Skip to main content
| author

انواع جعل سند و مجازات آن

21 مرداد, 1401

انواع جعل سند و مجازات آن ، زمانی که نوشته، امضا، سند و... افراد رسمی یا غیر رسمی انجام گیرد جعل سند اتفاق افتاده است. همچنین اگر تغییری در اسناد مانند قلم بردن، محو کردن، تغییر تاریخ و... بدون اجازه ی صاحب سند انجام شود نیز جعل سند می باشد. جعل سند یکی از خلاف های رایج می باشد.

 

انواع جعل سند و مجازات آن

این امر باعث استفاده غیر قانونی از اسناد شخصی یا دولتی می شود. اصولاً افراد خلافکار این روش را به کار می برند تا به اهداف خود برسند. ملک یا املاکی یا مبلغی را به دست بیاورند. به نسبت سایر اسناد، سندهای شخصی و هویتی بیشتر جعل می شوند و استفاده ی بیشتری دارند. به این معنا که اسناد هویتی اساس اسناد دیگر به حساب می آیند. جعل این اسناد باعث جعل اسناد دیگر که به آن وابسته است می شود. خوب است بدانید جعل اسناد هویتی شناسایی و تعقیب مجرمان را با مشکل مواجه می کند. افراد خلافکار و تبهکار با جعل کردن اسناد هویتی استفاده های مالی زیادی می برند.


انواع جعل سند


جعل سند نیز مانند هر امر دیگر انواع مختلفی می تواند داشته باشد. این جرم شامل جعل اسناد هویتی، جعل جرم و جرائم علیه اموال می باشد.


- جعل اسناد هویتی:

در واقع جعل اسناد هویتی شامل جعل مدارک شناسایی و شخصی افراد است. این مدارک شامل کارت ملی، شناسنامه، گذرنامه، گواهینامه و... می شود.


- جعل جرم:

این نوع جعل مربوط به اموری است که انجام دادن یا انجام ندادن آن ها مجازات قانوی در پی دارد.


- جرائم علیه اموال:

این نوع از جرم ها نیز مربوط به جعل نقض حقوق مالکانه اشخاص است. خیانت در امانت، صدور چک های بی محل، سرقت، کلاهبرداری و... از این دسته به حساب می آیند.

 

 روش تشخیص جعل سند


روش های تشخیص جعل سند


- بررسی فیزیکی سند:

در این روش از ابزار و وسایلی برای تشخیص واقعی یا جعلی بودن سند استفاده می شود. استفاده از میکروسکوپ، ذره بین، نور ماورا بنفش برای تشخیص الیاف در اسکناس، نور ماورا بنفش برای تشخیص لکه ها و آثار مانده از پاک کردن، نور مادون قرمز برای تشخیص جوهر به کار رفته و...


- بررسی شیمیایی سند:

استفاده از مواد شیمیایی برای تشخیص نوشته هایی که پاک شده یا پنهان شده اند. استفاده از برخی مواد شیمیایی برای تشخیص دقیق اختلاف رنگ جوهرهای به کار رفته


- بررسی مقایسه ای سند:

بررسی خصوصیات شخصی و عادت های نوشتاری نویسنده ی سند، بررسی دست خط و امضای سند با نمونه امضای شخص


مجازات جعل سند


جعل سند ممکن است در مواقع و مدل های متفاوتی اتفاق بیفتد. در محاکم قضایی و دادگاه برای هر نمونه از این جعل اسناد مجازات در نظر گرفته می شود. براساس قانون مجازات اسلامی ماده ی 523 کسی که سندی را جعل کرده از 3 ماه تا 15 سال می تواند محکوم به حبس شود. البته براساس اهمیت جعلی که انجام گرفته این میزان متغیر است. یعنی در معمولی ترین حالت فرد جاعل به سه ماه حبس محکوم می شود. در سخت ترین و بدترین حالت نیز مجرم به 15 سال زندان محکوم خواهد شد.

 

مجازات جعل سند


سخن پایانی


یکی از جرم های رایج در جامعه جعل سند است. به این معنا که به هر شکلی بتوان در سندی دست برده و بسته به نفع شخصی از آن استفاده کرد. در هر حال ایجاد تغییر بدون اجازه ی شخص در مدارک و اسناد وی جرم به حساب می آید. در صورت اثبات این امر فردی که مرتکب آن شده به مجازاتی محکوم خواهد شد. در این نوشتار سعی شد تا به ساده ترین شکل ممکن شرحی از جعل سند و عواقب آن برای اطلاع عموم آورده شود.