Skip to main content
| Super User

نکته های طلایی برای موفقیت در کنکور

20 مرداد, 1401

نکته های طلایی برای موفقیت در کنکور ، کنکور یکی از مراحل مهم و سخت زندگی هر دانش آموز می باشد. البته در ایران این آزمون به صورت سدی سخت در ذهن دانش آموزان شکل گرفته است. شیوه های درس خواندن و برنامه ریزی برای موفقیت در کنکور اهمیت زیادی دارد. این که دانش آموزان شبانه روز مطالعه کنند اما

برنامه ریزی درستی نداشته باشند موفقیت به همراه ندارد. افرادی که برنامه ریزی دارند اما فقط درس های مورد علاقه ی خود را می خوانند نیز نتیجه ی مناسبی نمی گیرند. افرادی در کنکور موفق هستند که علاوه بر برنامه ریزی درست و دقیق، اصولی مطالعه کنند.

نکته های طلایی برای موفقیت در کنکور 

وقتی صحبت از کنکور و شیوه های مطالعه برای کنکور است همه صحبت از تلاش و ساعات طولانی مطالعه می کنند. برای عبور موفقیت آمیز از کنکور تلاش و مطالعه ی کافی لازم است. اما این که نوع تلاش و میزان مطالعه چقدر مناسب است قابل بیان نیست. میزان کافی مطالعه از فردی به فرد دیگر متفاوت است. پیش می آید که فردی با 7 ساعت مطالعه در روز به نتیجه ی مطلوب می رسد اما دیگری با 10 ساعت هم به نتیجه ی مطلوب نمی رسد. هر فرد براساس ظرفیت، مهارت و قابلیت یادگیری خود می تواند تشخیص دهد چه میزان مطالعه برایش مناسب می باشد. یکی از عوامل مهم موفقیت شناخت و آگاهی از ظرفیت یادگیری خود است.

نکته های طلایی برای موفقیت در کنکور

- مطالعه مفید

مطالعه ی مفید عاملی حیاتی برای کنکور است. مطالعه ی مفید به معنی خواندن به همراه تمرکز کردن می باشد. یعنی هنگام مطالعه تمرکز کامل بر روی مطالب داشته باشید. در این صورت است که بازدهی مطالعه بالا می رود. به عبارت دیگر داشتن تمرکز در مطالعه بازدهی آن را افزایش می دهد.

مطالعه مفید

- مهارت تست زنی 

یکی از نکات ریز و مهم کنکور مهارت در تست زدن است. بسیار پیش آمده که دانش آموزان کوشا و درس خوان نتایج خوبی در کنکور به دست نیاوردند. بر عکس هم اتفاق افتاده است. دانش آموزانی که در طول دوره ی مدرسه نتایج خوبی نداشتند در کنکور موفقیت خوبی کسب کرده اند. این امر نشان می دهد داشتن مهارت تست زنی کمک شایانی به موفقیت می کند.

- دوری از استرس 

برای رسیدن به موفقیت در کنکور باید سعی کنید از استرس دور بمانید. همین طور داشتن اعتماد به نفس کافی نیز یکی از عوامل کسب موفقیت می باشد. یعنی توجه کنید که نباید خود را دست کم بگیرید باید به خودتان اعتماد و اعتقاد داشته باشید. افرادی که خود را باور دارند و در کنار این باور سعی و تلاش می کنند نتیجه ی خوبی خواهند گرفت. علاوه بر این موارد به یاد داشته باشید که استراحت کافی برای تمرکز و نتیجه گیری بسیار اهمیت دارد. خلاصه برداری و مختصر نویسی، یادداشت برداری های تصویری (کشیدن نمودار، جدول، درخت و...) برای به یاد ماندن مطالب کمک بسیاری می کند.

- مدیریت زمان 

همین طور بخاطر داشته باشید این که فقط مدت زمان طولانی صرف مطالعه کنید اثربخش نیست. داشتن بازدهی بیشتر را مد نظر داشته باشید. به عبارتی همیشه کیفیت بهتر و مهم تر از کمیت است. دانستن شیوه های درست و کاربردی به دانش آموزان کمک می کند تا به نتایج دلخواه برسند. اولین و مهمترین نکته برای موفقیت در کنکور داشتن مدیریت زمان می باشد. توجه به زمان در کنکور بسیار سرنوشت ساز است. مدیریت زمان یک مهارت اصلی و پایه برای هر دانش آموزی است که کنکور در پیش دارد. یادگیری این مهارت کار سختی نیست و با کمی دقت و توجه به دست می آید. یکی از تکنیک های پرکاربرد و تاثیرگذار درکنکور استفاده از روش ضربدر و منفی است. در این روش شما پس از خواندن هر سوال در صورتی که پاسخ را بلد نیستید از یک ضربدر استفاده می کنید. سوالاتی که بلد هستید را هم در زمان کوتاه پاسخ می دهید.

مدیریت زمان برای موفقیت در کنکور

تکنیک دیگری که بعد از استفاده از روش ضربدر و منفی به کار می برید استراتژی برگشت می باشد. به این صورت که وقتی به انتهای سوالات رسیدید و زمان اضافه آوردید به ابتدا برمی گردید. برای استفاده ی درست از این روش باید پیش از کنکور اصلی استراتژی خود را در نظر بگیرید. اینکه تعیین کنید چه سوالاتی را می توانید در صورت تمرکز بیشتر حل کرده و به جواب درست برسید.

اگر به فکر این هستید که به راحتی در کنکور موفق باشید استفاده از تکنیک ضربدر و منفی در کنار استراتژی برگشت تاثیر زیادی دارد. برای تکمیل این دو روش می توانید از تکنیک زمان نقصان هم استفاده کنید. روش استفاده از زمان های نقصان کاربرد بسیاری دارد. این روش را به راحتی می توانید انجام دهید. برای هر درس زمانی که در نظر گرفته شده مشخص است. از زمان هر درس مقداری را ذخیره می کنید. مثلا اگر برای پاسخ به سوالات درس عربی 15 دقیقه زمان لازم است 3 دقیقه ی آن را نگه می دارید. اگر برای درس معارف اسلامی 20 دقیقه زمان اختصاص یافته 5 دقیقه ی آن را نگه دارید. برای هر درس به همین صورت عمل کنید. در انتهای سوالات مدت زمانی اضافه دارید که می توانید به عقب برگردید و به پاسخ سوالاتی که ضربدر گذاشته اید فکر کنید.

راه های موفقیت در کنکور 

در انتهای این مطلب به تعدادی از روش هایی که به شما کمک می کند تا نتیجه ی بهتری کسب کنید اشاره می کنیم. برای موفقیت در کنکور روش های بسیاری وجود دارد. هر فرد با توجه به مهارت ها و ویژگی های خود می تواند از تعدادی از این روش ها بهره بگیرد. آگاهی از روش های درست مطالعه، تعیین هدف، داشتن مطالعه ی مفید و استفاده از روش های تقویت حافظه برای هر فردی کارآمد است. همچنین افزایش سرعت در مطالعه، شرکت در آزمون های آزمایشی، استفاده از منابع کمک آموزشی، داشتن برنامه ی آموزشی مداوم و منسجم می تواند کمک موثری به شما بکند. آشنایی با روش های تست زنی، توجه به بهداشت روان، نگرش و انگیزه ی مثبت، اختصاص زمان کافی برای دروس، مطالعه ی همزمان دروس عمومی و تخصصی نیز می تواند مناسب باشد.

سخن پایانی 

در این مقاله سعی کردیم تعدادی از روش هایی که می تواند به هر دانش آموزی در مسیر موفقیت در کنکور کمک کند را به اختصار اشاره کنیم. شما می توانید با شناخت درست روحیات خود و به کار گیری روش مناسب به بهترین نتیجه در کنکور دست پیدا کنید.