Skip to main content
| Super User

ترخیص کار کیست و چه وظیفه ای دارد؟

20 مرداد, 1401

ترخیص کار کیست و چه وظیفه ای دارد؟ ، با توجه به این که امروزه اقتصاد نقشی اساسی در اوضاع جهان دارد توجه به صادرات و واردات حائز اهمیت می باشد. براین اساس چگونگی ورود و خروج کالاها مورد توجه قرار می گیرد.

با این اوصاف گمرک به عنوان مرکز اصلی قلمروهای سیاسی که فرایندهای صادرات و واردات را کنترل و پشتیبانی می کند پا به عرصه می گذارد. حال این که فرایندهای گمرکی به چه شکلی و چگونه انجام می شوند بحثی مهم می باشد. در امور مربوط به گمرک افرادی به عنوان ترخیص کار فعالیت دارند. این افراد به تمام قوانین و مقررات ورود و خروج کالاها اشراف کامل دارند. در این نوشتار سعی داریم شما را با ویژگی ها و وظایف این کارشناسان انجام دهنده ی امور گمرکی آشنا کنیم.


ترخیص کار کیست و چه وظیفه ای دارد؟


ترخیص کار فردی است که امور مربوط به گمرک را برای صاحبان بار انجام می دهد. این فرد در این زمینه کارشناس است. او با آگاهی و دانشی که دارد مشکلات و مسائل مربوط به واردات و صادرات کالاها را حل می نماید. ترخیص کار در قبال قراردادی که با صاحب کالا می بندد، موظف است تا امور مربوط به گمرک را هدایت و کار را به نتیجه برساند. این شخص وظیفه ی وارد کردن یا خارج کردن انواع بارها از گمرک را بر عهده دارد. وی باید تمام سعی خود را برای صرفه جویی در هزینه و زمان انجام دهد. عوامل زیادی مانند تجربه ی کاری و اطلاعات کامل از قوانین در انجام این وظایف تاثیرگذار می باشند. اصولاً افرادی که به ترخیص کالا مشغول هستند، از تمام مراحل و جزئیات صادرات و واردات، ورود اطلاعات، اظهارنامه های گمرکی، مالیات های مربوط به کالاها، ارزش گذاری ها، طبقه بندی اقلام، حمل و نقل درست کالاها و... آگاهی دارند.

ترخیص کار


ویژگی های ترخیص کار گمرک چیست؟


فردی که کار ترخیص کالاها را انجام می دهد، یک سری ویژگی های اصلی باید داشته باشد. این فرد باید قابل اطمینان و اعتماد، صادق، درستکار و امانت دار باشد. کالاهایی که صادر یا وارد می شوند از نظر هزینه ای ارزش زیادی دارند. براین اساس ترخیص کار باید قابل اعتماد باشد تا صاحبان سرمایه بتوانند با خیال راحت کارشان را به وی بسپارند. با گذشت زمان و کار با افراد مختلف سرمایه داران افراد امانت دار و قابل اعتماد را می شناسند. به این صورت فعالیت های همیشگی و دائمی خود را به آن ها واگذار می کنند. جالب است بدانید که ترخیص کاری نیاز به مدرک دارد. افرادی که مشغول به این کار هستند موظفند قبل از شروع فعالیت خود برای دریافت کارت اقدام نمایند. ترخیص کاران باید کارت حق العملکار گمرک را داشته باشند. از شرایط دیگر ترخیص کار داشتن بیش از 25 سال سن و حداقل مدرک کاردانی امور گمرکی می باشد. ضمن اینکه نباید هیچ گونه سوء پیشینه و سابقه ی کیفری داشته باشند.


کارت حق العمل کاری گمرک


در خصوص کارت های حق العملکاری باید بدانید که این کارت ها اعتباری هستند. مدت زمان اعتبار آن ها دوره های یک ساله می باشد. در صورت تمایل و اقدام برای تمدید تا چهار بار این کار قابل اجراست. پس در صورتی که ترخیص کار مشکلی نداشته باشد و خطایی مرتکب نشده باشد، برای 5 سال می تواند با این کارت فعالیت نماید. پس از اتمام این دوره ی پنج ساله باید اقدامات لازم برای دریافت پروانه ی حق العملکاری مجدد انجام شود.


مزایای استفاده از ترخیص کار کالا در گمرک


اصولاً ترخیص کالا از گمرک به صرف زمان و پیگیری نیاز دارد. برای این کار آگاهی از قوانین گمرکی ضروی است. بدون آگاهی و شناخت این قوانین مشکلات زیادی ایجاد می شود. عدم توجه به این مسائل فرایند ترخیص کالا از گمرک را با مشکل مواجه می کند. برای جلوگیری از مشکلات احتمالی بهتر است امور مربوط به گمرک و ترخیص کالا را به فردی کارشناس و آگاه به این مسائل بسپارید. همان طور که می دانید هر کاری نیاز به متخصص آگاه دارد. انجام این قبیل کارهای گمرکی نیز در تخصص ترخیص کاران می باشد. دقیق تر بگوییم که نبود دانش و تجربه ی کافی و لازم برای این مسائل زمان ترخیص کالا را طولانی می کند. در نتیجه ی این کار هزینه ها افزایش یافته و کالاها مدت بیشتری در گمرک باقی می مانند. از طرفی دیگر طولانی شدن زمان ترخیص کالا باعث می شود سرمایه ی تاجران راکد در گمرک بمانند. بنابراین ضررهای سنگینی بر آنها تحمیل خواهد شد و برای جبران آن ناگزیر به افزایش قیمت کالا می شوند. این افزایش قیمت کالا بر بازار تاثیر منفی می گذارد. علاوه بر این با افزایش قیمت کالا باعث می شود مشتریان به سمت کالای رقبا رفته و از آن ها خرید نمایند. در نتیجه خسارت های زیادی به سرمایه داران وارد کننده ی کالا تحمیل می شود.

ترخیص کار کالا در گمرک


دستورالعمل های ترخیص کالا از گمرک


با توجه به این که امکانات در گمرک محدود است، نیاز به تعیین مسیرهایی برای بازرسی کالا وجود دارد. با تعیین این مسیرها هم کالاها زودتر اجازه ی خروج می گیرند و هم نظارت بر امور گمرکی بهتر کنترل می شود. بنابراین کالاها برای ترخیص از گمرک نیاز به تعیین رویه ها و دستورالعمل هایی دارند. این دستورالعمل ها به صورت سه مسیر رنگی تعریف شده اند. هر رنگ از این مسیرها وضعیت دقیق کالا را نشان می دهد. بر این اساس برای ترخیص کالاها اول محموله باید ثبت شود. پس از تکمیل و ارزیابی اظهارنامه ی گمرکی مسیر کالا مشخص می شود. این اظهارنامه در سه مسیر سبز، زرد یا قرمز قرار می گیرد. کالاهایی که در رنگ سبز هستند به سرعت بررسی و ترخیص خواهند شد. مسیر زرد مربوط به زمانی است که اطلاعات و اسناد کالاها بدون کنترل فیزیکی بررسی می شوند. مسیر قرمز نیز نشان از این دارد که کالاها باید کامل بررسی شوند. در این رنگ اسناد و اطلاعات محموله کامل مورد بررسی قرار گرفته و نیاز به ارزیابی فیزیکی نیز می باشد.


سخن پایانی


اگر در زمینه صادرات و واردات کالا فعالیت می کنید، با استفاده از ترخیص کاران ماهر و قابل اعتماد می توانید سریع تر به اهداف خود برسید.