Skip to main content
| author

بهترین روش ترک مورفین چیست؟

08 دی, 1402

بهترین روش ترک مورفین چیست؟ مورفین نوعی ماده مخدر افیونی ضد درد و تسکین‌‌دهنده به شدت قوی است که از تریاک و یا ساقه گیاه خشخاش استخراج می‌‌شود. این دارو به شکل یک پودر کریستالی سفید رنگ و به شدت اعتیادآور است. به طوری که حتی پس از یکبار مصرف بر بدن اثر می‌گذارد و میل به مصرف دوباره تشدید پیدا می‌کند.

مرفین می‌تواند وابستگی شدید جسمی و روحی در مصرف کننده ایجاد کند. به همین علت، نباید آن را به صورت خودسرانه مصرف کرد. برخی افراد به دلیل خاصیت تسکین‌دهندگی مورفین، به وفور از آن استفاده می‌کنند. این امر باعث اعتیاد به مورفین می‌شود. افرادی که دچار سوء مصرف مورفین شده اند، باید فرایند ترک را آغاز کنند.

روش‌های مختلفی برای ترک اعتیاد به مورفین وجود دارند که شامل سم زدایی با استفاده از داروهای نگهدارنده، روان‌درمانی به صورت فردی و گروهی می‌شوند. اما بهترین روش ترک مورفین چیست؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم. با ما همراه باشید.

برای ترک مورفین می‌توانید به کمپ ترک اعتیاد مراجعه کنید. در این قسمت لیستی از بهترین کمپ های ترک اعتیاد را در اختیار شما قرار می‌دهیم. 

بهترین روش ترک مورفین چیست؟

روش‌های ترک مورفین

روش‌های مختلفی برای ترک مورفین وجود دارند که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. 

روش‌های ترک مورفین عبارتند از:

1.    سم‌زدایی به کمک دارو‌های نگهدارنده

بهتر است این روش تحت نظر پزشک متخصص و با مشورت او انجام شود تا خود این دارو‌ها موجب اعتیاد شخص نشوند. در حال حاضر، برای ترک اعتیاد به مواد مخدر افیونی از داروهای نگهدارنده ای مانند متادون و بوپرنورفین استفاده می‌کنند. عملکرد دارو به این صورت است که ابتدا به گیرنده های اپیوئیدی در مغز می‌چسبد. به این ترتیب مانع از بروز علائم ترک در مرحله سم‌زدایی می‌شود. 

مورفین یک نوع ماده شبه افیونی و اعتیادآور است. در صورت نیاز به مصرف این دارو، دوز آن باید توسط پزشک تعیین شود. او با توجه به وضعیت جسمانی بیمار، دوز دارو را مشخص می‌کند. برخی افراد با مصرف خودسرانه داروهای نگهدارنده می‌خواهند اعتیاد خود را ترک کنند. اما این کار فایده ای ندارد و فقط وضعیت پیچیده تری را به وجود می آورد. در این حالت، فرد به بیش از دو ماده وابستگی پیدا می‌کند. 

سم‌زدایی به کمک دارو‌های نگهدارنده

2.    روان درمانی فردی

با سم زدایی مورفین از بدن، فرایند ترک اعتیاد کامل نمی شود. سم زدایی مورفین از بدن به تنهایی برای ترک اعتیاد کافی نیست. زیرا مصرف مواد باعث ایجاد یک نوع اختلال مغزی می‌شود. در این حالت، ممکن است فرد به علت وسوسه شدید به سمت اعتیاد مجدد گرایش پیدا کند. دریافت خدمات روانشناختی به صورت جلسات روانکاوی اعتیاد، به فرد کمک می‌کند تا بتواند ریشه‌ های گرایش خود به مورفین را بشناسد و روش‌‌های مقابله با وسوسه را نیز یاد بگیرد. 

3.    روان درمانی گروهی

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند خدمات روان درمانی گروهی تاثیر مثبتی در درمان اعتیاد به مواد مخدر دارند. در جلسات گروه درمانی، چندین نفر با مشکلات مشابه حضور دارند. در این شرایط، بیمار با افرادی تعامل می‌کند که مشکلاتی شبیه او دارند. حضور در این فضا میزان تاثیرپذیری بیمار را افزایش می‌دهد. به این ترتیب، راحت‌تر می‌تواند با فرایند پاکسازی مورفین کنار بیاید. همچنین بهتر می‌تواند بر مشکلاتی مانند انزوای اجتماعی و افسردگی غلبه کند. 

روان درمانی گروهی

4.    خانواده درمانی

برخی افراد در خانواده ای زندگی می‌کنند که اعضای آن دارای الگوهای ارتباطی ناسالمی هستند. تنش‌هایی که در محیط خانواده وجود دارند، موجب گرایش فرد به سمت مصرف مواد مخدر می‌شوند. در این شرایط، فرد برای رهایی از تنش‌های موجود در خانواده شروع به مصرف مواد مخدر می‌کند.

خانواده درمانی یکی از روش‌هایی است که می‌تواند به این افراد کمک کند. روانشناس خانواده ، علت مشکل را ریشه یابی می‌کند. سپس اقدامات موثری را برای حل تعارضات موجود در خانواده انجام می‌دهد. در جلسات خانواده درمانی ، اطلاعاتی درباره مواد مخدر و دلیل اعتیاد به آن ارائه می‌شود. به این ترتیب، فرد و اعضای خانواده او متوجه علت بروز مشکل می‌شوند. متخصصان بعد از ریشه یابی مشکل، اقدامات لازم برای رفع آن را انجام می‌دهند.

 ترک مورفین بدون درد

ترک مورفین بدون درد با شرکت در جلسات خانواده درمانی، روان درمانی فردی و گروهی امکان‌پذیر است. برای رسیدن به هدف، مدت زمان طولانی‌تری نیاز است. شرکت در این جلسات به بیمار و خانواده او کمک می‌کند با ماهیت ماده مخدر و علت اعتیاد به آن آشنا شوند. همچنین نحوه رفتار با بیمار را به اعضای خانواده آموزش می‌دهند. این امر باعث می‌شود آنها با انگیزه بیشتری روند ترک اعتیاد را سپری کنند.

ترک مورفین در خانه

مورفین یک ماده مخدر بسیار اعتیادآور است که باعث وابستگی شدید جسمی و روانی فرد می‌شود. برخی از افرادی که به مورفین اعتیاد دارند، تلاش می‌کنند اعتیاد خود را در خانه ترک کنند. در این صورت فشار بیشتری به آنها وارد می‌شود. تحمل این فشار کار ساده ای نیست. برای ترک مورفین در خانه باید بتوانند همه مراحل سم‌زدایی و ترک اعتیاد را تنهایی انجام دهند.

بیشتر این افراد متوجه نیستند مصرف مورفین چه صدماتی به جسم و روح و روان آنها وارد کرده است. بنابراین اطلاع درستی از وضعیت سلامت خود ندارند. به همین علت بهتر است از ترک مورفین در خانه صرف نظر کنند و با مراجعه به مراکز و کمپ های ترک اعتیاد، فرایند ترک را با نظارت افراد متخصص انجام دهند. ترک خودسرانه مورفین عوارض کشنده ای دارد. یکی از آثار مصرف مورفین، تشنج است که ممکن است به مرگ فرد منتهی شود. 

بهترین روش ترک مورفین 

مورفین در مقایسه با مواد مخدر دیگر مانند تریاک، بسیار قدرتمندتر است. به همین علت فرایند ترک آن نیز سخت‌تر می‌باشد. برای ترک مرفین فقط اراده به ترک آن کافی نیست. برای ترک این ماده باید از راه های اصولی و علمی استفاده کرد. در این صورت از عوارض و دردهای زمان ترک کم شده و روند درمان آسان می‌گردد. 

قطع مصرف مورفین با علائمی مانند خماری و دردهای شدید همراه است. این موارد باعث می شوند تا فرد از ترک مواد منصرف شود و دوباره به سمت مصرف برود. به همین علت، بیشتر کسانی که اقدام به ترک مورفین در منزل می کنند، شکست می خورند. 

بهترین روش ترک مورفین، مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد معتبر و مجهز و استفاده از تجربیات یک پزشک متخصص می‌باشد. معمولاً برای ترک اعتیاد به مورفین لازم است تا فرد را بستری کنند. در طول مدت بستری، او تحت نظارت کادر پزشکی و درمانی است. آنها وضعیت جسمانی و روحی فرد را کنترل و در طول روند درمان به او کمک می‌کنند. همچنین مراجعه به یک مشاوره خانواده در افسریه نیز کمک بسیار شایانی به شما خواهد کرد.

بهترین روش ترک مورفین

عوارض ترک مورفین

مورفین آثار مخربی بر بدن دارد. به همین علت پزشکان هم با احتیاط از آن استفاده می‌کنند. تجویز مورفین فقط برای بعضی جراحی ها یا جراحت های شدید صورت می‌گیرد. به طور کلی بهتر است مورفین را به صورت قرص، شربت یا تزریق وریدی مصرف کنند.

استفاده از این ماده مخدر به صورت، استنشاق از راه بینی، تزریق زیر پوستی و داخل سیاهرگی، عوارض بدی در پی دارد. از جمله این عوارض می‌توان به کاهش ضربان قلب، فشار خون و آرامش کاذب اشاره کرد. اگر فردی که اعتیاد به مورفین دارد، این ماده را مصرف نکند دچار خماری و درد می‌شود.

افرادی که اقدام به ترک مورفین می‌کنند، عوارضی مانند عدم تمرکز، تنگ شدن مردم چشم ها، انقباض و سفتی عضلات، عدم هوشیاری و تنبلی رو اختلال در فکر کردن را تجربه خواهند کرد. کسانی که بیش از حد مورفین مصرف می‌کنند، در معرض اوردوز و مرگ قرار می‌گیرند. 

علائم ترک مورفین

افرادی که می‌خواهند اعتیاد به مورفین را ترک کنند، باید تحمل سختی های این مسیر را داشته باشند. معمولا 24-8 ساعت بعد از مصرف آخرین دوز مورفین، علائم در آنها ظاهر می‌شود. از علائم اولیه جسمی نرسیدن مورفین به بدن برای افراد معتاد می‌توان درد‌های عضلانی، آنفولانزا، تعریق، آبریزش بینی، لرز، حالت تهوع یا استفراغ، گرفتگی معده یا اسهال، چشم های اشک آلود، لرزش، تپش قلب، سوزش روی پوست و … را نام برد.

هر فرد باید توانایی تحمل این علائم را داشته باشد. از علائم روانی آن می‌توان به اضطراب یا بی‌قراری، بی‌‌خوابی یا خواب آشفته، ناراحتی و تحریک ‌پذیری اشاره نمود. 

علائم ترک مورفین

ترک مورفین چند روز طول می‌ کشد؟

یکی از سوالاتی که در ذهن افراد مصرف کننده و خانواده های آنها وجود دارد، این است که ترک مورفین چند روز طول می‌ کشد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت، این مدت زمان به عواملی مانند دوز و مدت زمان مصرف مورفین بستگی دارد. البته وضعیت جسمی و سلامت فرد را نیز باید در نظر گرفت. بعد از اینکه بیمار توسط پزشک معاینه شد، روند درمان مشخص می‌شود.

نکته مهم در مورد ترک اعتیاد مورفین، انتخاب روش صحیح برای ترک است. انتخاب روش مناسب بر عهده پزشک می‌باشد. اگر افراد به صورت خودسرانه از روش های مختلفی استفاده کنند، کمکی به فرایند ترک نمی‌کند. علاوه براین، ممکن است با افزایش ولع فرد، او را به سمت مصرف بیشتر مواد سوق دهد. 

سخن پایانی درباره اینکه بهترین روش ترک مورفین چیست؟

مورفین یک ماده مخدر به شدت اعتیادآور است. به همین علت فرایند ترک آن زمان بر می‌باشد. کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌تواند به فرد مصرف کننده کمک کند تا روند درمان را به صورت صحیح انجام دهد. در حالی که ترک خودسرانه مورفین یا هر ماده مخدر دیگری، می‌تواند عوارض ناگواری در پی داشته باشد.

برخی از عوارض مورفین شامل دردهای عضلانی و استخوانی، رعشه، گر گرفتگی، آشفتگی و تشنج می‌شوند. اگر فرایند ترک اعتیاد در مراکز و کمپ ترک اعتیاد انجام شود، از بروز این عوارض پیشگیری خواهد شد. بهترین روش ترک مورفین ، مراجعه به مراکز و کلینیک های ترک اعتیاد و درمان تحت نظر متخصص است.