در محدوده ی یک بندر یا نزدیکی آن قرار دارند. در این مناطق، تجارت به صورت آزاد با سایر نقاط جهان انجام می شود.

ترخیص کالا از مناطق آزاد

کالاهای ارائه شده در این مناطق مشمول قوانین گمرکی نمی شوند. همچنین ورود هر نوع کالا به این مناطق آزاد است. البته برای مناطق آزاد جمهوری اسلامی ایران کالاهایی که قوانین کشور یا شرع اسلام آنها را منع کرده ممنوعیت دارند. فقط در صورتی که کالاها از مناطق آزاد به کشور میزبان وارد شوند، شامل پرداخت حقوق و عوارض گمرکی خواهند شد. سازمان‌هایی که در مناطق آزاد به تجارت می پردازند موظف هستند لیست تمام کالاهایی که به مناطق آزاد وارد می کنند را برای ثبت در آمار کشور میزبان تهیه و ارسال نمایند. علاوه بر این هر سازمانی می تواند با رعایت قوانین، اقدامات لازم را برای صدور گواهی مبدا برای کالاهایی که قرار است از منطقه آزاد خارج شوند، انجام دهد. مراجع رسمی کشور میزبان نیز موظف هستند گواهی مبدا صادره را قبول نمایند. لازم به یادآوری است که صدور و ترخیص کالاها باید در نهایت سادگی و بدون تشریفات انجام شود. صادر کردن کالاهایی که در منطقه آزاد ساخته می شود یا مواد اولیه ی آنها در کشور میزبان تولید می شود به خارج از کشور مجاز است اما پیش از آن باید اظهارنامه صادراتی برای ثبت در لیست آماری تهیه و تنظیم شود. وارد کردن کالاهایی که در منطقه آزاد تولید شده برای ارسال به نقاط دیگر کشور نیز مجاز است اما در این مورد نیاز به پرداخت حقوق گمرکی و سودی که مربوط به مواد اولیه و قطعاتی که در کالا استفاده شده و وارداتی هستند، می باشد.

ترخیص کالا از مناطق آزاد


ترخیص کالا


ترخیص کالاهای خارجی که از طریق منطقه ی آزاد به نقاط مختلف کشور وارد می شوند، مشروط به رعایت مقررات صادرات و واردات و در کل قوانین گمرکی کشور میزبان است. در صورتی که کالاهای داخلی قرار باشد از منطقه آزاد صادر شوند، ابتدا باید مقررات صادرات و واردات بر آنها اعمال شود.

 

مقررات خروج موقت کالاهای تعمیری، نمایشگاهی و بازیافتی

 

در صورتی که کالایی موقتاً برای تعمیر یا تکمیل به منطقه وارد شده از حقوق گمرکی معاف است اما بخش یا قطعاتی که تعمیر یا تعویض شده اند، در صورتی که از خارج وارد شده باشند مشمول حقوق گمرکی می شوند. اگر قرار است کالایی برای تعمیر یا تکمیل از منطقه آزاد خارج شود، پس از کسب مجوز امکان رفت و برگشت بدون دریافت هزینه گمرک دارد. کالاهایی که برای برگزاری نمایشگاه، صادرات دوباره، بسته بندی دوباره، تفکیک، درجه بندی و همچین مواردی موقتاً به منطقه آزاد وارد می شوند، فقط نیاز به پرداخت هزینه خدماتی دارند و از پرداخت هزینه های گمرکی معاف هستند.
موسسه های حمل و نقل دریایی، هوایی و تمام صاحبان وسایل نقلیه موظف هستند زمان ورود وسایل نقلیه به فرودگاه، بندر یا راه های زمینی مجاز یک رونوشت از بارنامه هر محصول خود به همراه فهرستی از تمام بار وسیله به سازمان گمرکی منطقه آزاد تحویل نمایند.

مقررات خروج موقت کالاهای تعمیری، نمایشگاهی و بازیافتی


سخن پایانی


لازم به یادآوری است که تمام فرایندهای مربوط به بررسی و نظارت برای ورود و خروج کالاها از مناطق آزاد به نقاط دیگر توسط گمرک کشور میزبان انجام می شود. در این مقاله اطلاعاتی در مورد ترخیص کالا از مناطق آزاد در اختیار شما قرار دادیم. برای ترخیص کالا از این مناطق، قوانین مشخصی وجود دارند. با آگاهی از این قوانین می توانید از مزایای ترخیص کالا استفاده نمایید.