Skip to main content
| halvaei

شرایط گرفتن حضانت فرزند توسط مادر

20 مرداد, 1401

شرایط گرفتن حضانت فرزند توسط مادر ، در مورد حضانت فرزندان اگر مادر بتواند با مدارک و اسنادی به دادگاه ارائه دهد موفق خواهد شد. به این معنی که او مدارکی از انحراف رفتار و اخلاق پدر ارائه دهد. از طریق این مدارک می تواند عدم صلاحیت پدر را برای سرپرستی ثابت کند. به این روش درخواست حضانت مادر

مورد پذیرش دادگاه قرار خواهد کرد. مثلاً در صورتی که مادر بتواند فساد اخلاقی، بیماری و اختلالات روانی، ضرب و جرح را ثابت کند می تواند حضانت فرزند را بگیرد. مادرها وابستگی و دلبستگی شدیدی به فرزندان خود دارند. بر همین اساس در مواقع دعواها و بحث های خانوادگی زمانی که زندگی دچار اختلال و مشکل می شود و دیگری راهی به جز جدایی نیست بحث فرزندان بسیار مطرح می شود. در این شرایط در صورتی که پای فرزند در میان باشد بسیاری از مادرها مشکلات و ناملایمات زندگی خود را تحمل می کنند. آنها سعی می کنند تا حدی امکان به جدایی فکر نکنند و به خاطر فرزند خود شرایط سخت را تحمل نمایند. این مساله در مواقعی که پس از جدایی حضانت فرزند به پدر برسد عمیق تر می شود.


حضانت فرزند بر عهده کیست؟

حضانت فرزند بر عهده کیست؟


در قانون مدنی ایران ماده ی 1169 زمانی که یک زندگی مشترک به پایان می رسد فرزندان پسر تا سن 2 سالگی و دختران تا 7 سالگی پیش مادر می مانند. اما پس از این سن فرزندان به پدر تحویل شده و حضانت آنها به او خواهد رسید. البته پس از سن بلوغ یعنی برای دختران 9 سالگی و پسرها 15 سالگی حق انتخاب وجود دارد. به این معنی که خود آنها می توانند در این سن تصمیم بگیرند که پیش کدام یک از والدین باشند. حتی گاهی ممکن است تصمیم بگیرند نزد یکی دیگر از اقوام و بستگان بمانند و آنجا زندگی کنند.
در زمان مجلس پنجم اصلاحیه ای بر ماده 1173 قانون مدنی وارد شد. به این معنی که در صورتی که مادر بتواند عدم صلاحیت پدر را به تایید برساند می تواند حضانت فرزند را بگیرد. طی این تبصره در صورتی که مشکلات اخلاقی، فحشا، اعتیاد به مواد مخدر، قمار، بیماری و اختلالات روحی و روانی، سوء استفاده از فرزند و مانند آن ثابت شود حضانت از پدر گرفته می شود. در بسیاری مواقع دیگر مادرها برای این که بتوانند حضانت فرزندان خود را داشته باشند ناگزیر می شدند تا اقداماتی انجام دهند. گاهی این مادران مجبور می شوند از حقوق قانونی خود مانند مهریه، نفقه و... صرف نظر کنند.


مدارک لازم برای گرفتن حضانت


همان طور که در بالا هم اشاره کردیم در صورت جدایی، حضانت دختر تا 7 سالگی و پسر تا 2 سالگی بر عهده ی مادر است. از آن پس دیگر سرپرستی به عهده ی پدر خواهد بود. در صورتی که پدر فوت کرده باشد حضانت به مادر واگذار می شود. در صورت فوت هر دو والد حضانت فرزندان به جد پدری یا وصی خواهد رسید. مدارک مورد نیاز برای درخواست حضانت فرزندان به این شرح است:


- کپی سند ازدواج
- کپی سند طلاق
- کپی شناسنامه و کارت ملی
- اصل کارت ملی و کارت بانکی برای پرداخت هزینه های دادرسی


مراحل ثبت درخواست حضانت


در ادامه مراحل ثبت درخواست حضانت فرزندان را مطرح می کنیم:


- بررسی شرایط برای طرح دعوای حضانت و سرپرستی: در ابتدا اول باید بررسی شود که آیا مادر می خواهد حضانت فرزند خود را بر عهده بگیرد؟ در صورتی که وی تصمیم قطعی و نهایی داشته باشد و بخواهد که فرزند را سرپرستی کند باید طرح دعوا دهد.
- ثبت درخواست حضانت فرزند: پس از تصمیم گیری و قطعیت در خواست حضانت و سرپرستی باید این خواسته ثبت شود. برای ثبت دادخواست حضانت فرزند باید مدارک لازم در دفتر خدمات قضایی یا دادگاه حقوقی ثبت شود.
- ارسال ابلاغیه: در این مرحله ابلاغیه ای برای والدین ارسال می شود. در این زمان رسیدگی به درخواست به یکی از دادگاه های حقوقی خانواده واگذار می شود. وقت مناسب تعیین شده و از والدین برای حضور در دادگاه درخواست می شود.
- مراجعه به دادگاه حقوقی خانواده: در نهایت نیز والدین به دادگاه احضار شده و در آن براساس شواهد و مدارک موجود بررسی های لازم انجام می شود. رای نهایی برای سرپرستی فرزند را دادگاه اعلام خواهد کرد.
پس از جلسه ی دادگاه رای نهایی صادر می شود. البته والدین می توانند پس از ابلاغ حکم در صورت لزوم نسبت به آن اعتراض کنند.


سخن پایانی


همان طور که در متن مقاله نیز خواندید حضانت فرزند پس از جدایی به پدر واگذار می شود. البته در صورت کوچک بودن فرزندان، پسر تا 2 سالگی و دختر تا 7 سالگی می تواند نزد مادر بماند. برای این که مادر بتواند سرپرستی فرزند خود را بر عهده بگیرد باید از راه قانونی وارد شود. یعنی اگر مدارک و شواهدی داشته باشد که صلاحیت پدر را رد کند می تواند به دادگاه درخواست حضانت دهد. اما به طور معمول حضانت فرزندان پس از جدایی به پدر می رسد. در این متن سعی کردیم شرایطی را که مادران می توانند براساس اقدام به حضانت فرزند خود کنند را بیاوریم.