Skip to main content
| author

نکات مهم قبل از گرفتن وام

29 شهریور, 1401

نکات مهم قبل از گرفتن وام ، یکی از واژه های آشنا برای مردم، وام است. به ویژه در شرایط اقتصادی امروز جامعه که افزایش قیمت مسکن، خودرو، کالا و ... باعث می شود تا مردم برای رسیدن به هدف خود (خرید مسکن، خودرو، افزایش سرمایه، گسترش کسب و کار و ...)

به روش های مختلفی وام بگیرند. شاید شما هم تا به حال از این فرصت استفاده کرده باشید. گاهی اوقات افراد در موقعیتی قرار می گیرند که نیاز به پول نقد دارند و یا اینکه برای خرید خانه یا ماشین دلخواه خود باید نقدینگی خود را افزایش دهند. در این زمان چه کار باید بکنند؟ یکی از راهکارهای حل این مسئله، گرفتن وام است. 

وام چیست؟

وام، مقداری پول نقد است که به صورت قرض از یک فرد، موسسه یا بانک دریافت می شود. وام گیرنده باید در ازای پولی که دریافت می کند یک سود ثابت و مشخص پرداخت نماید. 

نکات مهم قبل از گرفتن وام

انواع وام 

انواع مختلفی از وام وجود دارد که از نظر مقدار، شرایط و زمان پرداخت با بقیه وام ها متفاوت می باشد. اما به طور کلی، سیستم گرفتن وام به این صورت است که فرد وام دهنده یا بانک از فرد وام گیرنده یک تضمین (چک، سفته، فیش حقوقی، سند ملک و ...) دریافت می کند. این ضمانت ها برای بازپرداخت وام می باشند. 
گرفتن وام از بانک، به راحتی امکان پذیر نیست. برای دریافت وام از بانک، یکسری ضوابط مشخصی وجود دارد. در صورتی که از ضمانت ها مطمئن نباشند، به شما وام نمی دهند. اگر شما نتوانید قسط های وام خود را پرداخت کنید، بانک می تواند برای برداشت اصل و سود پول از ضمانت ها استفاده کند. 

انواع وام در ایران 

معمولا وام های پرداختی در ایران، شامل وام ازدواج، مسکن، کالا، خودرو، ماشین فرسوده، جعاله تعمیر مسکن، خرید ماشین آلات و تجهیزات می شوند. برای دریافت هر یک از این وام ها نیاز به شرایط و مدارک مختلفی می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله ی " وام چیست ؟ " را مطالعه نمایید. 

وام فوری :


وامی است که بانک ها در زمان کوتاهی (4-2 روز کاری) به مشتریان پرداخت می کنند. البته این نوع وام در شرایط خاصی اعطا می شود. در صورتی که برای انجام کاری به نقدینگی نیاز دارید، اما فرصت کافی را برای تامین آن در اختیار ندارید می توانید از وام فوری با سفته در کرج استفاده نمایید. 
 

وام با چک و سفته : 

بسیاری از مردم با هدف های مختلفی مانند خرید مسکن، خودرو، سرمایه گذاری و ... وام می گیرند. اما برای دریافت وام به شرایط خاصی نیاز است. گاهی اوقات به سپرده گذاری و در بیشتر مواقع نیاز به ضامن می باشد. همه ی افراد توانایی فراهم کردن این موارد را ندارند. در چنین شرایطی می توانند از وام با چک و سفته استفاده کنند. 
سفته یک سند تجاری معتبر و لازم الاجرا است که صادر کننده ی آن متعهد می شود تا مبلغ مشخصی را در زمان سررسید سفته به فرد یا موسسه ذکر شده در سفته پرداخت نماید. وام با سفته جزء وام های بدون ضامن است. در مواقعی که نیاز به وام دارید اما فرصت چندانی برای فراهم کردن چک یا تضمین دیگری ندارید، می توانید از وام یک روزه با سفته استفاده کنید. 

نکات مهم قبل از گرفتن وام


زمان گرفتن وام 

معمولا افراد در موقع خرید مسکن، خودرو، ازدواج و ... وام می گیرند. اما باید دقت داشته باشید که بهترین زمان برای گرفتن وام، وقتی است که شما قصد سرمایه گذاری دارید. در این حالت، شما از مبلغ وام برای گسترش کسب و کار بهره می برید و از این راه سود به دست می آورید. 
اگر برنامه ریزی دقیقی برای توسعه ی کسب و کار خود دارید، با راه اندازی آن می توانید علاوه بر مبلغ وام، سودی به دست آورید، گرفتن وام در این زمان منطقی می باشد. 
وام بگیرم یا نه؟
شاید این سوال در ذهن شما هم وجود داشته باشد. در این صورت به نکات زیر توجه کنید و سپس تصمیم بگیرید. 


نکات مهم قبل از گرفتن وام

1- هدفمند وام بگیرید :

شما باید در ابتدا هدف خود را مشخص کنید و بدانید برای چه کاری می خواهید وام بگیرید. در غیر این صورت، وامی که می گیرید را ممکن است در جای نادرستی استفاده کنید. در نتیجه به جای سود، بدهی زیادی به شما تحمیل می شود. اگر در مصرف وام، هدف خاصی نداشته باشید، آن را صرف خریدهای غیر ضروری می کنید و در زمان باز پرداخت آن احساس پشیمانی می کنید. 


2- وام را در محل مناسبی استفاده کنید :

توجه داشته باشید که برای چه کاری وام می گیرید. معمولا گرفتن وام برای سرمایه گذاری، توسعه کسب و کار و خرید کالاهای سرمایه ای خوب است. اما در مورد خرید کالاهای مصرفی سودی به همراه ندارد. بهتر است برای مخارج روزمره وام نگیرید. 


3- آگاهی از شرایط وام :

قبل از اینکه وام بگیرید، حتما در مورد شرایط آن تحقیق کنید. مسئول بانک در این زمینه می تواند به شما کمک کند. علاوه بر این، نظرات دوستان و آشنایان را هم بپرسید. حتما قرارداد بانک را هم مطالعه نمایید.

 
4- بررسی جزئیات وام :

در هنگام گرفتن وام به همه ی جوانب دقت کنید. ظاهر مناسب یک وام نباید شما رو از توجه به نکات ریز منحرف کند. توجه کنید که بانک در زمان پرداخت وام، چه مقدار از آن را برمی دارد. چقدر از مبلغ را در حساب مسدود می کند؟ بررسی جزئیات وام به شما کمک می کند تا درست وام بگیرید. 


5- ضامن :

یکی از نکاتی که در زمان گرفتن وام باید به آن فکر کنید، ضامن است. علاوه بر تهیه مدارک، تعداد ضامن موردنیاز را هماهنگ کنید. در غیر این صورت، روند دریافت وام کنسل می شود. 


6- بازپرداخت وام :

یک برنامه ی منظم برای بازپرداخت وام داشته باشید. در غیر این صورت دچار مشکل می شوید. 

نکات مهم قبل از گرفتن وام


7- گرفتن وام با شرایط بهتر :

شما می توانید از افراد، بانک ها و موسسات مختلف وام بگیرید. با توجه به شرایط خود، بهترین وام را بگیرید. 


8- مطالعه ی قرارداد :

معمولا در قرارداد وام، نکات ریز زیادی وجود دارد. پس لازم است تا قرارداد را با دقت بخوانید. یک نسخه از قرارداد یا کپی آن را هم از مسئول بانک بگیرید. 


9- برای باز پرداخت وام قبلی، وام نگیرید.

برخی از افراد هنگامی که نمی توانند اقساط وام خود را پرداخت کنند، وام دیگری می گیرند. در حالی که نمی دانند این یک اشتباه بزرگ است و با این کار نه تنها بدهی آنها کم نمی شود بلکه بهره ی آن دو برابر می شود. 

سخن پایانی 

در این مقاله در مورد وام صحبت کردیم. برخی از افراد به دلیل بالا بودن بهره، وام نمی گیرند. در حالی که با یک برنامه ریزی درست می توانند کسب و کار خود را گسترش دهند و به سود برسند. گذشت زمان باعث می شود تا ارزش پول آنها کاهش پیدا کند. کسانی هم هستند که بدون برنامه ریزی وام می گیرند. البته کار این افراد هم درست نیست. اگر با یک برنامه ریزی دقیق وام بگیرید، با ریسک کمتری به سودآوری می رسید.