Skip to main content
| author

همه چیز درباره دستگاه تاتو بدن

20 مرداد, 1401

همه چیز درباره دستگاه تاتو بدن ، تاتو یا همان تتو طرحی است که به صورت همیشگی روی پوست بدن حک شده و دائمی و ماندگار است.

خدمات تاتو بدن یکی از کار های پر درآمدی است که امروزه طرفدان زیادی پیدا کرده است وبه طور کلی افراد زیادی تمایل به این کار پیدا کرده اند. تاتو طرح ها و نقش های متنوع و حتی رنگ های متنوعی هم دارد مانند: قرمز، سفید، سیاه، قهوه ای و...
این رنگ هایی که نام برده شد به وسیله ی دستگاه تاتو به زیر گوشت افراد تزریق می‌شود، این کار ماندگاری طرح و نقش را بیشتر می‌کند. باید گفت که هزینه آموزش و انجام تاتو بدن به مهارت مربیان و طرح مورد نظر بستگی دارد. آموزشگاه های مختلفی وجود دارند که آموزش تاتو بدن را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند.


دستگاه تاتو


دستگاهی که برای ایجاد کردن طرح تتو استفاده می‌شود، دستگاه تاتو نام دارد. تاتو با رنگ‌های مختلفی برای زیبایی به کار گرفته می‌شود.
وسیله اصلی کار در تاتو سوزن الکتریکی است. نوع رنگی که برای تاتو استفاده می‌شود اهمیت بالایی دارد چرا که رنگ ها باید بهداشتی و استاندارد و همچنین با پوست بدن سازگار باشند.
گاهی اوقات برخی افراد رنگ های گیاهی را جایگزین رنگ های شیمیایی کرده و از آنها استفاده می‌کنند که اکثرا باعث حساسیت پوستی درانسان‌ها می‌شود. البته این حساسیت در رنگ های شیمیایی هم وجود دارد اما نسبت به رنگ‌های گیاهی کمتر است.


نکات مهمی که باید قبل و بعد از خالکوبی بدانید.


در ابتدا نیاز است که بدانید چه طرحی می‌خواهید روی بدن خود حک کنید. تاتو طرح ها و نقش های مختلفی دارد و اگر نوع و طرح خالکوبی خاصی مد نظر شما است، مطمئن شوید که معنا و مفهوم آن را می‌دانید. و همچنین یک جلسه قبل از انجام طرح تاتو، آن را به تاتوکار خود نشان دهید تا از محل مناسب برای انجام تاتو خود و قیمت آن خبردار شوید.


اگر حساسیت پوستی داشته باشید قبل از انجام تاتو، حتما اول با یک پزشک مشورت کنید که آیا انجام تاتو، عوارضی دارد یانه. البته به طور قطعی نمی‌شود گفت که پوست فرد در مقابل سوراخ شدن با سوزن‌ و انجام تاتو، چه واکنشی نشان خواهد داد؛ اما به هر حال بهتر است با پزشک مشورت کنید.


یک نکته که باید قبل از انجام تاتو به آن را بدانید این است که آیا داشتن تاتو در بدن امکان پوشاندن‌ دارد یانه، اگر این امکان را نداشته باشد ممکن است به آینده شغلی شما صدمه بزند. چرا که بعضی از سازمان‌ها، موقع استخدام افرادی که خالکوبی دارند، کمی محتاطانه عمل می‌کنند.


اگر پوست شما بعد از خالکوبی قرمز شود طبیعی است، ولی باید از فشار آوردن و یا مالش محل تاتو پرهیز کنید و به محض مشاهده علائم شدید پوستی و حساسیت مانند درد و عفونت به پزشک مراجعه کنید.
بعد از انجام خالکوبی، برای جلوگیری از عفونت حداقل به مدت دو هفته به استخر، سونا و یا دریا حتما خودداری کنید. و حتی انجام فعالیت‌هایی که باعث عرق کردن می‌شود؛ مانند ورزش کردن را به تاخیر بیاندازید. باید بدانید که خالکوبی تازه همانند یک زخم است و آلودگی می‌تواند به درون بدن نفوذ کرده و روند بهبود را کند کند.


تاتو را نباید در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار داد چرا که می‌تواند منجر به کمرنگ شدن و تحریک پوست شود. پس بهتر است خالکوبی تازه را تا مدتی بپوشانید یا می‌توانید از کرم ضدآفتاب مناسب، برای محافظت از محل تاتو استفاده کنید.
حتما سعی کنید تاتو را با پاک کننده ای که توسط تاتوکار توصیه شده بشویید و از استفاده هر نوع صابون حاوی الکل پرهیز کنید، چرا که این مواد باعث ایجاد تحریک در پوست می‌شوند. پس از شستشو، محل تاتو را با حوله تمیز و به آرامی، خشک کنید.
اگر با خارش و خشکی پوست روبرو شدید، حتما از پماد نرم کننده یا لوسیون ملایم و بدون بو استفاده کنید. باید حتی بعد از انجام تاتو بهداشت را رعایت کنید؛ به دلیل اینکه تنها راه کاهش خطر ابتلا به عفونت است.
اگر تاتو پوسته پوسته شد، نترسید. چرا که این بخشی از روند بهبودی می‌باشد و به طور معمول تا یک هفته ادامه دار است.


قوانین تاتو و انجام آن در ایران


اغلب افراد انجام تاتو روی بدن خود را دوست دارند اما ترسی دارند که آیا از نظر شرعی و اسلامی انجام این کار مشکل دارد؟ به عنوان مثال فکر می‌کنند که وضوی آن‌ها با تاتو قابل قبول نیست؛ اما این کار از نظر شرعی و دینی مانعی ندارد. چرا که تاتو و رنگ های آن به زیر پوست تزریق شده و در سطح بدن نیستند.


امام خامنه ای رهبر جامعه اسلامی ایران فتوایی در این مورد صادر کرده و فرموده اند: خالکوبی و تاتو روی بدن حرام نیست؛ زیرا اثر آن در زیر پوست بوده و مانع رسیدن آب به بدن نمی‌شود به همین دلیل وضو و غسل با تاتو درست می‌باشد و اشکالی ندارد.
در ایران آموزش و انجام تاتو بدن از نظر قانونی مشکلی ندارد. در کتاب قانون جرم و جنایت نیز از این مورد نامی برده نشد است. اما تاتو از نظر اداره بهداشت غیر بهداشتی اعلام شده و باید در زمان انجام آن پزشکی نیز در کنار شما وجود داشته باشد و همچنین باید بهداشت را کاملا رعایت کنید.


کلام آخر


به طور کلی خالکوبی طرح ونقشی است که با استفاده از دستگاه و ابزاری مانند سوزن و مواد رنگی که با بدن انسان سازگار است، روی پوست به طور دائم حک می‌شود. خالکوبی می‌تواند به صورت حروف، تصویر یا نماد و نشانه باشد. بیشتر طرح‌هایی که برای خالکوبی استفاده می‌شوند، داستان یا یک مفهوم ویژه و خاصی دارند.
اغلب افراد از طرح‌های خالکوبی انگیزشی و یا طرح هایی که برای‌ آن ها تداعی کننده یک خاطره با ارزش است، استفاده می‌کنند.