Skip to main content
| Super User

بیت کوین چیست؟

20 مرداد, 1401

بیت کوین چیست؟ اولین ارز دیجیتالی در جهان می باشد که ویژگی های خاص آن موجب برتری این رمز ارز نسبت به سایر ارزهای رایج شده است. بسیاری از افراد در جهان در زمینه آموزش نحوه معامله با این ارز دیجیتال فعالیت می کنند. دلیل این امر هم نحوه تولید و قیمت گذاری متفاوت بیت کوین می باشد که باعث شده تا این نوع ارز دچار تورم و کاهش ارزش نشود.


بیت کوین چیست؟


بیت کوین هم مانند بسیاری از ارزهای دیجیتالی دیگر در سکوت تولید شده است. به همین علت دقیقا مشخص نیست که چه کسی بیت کوین را ساخته است. برخی عنوان می کنند که فردی به نام ساتوشی ناکوموتو آن را ساخته است. اما از ماهیت این نام اطلاع دقیقی در دسترس نمی باشد. این فرد یا گروه ، پس از بحران سال 2008 بیت کوین را با هدف ذخیره و انتقال امن پول به جهان معرفی نمود.

بیت کوین چیست؟
ویژگی های بیت کوین


از ویژگی های منحصر به فرد بیت کوین می توان به موارد زیر اشاره کرد.


1- عدم تمرکز :

یکی از ویژگی های خاص بیت کوین، غیر متمرکز بودن آن است. این رمز ارز تحت نظارت هیچ سازمان یا دولتی نمی باشد و در زمان انجام معاملات از طریق بیت کوین نیازی به حضور واسطه نیست.


2- امنیت بالا :

این رمز ارز معادل فیزیکی ندارد. افراد برای معامله باید از رمزهای دیجیتال استفاده نمایند. در واقع افراد برای فعالیت در بازار دیجیتال باید رمزهای دیجیتال ارائه دهند. روش استخراج این رمزها بسیار پیچیده است و به راحتی نمی توان به کدهای آن دسترسی پیدا کرد. به همین علت امکان تقلب و معاملات تکراری در این بازار تقریبا صفر است.


3- جابه جایی راحت :

بیت کوین وجود فیزیکی ندارد. به همین علت جابه جایی و حمل آن ساده تر از پول می باشد.


4- مخفی بودن هویت افراد :

هویت افرادی که در معاملات دیجیتال حضور دارند، برای طرفین معامله ناشناس می باشد. به همین دلیل نمی توان افراد معامله کننده را پیگیری نمود.


5- برگشت ناپذیری تراکنش ها :

با توجه به ناشناس بودن طرفین معامله، در صورت ثبت تراکنش، امکان برگشت یا تغییر آن وجود ندارد. افرادی که در این معاملات حضور دارند، باید دقت کنند و از صحت اطلاعات کیف پول طرف دیگر معامله اطمینان حاصل نمایند. اگر در این مورد اشتباهی صورت گیرد، امکان برگشت یا تغییر تراکنش نمی باشد.


6- آسان بودن انجام معامله :

برای انجام معامله در بازار ارز دیجیتال، قوانین سخت و پیچیده ای وجود ندارد. این مسئله در کنار عدم وجود نهاد نظارتی و مالکیت دولت ها، شفافیت کامل بازار و اطلاعات آن موجب آسان شدن روند معامله در این بازار شده است.


7- دریافت نکردن مالیات :

تاکنون هیچ کشوری در دنیا، ارزهای دیجیتال را به طور کامل به رسمیت نشناخته است. به همین علت در حال حاضر هیچ گونه مالیاتی به معاملات انجام شده در بازار ارز دیجیتال تعلق نگرفته است. این مسئله زمینه مناسبی را برای انجام معاملات بزرگ فراهم کرده است.

بیت کوین

هدف بیت کوین


همان طور که قبلا اشاره شد، هدف از پیدایش این رمز ارز، انتقال یا ذخیره امن پول می باشد. به همین علت به عنوان یک سیستم پرداخت و بانکداری دیجیتال امن شناخته می شود. با استفاده از بیت کوین، افراد می توانند کنترل واقعی پول خود را به دست بگیرند. تنها افرادی که کلمه عبور ویژه (کلید خصوصی) را در اختیار داشته باشند، می توانند در زمینه انتقال و خرج کردن بیت کوین فعالیت نمایند. یکی از مشکلات افراد در استفاده از پول های دیجیتال، دو بار خرج کردن آنها بود. این مشکل در مورد پول های فیزیکی وجود ندارد. در دنیای دیجیتال به سادگی می توان همه چیز را کپی کرد. به همین علت رفع مشکل دو بار خرج کردن بسیار اهمیت دارد. در معاملات بیت کوین، بررسی تراکنش ها به وسیله تمام اعضای شبکه صورت می گیرد. در واقع می توان گفت که یکی دیگر از اهداف بیت کوین، رفع مشکل دو بار خرج کردن بدون اعتماد به یک فرد دیگر می باشد.


نحوه ارزش گذاری بیت کوین


بیت کوین به وسیله فرد یا گروه خاصی ارزش گذاری نمی شود. قیمت آن هم مانند قیمت طلا بر اساس میزان عرضه و تقاضا مشخص می شود. با افزایش میزان عرضه، قیمت بیت کوین در بازار کاهش می یابد. این روند تا زمان برابر شدن میزان عرضه و تقاضا ادامه پیدا می کند. بیت کوین دارای یک ارزش بنیادین می باشد. وضعیت شبکه و هزینه ای که ماینرها برای استخراج یک واحد از آن صرف می کنند، میزان آن را تعیین می کنند. به طور کلی ارزش بیت کوین تحت تاثیر میزان عرضه از سوی استخراج کنندگان و یا تقاضای سرمایه گذاران مشخص می شود.


خرید بیت کوین


برای خرید بیت کوین باید ابتدا کیف پول را نصب کرد. سپس یک فروشنده معتبر پیدا کرد. برای این کار می توانید یک صرافی آنلاین یا فرد حقیقی را انتخاب نمایید. در مرحله بعد، پول به حساب فروشنده واریز می شود و برای دریافت بیت کوین، آدرس کیف پول را ارائه می دهند. در برخی از سایت ها، کیف پول وجود دارد. در انتها هم انتقال بیت کوین صورت می گیرد. در زمان خرید بیت کوین، جهت جلوگیری از کلاهبرداری و پولشویی درخواست احراز هویت با مدارک شناسایی می شود. خرید بیت کوین از طریق کارت های بانکی، اعتباری یا سایر ارزهای دیجیتال امکان پذیر می باشد.

خرید بیت کوین
مشکلات ارز دیجیتالی بیت کوین


1- سخت بودن درک مفاهیم آن
2- کند بودن تراکنش های بیت کوین در مقایسه با تراکنش های بانکی و پرداخت های روزانه
3- مشکلات قانون گذاری به علت جدید بودن معاملات در بازار دیجیتال
4- بالا بودن کارمزد و هزینه تراکنش های بیت کوین در پرداخت های خرد
5- عدم اتخاذ موضع مشخص توسط دولت ها
6- احتمال بروز پولشویی و کلاهبرداری


سخن پایانی


اگر از علاقمندان به فعالیت در بازارهای دیجیتال هستید، پیشنهاد می کنیم قبل از هر اقدامی، اطلاعات کافی را در این زمینه به دست آورید.