Skip to main content
| author

روش های از بین بردن لکه از روی لباس

20 مرداد, 1401

روش های از بین بردن لکه از روی لباس ، اصول مراقبت و نگهداری از لباس ها به 4 بخش اصلی پاک کردن لکه از روی لباس، نگهداری لباس ها در کمد، شستشو لباس و خشک کردن آن تقسیم می شود. که های روی لباس، مبلمان و فرش آنها را کهنه و قدیمی نشان می دهد.

برای از بین بردن انواع لکه روی لباس بهتر می باشد ابتدا از قسمت پشت لکه، کار لکه گیری را شروع کنید تا مانع پخش شدن لکه به اطراف لباس شوید. همچنین برای پاک کردن لکه از اطراف آن شروع کرده تا به مرکز لکه برسید. دستمالی که بر روی لکه آغشته کردید را روی لکه لباس فشار دهید و با عمل ضربه ای لکه را پا کنید. برای لکه های چرب از آب گرم و برای لکه های غیر چرب از آب سرد استفاده کنید. راهکارهای مفیدی برای از بین بردن لکه از روی لباس وجود دارد که در ادامه این مقاله با آنها آشنا می شویم.


پاک کردن لکه های مهم از روی لباس


هنگامی که لکه ای روی لباس می ریزد باید فوری به پاک کردن آن اقدام کرد. همچنین نباید گذاشت که لکه کهنه و خشک شود. بدلیل اینکه پاک کردن آن سخت تر و گاهی غیر ممکن می شود. وقتی لکه بر روی لباس ایجاد می شود در واقع ذرات ریز مواد در بین تار و پود پارچه نفوذ می کند. پس برای از بین بردن و پاک کردن لکه ها از روی لباس باید بدون آسیب رساندن به پارچه توسط حلال ها و روش های مختلف این ذرات و لکه ها را پاک کرده و از تار و پود لباس خارج کرد. نکته ی مهمی که وجود دارد این است که قبل از استفاده از مواد شوینده به برچسب مراقبت لباس نگاه کنید زیرا ممکن است که لباس قابل شستشو با آب یا مواد حلال نباشد.


انواع لکه و روش های پاک کردن آن


جنس ورنگ پارچه برای پاک کردن لکه از روی لباس از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. در ادامه با انواع لکه ها و از بین بردن آن آشنا می شویم.


1- لکه آدامس


برای از بین بردن لکه آدامس از روی لباس با جنس پارچه های پنبه ای، کتانی سفید و رنگی ابتدا بر روی لکه مقداری یخ بگذارید. حتی می توان لباس را در آب خیلی سرد خیس کرد. سپس آدامس را با کارد کمی تراشیده و پارچه را در مواد شوینده خیس کنید. در آخر محل لکه را با آب داغ شستشو دهید. نکته ای که وجود دارد این است که از به کار بردن شوینده های کلر دار بر روی پارچه های رنگی خودداری کنید.

لکه آدامس


2- لکه لوازم آرایش


برای پاک کردن لکه لوازم آرایش از روی لباس ها با جنس پارچه های پنبه و کتانی سفید و رنگی باید کارهای گفته شده را انجام دهید. لکه را خیس کرده و یک ماده پاک کننده مستقیم روی آن بریزید. سپس پارچه را به خوبی چنگ زده و با آب داغ بشوییید. در آخر اگر لکه پاک نشده بود مایع شوینده کمی روی آن بماند تا به تار و پود لباس نفوذ کند. لکه های مواد آرایشی مایع را می توان به کمک فوک اصلاح نیز پاک کرد. از بکار بردن شوینده های کلر دار بر روی لباس های رنگی دوری کنید.

لکه لوازم آرایش


3- لکه آبمیوه


برای از بین لکه آبمیوه از روی لباس ابتدا باید لکه را به نمک آغشته کنید. سپس با آب گرم بشویید. اگر آبمیوه خشک شده بود این کار را با آب جوش انجام دهید. برای از بین بردن لکه آبمیوه بر روی پارچه های با الیاف مصنوعی، لکه را در محلول پر منگنات سدیم فرو برده و سپس آب کشی کنید. برای تهیه این محلول یک قاشق چای خوری پر برات سدیم را در نیم لیتر آب حل کنید.


4- روش پاک کردن لکه شکلات به کمک شیر


لکه ناشی از شکلات مانند همه لکه ها شامل قانون ثابتی می باشد و آن هم عدم ماندگاری لکه برای مدت زیاد بر روی لباس است. اگر میزان شکلاتی که بر روی لباس شما ریخته زیاد می باشد، ابتدا لباس را در یخچال قرار داده تا شکلات منجمد و سفت شود. سپس می توانید با کاردک شکلات را پاک کنید. همچنین می توانید بر روی لکه از پشت لباس آب گرم بریزید و به آرامی پارچه لباس را فشار دهید. اینگونه شکلات از بین الیاف پارچه خارج می شود. فقط باید مراقب باشد که لکه بیشتر پخش نشود. در آخر قسمت کثسف لباس را به مدت 30 دقیقه در شیر بگذارید و حال لباس را مثل همیشه بشویید.

روش پاک کردن لکه شکلات به کمک شیر


5- روش پاک کردن لکه چای با جوش شیرین


هنگامیکه که لباس خود را با چای کثیف کرده اید دیگر نگران لکه روی آن نباشد. در سریع ترین زمان ممکن لکه را با آب سر بشویید تا چای باقی مانده در لباس خارج شود. مراقب باشید لکه پخش نشود. حتی می توانید مقداری مواد شوینده روی لکه بمالید و بعد آبکشی کنید. اگر لکه ها کمی قدیمی شده باید حدود نیم ساعت لباس خود را با مواد شوینده و آب سرد خیس کنید تا لکه راحت تر پاک شود. اما اگر لکه پاک نشد از جوش شیرین برای از بین بردن ان استفاده کنید و بعد از چند دقیقه آبکشی کنید. اینگونه لکه سریعا از بین می رود.

روش پاک کردن لکه چای به کمک جوش شیرین


6- پاک کردن اورژانسی لکه ها


لکه هایی مانند آبمیوه قرمز و سوپ گوجه فرنگی هنگامی که بر روی لباس ریخته شوند، اعصاب خورد کن هستند.
راه حل: لکه را با یک پارچه زبر و خشن نباید بسایید. شما به یک پارچه سفید و نرم نیاز دارید. اگر هم پارچه سفید دم دست نیست از یک تیکه نان سفید استفاده کنید. لکه هایی که بر پایه چربی هستند مثل لکه سس را باید مقداری نمک بر روی آنها بریزید و اجازه دهید نمک در لکه حل شود. سپس با یک برس آن را از روی لباس بزدایید. نمک به راحتی می تواند لکه چربی را به خود جذب کند.


7- پاک کردن لکه های یقه


برای پاک کردن لکه های یقه لباس لازم نیست حتما از لکه برهای شیمیایی مخصوص یقه استفاده کنید. همچنین لازم نیست لباس را به خشکشویی ببرید. لکه روی یقه معمولا زرد می باشد. برای پاک کردن آن از روی لباس رنگی یا سفید کافی می باشد شامپو بچه روی لکه ها بریزید. دو طرف یقه را خوب بهم بمالید تا کاملا به شامپو آغشته شود. سپس 15 الی 30 دقیقه صبر کنید و لباس را آبکشی کنید.

پاک کردن لکه های یقه


8- از بین بردن لکه لاک از روی لباس


لکه لاک روی لباس از لکه های بدی می باشد که ممکن است اتفاق بیفتد. برای رفع لکه لاک از رو یلبای باید از استئن استفاده کنید. زیرا استئن حلال لاک می باشد. قبل از اینکه استون را روی لکه بریزید، سعی کنید با قسمت دیگری از لباس که در دید نیست استون را امنحان کنید تا باعث از بین رفتن و حل شدن رنگ لباس نشود. در اینصورت می توانید با یک گوش پاک کن و کمی استون لاک را به آرامی از روی لباس از بین ببرید.

از بین بردن لکه لاک از روی لباس


9- لکه عرق بدن


برای از بین بردن لکه زرد عرق بدن در صورت یکه لباس سفید باشد آن را به مدت یک ساعت در محلول آب و نمک خیس کنید تا لکه از بین برود. همچنین می توانید از محلول سرکه یا آبلیمو نیز استفاده کنید. برای از بین بردن لکه عرق روی یقه از ترکیب جوش شیرین و سرکه سفید هم می توانید استفاده کنید.

لکه عرق بدن


10- لکه خون


برای از بین بردن لکه خون از روی لباس ابتدا باید آن را زیر آب سرد بگیرید، لکه پاک می شود. اگر لکه پاک نشد کمی نشاسته را با آب ترکیب کرده تا خمیر شود. سپس آن را بر روی لکه قرار دهید. وقتی نشاسته روی لباس خشک شد، آن را از روی لباس بردارید و لکه را با آب سرد بشویید. برای از بین بردن لکه خون از روی لباس از نوشابه سیاه هم می توانید استفاده کنید. لکه را در آن خیس کنید. سپس با آب و پودر رختشویی لباس را بشویید.

لکه خون


سخن پایانی


راه حل های گفته شده در این مقاله قسمتی از آنها می باشد که برای اطلاعات شما آورده شده است. برای از بین بردن لکه ها از روی لباس نباید بگذارید تا آنها خشک و قدیمی شوند و باید سریعا به از بین بردن آن اقدام کنید.