Skip to main content
| author

5 داروی موثر برای ترک اعتیاد به شیشه

02 دی, 1402

شیشه یکی از خطرناک‌ترین انواع مواد مخدر به شمار می‌رود و عواقب بدی در انتظار مصرف کنندگان آن است. با این حال، افراد زیادی در جامعه هستند که با اعتیاد به شیشه دست و پنجه نرم می‌کنند.

امروزه اعتیاد به شیشه یکی از مسائل مهم و جدی بهداشت عمومی در سراسر جهان است. این مشکل پیامدهای مختلفی از نظر پزشکی، روانپزشکی، اقتصادی و اجتماعی به دنبال دارد. به همین علت، کشورهای مختلف به دنبال راه حل این مشکل هستند. در حال حاضر روش‌های مختلفی برای درمان و ترک اعتیاد شیشه وجود دارد که یکی از آنها استفاده از دارو است.

شیشه یک ماده مخدر صنعتی و محرکی بسیار قدرتمند می‌باشد. این ماده اعتیادآور با تاثیر بر سیستم عصبی مرکزی، فرد را درگیر می‌کند. باید توجه داشت که هیچ داروی خاصی برای ترک شیشه وجود ندارد. اما به کمک چندین دارو می توان بعضی از علائم ترک اعتیاد شیشه را کاهش داد. این داروها نقش کمکی دارند و در کنار روان درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

برای ترک شیشه می‌توان به کمپ ترک اعتیاد مراجعه کرد. در این بخش لیستی از بهترین کمپ های ترک اعتیاد را در اختیار شما قرار می‌دهیم. لازم به ذکر است یک روانشناس خوب و ماهر نیز می‌تواند در ترک اعتیاد شما بسیار موثر باشد. برای مشاوره از بهترین روانشناس در زعفرانیه روی لینک کلیک نمایید.

5 داروی موثر برای ترک اعتیاد به شیشه

5 مورد از داروهای موثر برای ترک اعتیاد به شیشه

همان طور که قبلا اشاره کردیم داروی خاصی برای ترک شیشه وجود ندارد. با این حال، چندین قرص هستند که در کاهش علائم و عوارض ناشی از ترک شیشه تاثیر دارند. از جمله این قرص‌ها می‌توان به قرص‌های بوپروپیون، فلوکستین، گاباپنتین، مودافینیل و b2 اشاره کرد. این داروها به عنوان داروهای ضد شیشه شناخته می‌شوند و باید با تجویز پزشک مصرف شوند. 

1- بوپروپیون

این دارو که جزو داروهای ضد افسردگی است می‌تواند فرایند بازجذب سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین را مهار کند. بوپروپیون کاربردهای زیادی دارد که از آن جمله می‌توان استفاده از آن برای درمان اختلالات افسردگی، وسواس اجباری و اختلال خلقی فصلی را نام برد. 

همچنین، از این دارو برای کمک به ترک سیگار  و کاهش میل به مواد محرک و مخدر هم استفاده می‌شود. استفاده از این قرص، تمایل فرد را برای مصرف شیشه کاهش می دهد. ضمن اینکه باعث کاهش علائم ترک شیشه می‌شود. به دلیل بی‌خطر بودن و عوارض جانبی کم بوپروپیون، این دارو  گزینه مناسبی برای ترک شیشه است.

تاثیرگذاری این دارو در افرادی که دوزهای کم تا متوسط شیشه را مصرف می‌کنند، بیشتر از مصرف کنندگان با دوز بالا است. نتایج مصرف بوپروپیون خوراکی همراه با نالترکسون تزریقی برای ترک اعتیاد شیشه امیدوارکننده بوده است. 

بوپروپیون


2- فلوکستین و میزان تاثیر آن در ترک شیشه

فلوکستین (Fluoxetine) یک داروی قوی است که فقط توسط پزشک تجویز می شود. این دارو  از دسته مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) است. فلوکستین، آرامش بخش بوده و به مصرف کننده کمک می‌کند تا به تعادل خلقی برسد. 

فلوکستین یکی از معروف‌ترین قرص‌هایی است که برخی پزشکان برای ترک اعتیاد به شیشه تجویز می‌کنند. هدف از این کار، افزایش ترشح هورمون سروتونین و متعادل کردن هورمون های بدن فرد می‌باشد. خاصیت آرام بخشی فلوکستین به کاهش مصرف ماده مخدر و حتی شیشه کمک می‌کند. مقدار و نوع مصرف دارو توسط پزشک تعیین می‌شود. 

باید توجه داشت که قرص فلوکستین به تنهایی برای ترک شیشه موثر نیست. به همین دلیل پزشک برای اثربخشی درمان، علاوه بر قرص فلوکستین از داروهای دیگری نیز استفاده می‌کند. مصرف منظم داروها می‌تواند به روند ترک شیشه کمک کند. بنابراین، تصور اینکه با مصرف قرص فلوکستین می‌توان اعتیاد به شیشه را ترک کرد اصلا درست نیست.

نکته مهم این است که دارو باید توسط پزشک تجویز شود. مصرف خودسرانه دارو می‌تواند عواقب بدی در پی داشته باشد. 

قرص فلوکستین

3- قرص گاباپنتین برای ترک شیشه 

قرص گاباپنتین (Gabapentin) یکی از بهترین قرص‌ها برای ترک شیشه است. این دارو در بیشتر مواقع برای درمان و کنترل بیماری صرع مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته به تشخیص پزشک ممکن است برای کاهش کمردرد و گرفتگی عضلات هم به کار رود. 

کسانی که اعتیاد به شیشه دارند با مسائل زیادی مواجه می‌شوند. یکی از مهم‌ترین آنها، ولعی است که فرد برای مصرف ماده مخدر دارد. میزان ولع فرد برای مصرف در تمام مراحل ترک، یکسان نیست. یعنی در برخی از مراحل خفیف و در بعضی شدید است.

قرص گاباپنتین می‌تواند میزان ولع، خشم و اضطراب فرد را کاهش دهد. این امر باعث می‌شود تا مصرف کننده بتواند راحت‌تر مسیر درمان را طی کند. بهترین قرصی که در مرحله سم‌زدایی افراد معتاد به شیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد، همین قرص گاباپنتین است.

مصرف این قرص هم مانند هر داروی دیگری ممکن است با عوارض مختلفی همراه باشد. از جمله این عوارض می‌توان به سرگیجه و احساس خواب‌آلودگی، تاری دید، ورم دست و پا، اختلال حافظه و عوارض گوارشی اشاره کرد. البته باید توجه داشته باشید که با استفاده از دارو می‌توان علائم و عوارض قطع مصرف شیشه را کنترل کرد. برای دستیابی به نتایج بهتر لازم است تا همراه با سایر روش‌های درمانی به کار روند. 

قرص گاباپنتین

4- مودافینیل برای ترک شیشه

قرص مودافینیل (Modafinil) هم جزو داروهایی است که برای ترک شیشه کاربرد دارد. البته این دارو معمولا برای کاهش خواب آلودگی و افزایش تمرکز و سطح هوشیاری افراد تجویز می‌شود. یکی از موارد مصرف این قرص، برای کسانی است که شیفت های کاری نامنظم باعث اختلال خواب آنها شده است.

مودافینیل برای درمان نارکولپسی (حمله خواب) و ADHD (بیش فعالی بزرگسالان) هم استفاده می‌شود. با مصرف این قرص، گیرنده های دوپامین بسته می‌شوند. در نتیجه میزان این ماده در بدن افزایش می‌یابد. همچنین این قرص می‌تواند اثرات شناختی مانند الگوی خواب نامنظم، کاهش توجه، از دست دادن حافظه و... را کاهش دهد. به همین علت برای ترک اعتیاد شیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قرص مودافینیل

5- قرص b2 و ترک شیشه 

قرص بوپرنورفین یا ب ۲ یکی از رایج‌ترین داروهایی است که برای درمان اعتیاد استفاده می‌شود. این قرص، ترکیبی از تبائین و آلکالوئیدهای خشخاش است و تاثیر بسزایی در ترک اعتیاد به شیشه دارد. البته باید توجه داشت که بوپرنورفین یک ماده اعتیادآور است و می‌تواند باعث خماری فرد شود. با این حال میزان نئشگی و خماری آن در مقایسه با متادون کمتر است. 

قرص b2 به عنوان یک آگونیست قوی برای گیرنده های مورفین است و با استفاده از آن، میزان ولع فرد برای مصرف شیشه کاهش می‌یابد. 

قرص بوپرنورفین

سخن پایانی درباره 5 داروی موثر برای ترک اعتیاد به شیشه

در این مقاله به 5 داروی موثر برای ترک اعتیاد به شیشه اشاره کردیم. حتما می‌دانید که شیشه، یک ماده مخدر صنعتی و خطرناک است. متاسفانه افراد زیادی در سراسر جهان، اعتیاد به شیشه دارند. امروزه روش‌های زیادی برای ترک شیشه استفاده می‌شود که یکی از آنها دارودرمانی است. با این حال، هیچ داروی خاصی برای ترک شیشه وجود ندارد. داروهایی که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند، به کاهش علائم و عوارض ترک شیشه کمک می‌کنند.