Skip to main content
| author

هزینه وکیل طلاق

20 مرداد, 1401

هزینه‌ طلاق با توجه به نوع طلاق متفاوت است. در ادامه ابتدا به تشریح هر نوع به طور جداگانه و سپس به میزان هزینه طلاق و هزینه وکیل طلاق می‌پردازیم.


مطابق ماده 1133 قانون مدنی ایران می‌توان طلاق را در یک نگاه کلی تعریف کرد: مرد می‌تواند هر وقت که بخواهد زن خود را طلاق دهد. طبق ماده بیان شده مرد می‌تواند زن خود را بدون دلیل خاصی طلاق دهد و طلاق به خواست و اراده مرد صورت می‌گیرد البته زن هم می‌تواند با اثبات شروط ضمن عقد مندرج در عقدنامه (سند نکاح)، طلاق گیرد. راه دیگر طلاق برای زن اثبات عسر و حرج خود (زن)، در دادگاه است. در غیر این صورت، زن نمی تواند طلاق بگیرد. شرایطی که زن می‌تواند طلاق گیرد محدود به گزینه‌های زیر است:


1. استنکاف شوهر از پرداخت نفقه و عدم امکان اجرای حکم دادگاه مبنی بر الزام شوهر به پرداخت نفقه به استناد ماده 1129 قانون مدنی، اولین مورد توانایی طلاق از سوی زن است.

2. ماده 1130 قانون مدنی یعنی عسر و حرج زوجه است که در مقدمه بیان شد.

3. ماده 1119 قانون مدنی به معنی شروط ضمن عقد و توکیل به زن برای طلاق است (به این معنی که در عقد ذکر شود زن توان طلاق گرفتن را دارد یا به معنای عامیانه حق طلاق با زن است).

4. ماده 1029 قانون مدنی، که غیبت شوهر به مدت چهار سال را بیان می‌کند.

نکته‌ مهم دیگر این است که زوجین می‌توانند شروط دیگری را با رضایت و توافق به عقدنامه رسمی اضافه کنند و با امضا کردن به آن متعهد می‌شوند اما الزامی برای مرد در این کار وجود ندارد و مرد می‌تواند هیچ یک از شروط ضمن عقد را امضا نکند. طبق مطلب بیان شده این به میزان توافق طرفین بستگی دارد.


هزینه وکیل طلاق برای طلاق توافقی و طلاق یک طرفه


اهمیت بیان انواع طلاق به دلیل تفاوت در هزینه وکیل طلاق است چرا که طلاق توافقی از طلاق یک طرفه هزینه کمتری دارد. در طلاق یک طرفه با توجه به طرف طلاق، میزان هزینه پرداختی وکیل متغییر خواهد بود. غالبا هزینه وکیل طلاق در طلاق یک طرفه برای زن بیشتر است. حال به بیان معنای طلاق توافقی و طلاق یک طرفه و هریک از هزینه های موجود برای وکیل و غیره می‌پردازیم:


طلاق توافقی


در متون قانونی تعریف مشخصی برای طلاق توافقی وجود ندارد. طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که طرفین طلاق یعنی زن و شوهر به توافق می‌رسند تا از یکدیگر جدا شوند نام دیگر این نوع طلاق، طلاق باین (بائن) است. در این تصمیم زن و شوهر باید ابتدا به توافق در کلیه مسائل مربوط به زندگی مشترک اعم از مهریه، جهیزیه و حضانت از بچه برسند سپس به دادگاه مراجعه کنند. با مراجعه زوجین به دادگاه درخواست عدم سازش به دادگاه ارائه می‌شود. اما این مرحله تنها کافی نیست و زوجین باید به دادگاه مراجعه کرده تا مراحل قانونی را پشت سر بگذراند.


هزینه وکیل طلاق برای طلاق توافقی


وکلا حق الوکاله و هزینه‌های متفاوتی را با توجه به نام و شهرتشان دریافت می کنند. اما می توانید قیمت حدودی را با پرس و جو از چندین وکیل طلاق بدست آورید. طبق موردی که سابق بر این بیان شد میزان حق الوکاله با توجه به توافقی بودن یا یکطرفه بودن طلاق مشخص می‌شود طلاق توافقی که بی دردسر ترین شیوه است بین یک تا دو هفته زمان می‌برد. اما وکلا هنگام اخذ قرارداد برای حل پرونده طلاق توافقی زمانی بیشتر از دو هفته را مطرح می‌کنند. قیمت گزارش شده معمول برای این نوع طلاق بین یک تا ده میلیون است، هزینه طلاق یک طرفه از این مبلغ نیز بیشتر است.

همچنین علاوه بر هزینه وکیل طلاق، هزینه های دیگری جهت مشاوره، دادگاه و محضر وجود دارد که موکل مستلزم پرداخت آن است.
در ادامه به بیان سوالات و شبهاتی که پیرامون مهریه وجود دارد می پردازیم.


فریب نخورید

گاهی در تبلیغ موسسه ها یا وکلا این مطلب بیان می شود که دستمزد وکیل 10 درصد مهریه است. و نیز ادعا می کنند حق زکاتی که باید به حساب دولت واریز شود را پرداخت می کنند. طبق گفته نایب رئیس سابق کانون وکلای ایران حق زکات اصلا واقعیت ندارد پس در هنگام پرداخت هزینه وکیل طلاق مراقب این مورد باشید.


چند درصد از مهریه به وکیل تعلق می‌گیرد؟


طبق قانون، 10 درصد مهریه حق الوکاله است که وکیل به عنوان دستمزد برای هر پرونده‌ دریافت می کند. البته هزینه پرداختی در هر دفتر وکالت متفاوت است. ممکن است وکیل از شما حق الوکاله 2 یا 3 میلیونی طلب کند و این مبلغ به مهریه 14 یا 14 هزار سکه‌ای شما ارتباطی نداشته باشد.


به طور کلی تعرفه حق الوکاله وکیل پایه یک دادگستری در پرونده های مالی می تواند 6 درصدی، 4 درصدی، 3 درصدی یا 2 درصدی باشد که به ترتیب برای مطالبات مالی تا 10 میلیون، بین 1 تا 10 میلیون، بین 100 تا 500 میلیون و بالای 500 میلیون است.
اما مبلغ حق الوکاله اکثرا با توافق وکیل و موکل تعیین می‌شود. وکیل می‌تواند قرارداد جداگانه ای که به قرارداد مالی معروف است داشته باشد که طبق آن از تعرفه اصلی پیروی نکند و مبلغی بیشتر یا کمتر از تعرفه را از موکل خود دریافت کند. که در این صورت مستلزم الصاق تمبر مالیاتی و مالیات سالیانه خواهد بود. اخذ مبلغ بیشتر از تعرفه ایراد قانونی ندارد و خلاف قانون نیست.


هزینه طلاق یک طرفه از طرف زن و هزینه وکیل طلاق یک طرفه از طرف مرد


طلاق یک طرفه با طلاق توافقی متفاوت است و تفاوت آن باعث سختی پرونده و مبلغ بالاتر حق الوکاله می شود به طور کلی تبحر و شهرت وکیل در این نوع طلاق بسیار مهم است. همین طور هزینه حق الوکاله طلاق از طرف زن با هزینه حق الوکاله از طرف مرد متفاوت است چرا که عموما وکیل طلاق زن کار بسیار سخت تر و پیچیده تری در پیش دارد و متناسب با کار سخت خود حق الوکاله بیشتری را طلب می کند. هزینه این نوع طلاق از 6 میلیون تا 20 میلیون گزارش شده. هزینه وکیل برای پرونده طلاق با توجه به مهارت و توانایی وکیل مشخص می شود.