Skip to main content
| Super User

دلایل شکست در بورس

20 مرداد, 1401

دلایل شکست در بورس ، کلمه ی بورس از زبان فرانسه آمده و به معنی کیف پول است. این واژه از قرن پانزدهم میلادی به بعد رواج یافت. تاریخچه ی بورس به زمانی بازمی گردد که تجار و بازرگانان بلژیکی کنار خانه ی یکی از اشراف زادگان با نام «واندر بورس» شروع به تبادل و خرید و فروش کالا کردند. به این دلیل استفاده از بورس رواج یافت.

این کار ادامه یافت و توسعه پیدا کرد. از آن به بعد مردم در نقاط دیگر نیز به خرید و فروش کالا می پرداختند.


هدف از بورس چیست؟


با دیدی وسیع تر باید بگوییم که فلسفه ی بوجود آمدن بازارهای بورس برای تجمیع سرمایه و مسائل مالی شرکت ها و سازمان ها می باشد. پایه و اساس اصلی شکل گیری این نوع بازارهای سرمایه ای تقسیم سود و ضررهای احتمالی است.

 بورس


بورس و انواع آن


بورس به مفهوم بازاری اشاره دارد که در آن هر نوع دارایی خرید و فروش می شود. انواع مختلفی از بورس وجود دارد. مهم ترین آن ها بورس اوراق بهادار، بورس کالا و بورس ارز هستند. به طور دقیق، بورس بازاری هدفمند و سازمان دهی شده برای خرید و فروش سهام، اوراق بهادار یا اقلام و کالاهای دیگر می باشد. کلاً مردم به دو گروه تقسیم می شوند. افراد سرمایه داری که فعالیت اقتصادی انجام نمی دهند و افرادی که سرمایه کافی ندارند اما توانایی فعالیت اقتصادی دارند. همه می دانیم که سرمایه و اموال افراد یکسان نبوده و با هم تفاوت دارد. همچنین هدف و خواسته ی آن ها برای فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری نیز با هم متفاوت است. بعضی از افراد به سرمایه گذاری کوتاه مدت و گروهی دیگر به سرمایه گذاری بلند مدت می پردازند. در این میان بورس و بازار سرمایه تنها نوع بازار است که همه ی این اختلافات را در نظر دارد. به همین علت همه می توانند در صورت داشتن آگاهی و دانش اولیه وارد این بازار شوند.


ویژگی های بازارهای بورس


مهم ترین ویژگی بازارهای بورس قانون مندی و امنیت در سرمایه گذاری می باشد. تمام شرکت ها، سازمان ها و پروژه هایی که سهامشان در این بازار خرید و فروش می شوند باید اطلاعات عملکرد خود را دائم منتشر نمایند. با این کار علاقمندان و سرمایه گذاران به راحتی و با آگاهی کامل از وضعیت هر شرکت، تصمیم به خرید یا فروش سهام می کنند.


چگونه سهام و اوراق بهادار بخرم ؟


اگر علاقمند به سرمایه گذاری در این بازار مهم هستید، باید از طریق کارگزاری ها وارد عمل شوید. خرید و فروش سهام و اوراق بهادار فقط از این طریق امکان پذیر است. اکنون که پیش زمینه ای درباره ی بورس و بازار سرمایه پیدا کردید، در ادامه ی مطلب به برخی از علت های شکست در بورس می پردازیم.


دلایل شکست در بورس


بسیار پیش آمده که افرادی وارد بازار سرمایه گذاری شده و با زیان مواجه شده اند. در این بازار تنها افرادی به موفقیت می رسند که دانش و آگاهی کافی داشته و دائم در حال به روز کردن اطلاعات خود باشند. در بازار بورس باید همیشه گوش به زنگ بود. گاهی افرادی با تفکر و ذهنیت اشتباه به خرید و فروش سهام می پردازند. بسیار پیش آمده که افرادی که با مشکلات و کمبودهای مالی روبرو شده اند، وارد بورس می شوند. این افراد فکر می کنند از طریق بورس می توانند به راحتی و بدون سختی پول دار شوند. این طرز فکر کاملاً اشتباه است. داشتن دانش تحلیل بازار برای افرادی که به خرید و فروش سهام می پردازند، بسیار اهمیت دارد. کسانی که وارد بازار بورس می شوند باید افرادی ریسک پذیر باشند تا بتوانند در این کار باقی بمانند. اصولاً زیان دیدن در بازار بورس برای کسانی که به صورت جدی در این عرصه فعالیت می کنند، امری طبیعی می باشد. ممکن است در موارد زیادی پیش بیاید که خریداران ضرر کنند، اما این امر دائمی نیست. دلایل بسیاری برای زیان دیدن وجود دارد که در این جا به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم.
داشتن استراتژی شخصی و هدف برای خرید و فروش و معامله از مهم ترین عوامل موفقیت در بازارهای سرمایه گذاری می باشند. در صورتی که افراد به این مساله توجه نداشته باشند، دچار ضرر خواهند شد.
از طرفی دیگر این نکته بسیار حائز اهمیت است که افراد برای خرید و فروش سهام دانش کافی داشته باشند. هر کسی که می خواهد به این کار وارد شود، باید دانش و آگاهی کامل داشته باشد. حتی ممکن است برای این کار نیاز به صرف هزینه باشد. این امر طبیعی است اگر کسی بخواهد علم و دانشی به دست بیاورد، باید برای آن هزینه بکند.
بسیار دیده شده که افراد از واژه ی شانس در موفقیت استفاده می کنند. برای موفقیت در بازارهای سرمایه گذاری اصل اساسی اطلاعات است. افرادی که فکر می کنند بازار بورس یک بازی بر پایه ی شانس است کاملاً اشتباه می کنند. این افراد فکر می کنند با داشتن شانس سود بیشتری کسب می کنند. بهتر است بدانید بازار بورس بازاری شانسی نیست و اصول و قواعدی دارد. علاوه بر این موارد، افراد حریص امکان ضربه خوردن بیشتری دارند. در بازارهای بورس نباید حریص بود. دقت و آینده نگری، پیگیری های دائم و به روز کردن اطلاعات بسیار موثر هستند. هیچ وقت تمام دارایی خود را وارد این بازار نکنید. افرادی که تمام موجودی خود را صرف خرید و فروش سهام می کنند، بیشتر در معرض خطر و زیان قرار دارند. همچنین اشخاصی که به روند صعود و نزول بازار توجه نداشته و حدی برای زیان تعیین نمی کنند، دچار ضررهای سنگین می شوند. گاهی نیز افراد به صورت گروهی و دسته ای معامله می کنند که این گروه نیز در معرض زیان های سنگین خواهند بود. افرادی که اعتماد به نفس نداشته باشند و اشخاصی که عجول هستند نیز دچار ضررهای سنگین در بازار سرمایه خواهند شد. کسانی هم که دائم در حال تغییر موقعیت بوده و هر لحظه در حال معامله سهم یا ارز هستند نیز با شکست مواجه خواهند شد. در انتها اشاره می کنیم که در بازار بورس نباید ترسو باشید. ترس در این وادی انسان را به سمت شکست های سنگین پیش می برد.


سخن پایانی


اگر علاقمند به سرمایه گذاری در بورس هستید، قبل از هر کاری اطلاعات کافی را در این زمینه به دست آورید. استفاده از دانش و تجربه افراد متخصص این حوزه می تواند به شما کمک کند. بهتر است تمام سرمایه خود را وارد بورس نکنید.