Skip to main content
| author

تفاوت درخواست طلاق از طرف زن و مرد

21 مرداد, 1401

تفاوت درخواست طلاق از طرف زن و مرد ، بسیاری از زوجین در آستانه جدایی تفاوت درخواست طلاق از طرف مرد یا زن را نمی دانند. در حالی که آگاهی نسبت به تفاوت راه های مختلف طلاق کمک بزرگی به راحتی انجام پروسه آن خواهد بود. در واقع تفاوت درخواست طلاق از طرف مرد یا زن از طریق قانون مشخص می شود.

هر کدام از طرفین که درخواست طلاق دهند در این زمینه قوانین خاصی برایشان وجود دارد. در صورت تبعیت از آن و در نظر گرفتن تمام حق و حقوق طرف مقابل این حکم توسط دادگاه انجام می شود. با ما همراه باشید تا با تفاوت درخواست طلاق از طرف زن و مرد آگاه شوید.


قوانین درخواست طلاق از طرف مرد


طلاق از جمله حقوق مرد در عقد نکاح می باشد. به همین دلیل در سال های گذشته، مرد برای اینکه زن خود را طلاق دهد، حتی نیاز به مراجعه به دادگاه نداشت. قبل از دهه هفتاد مرد می توانست تمامی حقوق مالی زن (مهریه، نفقه، اجرت المثل و ...) را پرداخت کند. سپس در صورت حضور دو شاهد، صیغه طلاق در دفترخانه جاری می شد. مشکل قوانین طلاق به درخواست مرد در آن زمان این بود که مردان گاهی از سر لجاجت یا هیجانات آنی تصمیم به جدایی می گرفتند. درنتیجه کمی بعد از ثبت طلاق پشیمان شده و پیش همسر خود برمی گشتند.

این مسئله بار کاری زیادی را به دفاتر رسمی تحمیل کرده بود. به همین دلیل قانون گذاران تصمیم گرفتند که مردان متقاضی طلاق را به دادگاه بکشانند. با این کار عده زیادی از مردان با قرارگرفتن در پروسه طولانی مدت وقت دادرسی، داوری و ... از جدایی دلسرد شده و به آغوش خانواده باز می گشتند. تنها عده ای تا پایان راه صدور حکم نهایی طلاق ادامه می دانند که ثابت قدم بودند. البته در قوانین جدید نیز اگر مرد بدون دلیل خاصی بخواهد همسر خود را طلاق دهد باید کلیه حقوق مالی او را پرداخت کند.

قوانین درخواست طلاق از طرف مرد


حقوق مالی زن در درخواست طلاق از طرف مرد


• نفقه


در صورتی که زن عدم تمکین داشته باشد، نفقه او از بین می رود.


• مهریه


مهریه یکی دیگر از حقوق مالی زن می باشد که در این مورد هیچ عذر و بهانه ای وجود ندارد. زن پس از عقد دائم و آغاز زندگی زناشویی مالک تمامی مهریه می شود. مرد در صورت دارا بودن، باید مهریه را یکجا پرداخت کند. در غیر اینصورت مهریه قسطی می شود.


• اجرت المثل ایام زوجیت


تنها وظیفه شرعی و قانونی زن، تمکین می باشد. او می تواند برای انجام کارهای منزل و نگهداری از فرزندان و شوهر خود اجرت المثل ایام زوجیت درخواست کند.


• استرداد جهیزیه


در آغاز زندگی مشترک، زن وسایلی را خریداری می کند تا در خانه به صورت مشترک با همسر خود از آن استفاده کنند. اما در هر حال زن مالک جهیزیه و وسایلی است که با خود به خانه شوهر می آورد.


• تنصیف دارایی


از جمله شروطی که برخی از زوجین آن را در سند ازدواج خود امضا می کنند، شرط نصف دارایی مرد می باشد. براساس این شرط تا 50 درصد از اموالی که مرد پس از عقد به دست آورده، در هنگام طلاق از طرف مرد به زن تعلق می گیرد.


قوانین درخواست طلاق از طرف زن


مراحل طلاق به درخواست زن نسبت به مرد سخت تر است. زیرا زن حق طلاق ندارد. مگر اینکه از شوهر خود وکالت در طلاق داشته باشد. در مواردی مانند جنون و عیوب مرد به زن اجازه فسخ نکاح می دهد که ماده 1121 قانون مدنی به این موارد اشاره می کند. در چند دهه اخیر ماده قانونی 1130 در مجلس به تصویب رسید، که در صورت ایجاد عسر و حرج زن در زندگی مشترک، دادگاه مرد را وادار به طلاق می کند.

قوانین درخواست طلاق از طرف زن

در این ماده قانونی موارد عسر و حرج عبارتند از:


• زندانی شدن مرد برای مدت 5 سال یا بیشتر
• سوء رفتار مستمر مرد و ضرب و شتم غیر قابل تحمل او
• مرد بی دلیل خانه و زندگی خود را به مدت 6 ماه پی در پی ترک و رها کند.
• زندانی شدن مرد برای مدت 5 سال یا بیشتر
• بیماری سخت و صعب العلاج مرد که ادامه زندگی مشترک را برای زن غیرممکن کند.
• اعتیاد مرد به مواد مخدر خطرناک و ترک نکردن آن
هرگاه عسر و حرج زن به دادگاه ثابت شود. او در هنگام طلاق می تواند مهریه خود را نیز از مرد طلب کند. اما در غیر اینصورت زن مجبور است در عوض طلاق، همه یا بخشی از مهریه خود را ببخشد.


تفاوت درخواست طلاق از طرف زن و مرد


مهم ترین نهاد اجتماعی، خانواده می باشد. کلیه ضوابط موجود در قانون مدنی با محوریت حفظ ارزش های این نهاد مقدس تنظیم شده اند. حقوق تک تک اجزای خانواده دارای اهمیت می باشد و حتی در هنگام طلاق با رعایت این قوانین می توان از ضررهای بیشتر جلوگیری نمود. هنگامی که زن و مرد تمامی تلاش خود را برای بهبود روابط خود به کار می گیرند، اما به این نتیجه می رسند که ادامه روابط آنها باعث آسیب روحی و جسمی به خود و فرزندانشان خواهد شد، مجبور به جدایی هستند. بنابراین طلاق با وجود تلخی و ناخوشایند بودن در برخی مواقع راه حل مفیدی مبه حساب می آید. امکان دارد که تنها مرد برای جدایی ثابت قدم باشد و طلاق به درخواست او انجام شود. یا اینکه زن ناچارا برای طلاق به درخواست طلاق اقدام کند. در مواقعی که هر دو طرف به جدایی راضی باشند، طلاق توافقی خواهد بود.

تفاوت درخواست طلاق از طرف زن و مرد
اما درخواست طلاق از طرف زن و یا مرد تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در ادامه با آنها آشنا می شویم.

 

• وضعیت مهریه


در سند ازدواج مهریه طوری قید می شود که یا عندالمطالبه و یا عندالاستطاعه می باشد. البته در هر دو مورد زن حق این را دارد که مهریه خود را به طور کامل از همسر خود دریافت کند.
عندالمطالبه یعنی در طول زندگی مشترک زن می تواند هر زمانی که بخواهد حتی در صورتی که با مرد زندگی می کند درخواست کند که مهریه خود را از همسر بگیرد. همچنین مرد نمی تواند از پرداخت آن اعتراض کند.
عندالاستطاعه یعنی زن باید بتواند وضعیت مالی همسر خود و استطاعت مالی او را ثابت کند که مرد می تواند مهریه را پرداخت کند. در صورتی که تایید شود مرد استطاعت مالی دارد مرد باید این مهریه را پرداخت نماید.
در مواردی که مرد می خواهد زن را طلاق دهد تمام مهریه به زن تعلق می گیرد. اما اگر زن درخواست طلاق دهد و شرایط لازم 12 گانه را نداشته باشد مهریه ای به او تعلق نمی گیرد. در هر زمانی ثابت شود که مرد وضعیت مالی او در شرایطی نیست که بتواند مهریه را تماما پرداخت کند از طرف دادگاه کارشناس موظف می شود که شرایط مالی مرد را بررسی کند. به این منظور فیش حقوقی او را بررسی کرده و در صورتی که ثابت شود مرد نمی تواند مهریه را به طور کامل پرداخت کند، او می تواند تقاضای تقسیط مهریه کند. در این مورد هر ماه یا در طول سال چند بار موظف شود که مقداری از مهریه زن را پرداخت نماید.


• حضانت فرزندان


قوانین مربوط به نگهداری و حضانت فرزندان در طلاق از طرف زن یا مرد
تفاوتی با هم ندارد. زمانی که زن و شوهر به زندگی مشترک خود پایان می دهند، فرزندان باید با یکی از والدین زندگی کنند. اما هزینه زندگی آنان در هر صورت با پدر می باشد. حضانت فرزندان (دختر و پسر) تا قبل از 7 سالگی با مادر خواهد بود. حضانت دختران بعد از 7 سالگی تا 9 سالگی و پسران بعد از 7 سالگی تا 15 سالگی با پدر می باشد. بعد از این زمان نیز فرزندان باید تصمیم بگیرند که با کدام یکی از والدین زندگی کنند.


سخن آخر


طبق قانون این اختیار به مرد داده شده که در صورت لزوم می ‌تواند با رعایت کردن شرایط مقرر در قانون، به دادگاه خانواده مراجعه و همسر خود را طلاق دهد. در مواردی که مرد درخواست طلاق می ‌دهد باید برای طلاق دادن دلیل موجه داشته باشد. منظور از دلیل موجه شرایطی مانند اعتیاد، عدم تمکین و ... از طرف زن است. البته بسته به شرایط موجود در هر پرونده بهترین طریقه انجام این پروسه متفاوت خواهد بود و عاقلانه ترین راه کمک گرفتن از وکیل آگاه و مجرب است.