Skip to main content

معافیت موارد خاص

معافیت موارد خاص

با توجه به قوانین موجود در دفترچه راهنمای نظام وظیفه عمومی که برای انواع معافیت سربازی نوشته شده است، افراد با شرایط و ضوابط خاص می توانند از انواع این گونه معافیت ها استفاده کنند. دغدغه بسیاری از افرادی که به سن خدمت سربازی نزدیک می شوند، رهایی و معافیت از خدمت سربازی است.


معافیت موارد خاص

اشخاصی که در این گروه قرار می گیرند باید شرایط خاص و ویژه خانوادگی داشته باشند و شرایط و ملاک های معافیت سربازی را داشته باشند. معافیت های این دسته تنوع زیادی داشته و افراد زیادی می توانند جز مشمولین معافیت موارد خاص قرار بگیرند. افراد این دسته می بایست با مدارک معافیت موارد خاص آشنا شده و سپس برای اخذ معافیت سربازی اقدام کنند.

افراد با توجه به انواع معافیت هایی که در دفترچه ی راهنمای نظام وظیفه عمومی آمده است می توانند از خدمت سربازی معاف شوند. البته تمامی افراد نمی توانند جزو مشمولین معافیت سربازی قرار گیرند.

به همین دلیل باید قوانین آن را با دقت مورد مطالعه قرار داده و شرایطشان را برای معافیت طبق قوانین معافیت سربازی بررسی کنند. یکی از انواع معافیت های سربازی موجود معافیت موارد خاص است که در اینجا شرایط انواع مشمولین معافیت موارد خاص را به شما ارائه می دهیم.

معافیت ایثارگری

پس از به پایان رسیدن هشت سال جنگ تحمیلی از سوی مقامات کشور تمهیداتی برای اشخاصی که در جنگ حضور داشتند، فراهم شد. ازجمله این تمهیدات می‌توان به کسری خدمت ایثارگری یا معافیت ایثارگری برای فرزندان این عزیزان اشاره کرد.

سازمان نظام‌وظیفه برای افرادی که پدران آن‌ها در سال‌های دفاع مقدس مشغول دفاع از میهن بوده‌اند، شرایطی را در نظر گرفته تا با توجه به شهید بودن، ماه‌های حضور در جبهه، آزاده بودن پدر و جانبازی بتوانند معافیت ایثارگری دریافت کنند. هرکدام از موارد گفته‌شده قوانین خاص خود را برای معافیت دارند.

همچنین کارکنان ارگان‌ها در مناطق جنگی نیز می‌توانند از این امتیاز بهره‌مند شوند که در قسمت کسری خدمت ایثارگری به‌طور مفصل به آن اشاره‌کرده‌ایم.

شرایط معافیت ایثارگری

مشمولانی که شرایط معافیت سربازی را دارند، می توانند با ارائه ی مدارکی در ارتباط با سابقه ایثارگری، جانبازی و آزادگی والدین خود از این معافیت بهره مند شوند. فرزندان شهدا و جاویدالاثران، فرزندان جانبازان و رزمندگان، فرزند خوانده جانبازان، جانبازان 10% و بالاتر می توانند از این نوع معافیت استفاده کنند. علاوه بر این، یکی از برادران ایثارگران و افرادی که با جانباز 25% و بالاتر ازدواج کرده اند، شامل این قانون می شوند. 

معافیت ایثارگری تنها به یکی از فرزندان تعلق می‌گیرد.

البته بر اساس شرایط حضور در جبهه، درصد جانبازی و… فرزندان دیگر نیز می‌توانند از معافیت‌های دائم ایثارگری یا کسری خدمت بهره‌مند شوند.

اگر یکی از این عزیزان کودکی را به فرزندخواندگی بپذیرند، این فرزند با ارائه مدارک قانونی می‌تواند معافیت ایثارگری را دریافت نماید.

توجه: از آنجا که این نوع معافیت از نوع معافیت‌های امتیازی محسوب می‌شود،

لذا غیبت از سربازی برای فرد مشمول مشکلی برای بهره‌مندی از معافیت ایثارگری ایجاد نمی‌کند.

معافیت موارد خاص بهزیستی

معافیت بهزیستی یکی از انواع مختلف معافیت های  کفالت سربازی  است که برای مشمولان خدمت وظیفه عمومی در نظر گرفته شده است. سازمان وظیفه همواره سعی دارد شرایطی را فراهم آورد که اعزام مشمولان به خدمت سربازی کم ترین آسیب را به زندگی خانوادگی و شخصی این افراد وارد کند. حال اگر فردی در خانواده ای باشد که یک یا چند نفر از اعضای خانواده به سبب معلولیت تحت پوشش و حمایت سازمان بهزیستی باشند، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا میکند. چرا که نبود یکی از اعضای خانواده میتواند تبعاتی را به همراه داشته باشد. همین امر باعث شده که طرح معافیت بهزیستی ارائه شود. این طرح از چند ماده تشکیل شده است که طی آن افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور با شرایط متفاوت از خدمت معاف میشوند. 
مشمولان نظام وظیفه در صورت داشتن ملاک های کافی برای معافیت، از انجام خدمت معاف می شوند. معافیت بخشیدگی سنی جزء معافیت های موارد خاص است. بر این اساس، افراد با توجه به مدرک و سن مشخص از انجام خدمت سربازی معاف می شوند. 

 

معافیت عفو رهبری چیست ؟

بر اساس پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و تصویب مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا، تخلف قانونی کلیه مشمولان غایب و فراری برابر ابلاغیه شماره ۵/۱۲/۷۰۸/۳/م/۴/ن مورخ ۱۳۸۲/۰۶/۱۷ معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح از سوی مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا بشرح زیر مورد عفو قرار گرفته و برای آنان کارت معافیت عفو رهبری صادر می گردد.

این امر با توجه به مدرک تحصیلی و سن فرد مشمول در ۵ گروه تقسیم می شود. در صورتی که فردی در هر یک از گروه های زیر باشد، می تواند کارت معافیت خود را دریافت کند.

پنج گروه بشرح زیر هستند:

گروه اول

مدرک تحصیلی زیر دیپلم، دیپلم و فوق دیپلم متولدین تا پایان سال ۱۳۵۴

گروه دوم

دارندگان مدرک تحصیلی لیسانس متولدین تا پایان سال ۱۳۵۴

گروه سوم

دارندگان مدرک تحصیلی فوق لیسانس متولدین تا پایان سال ۱۳۵۲

گروه چهارم

دارندگان مدرک تحصیلی دکتری غیرپزشکی متولدین تا پایان سال ۱۳۵۰

گروه پنجم

دارندگان مدرک تحصیلی دکتری پزشکی و دامپزشکی متولدین تا پایان سال ۱۳۴۴ و متولدین سال ۱۳۴۵ (در صورتی که در سال ۱۳۸۲ مشغول به تحصیل در مقطع دکتری یا دانشجوی کارشناسی ارشد می بودند.)

کارت معافیت موارد خاص

مراحل دریافت کارت معافیت موارد خاص به شرح ذیل میباشد :

  • مراجعه به پلیس+۱۰ و دریافت دفترچه راهنمای نظام وظیفه
  • تهیه تمامی مدارک لازم جهت اخذ معافیت نظام وظیفه موارد خاص
  • ثبت درخواست معافیت از طریق دفاتر پلیس+۱۰ و ارسال مدارک
  • بررسی پرونده و مدارک مشمول توسط کارشناسان سازمان نظام وظیفه عمومی
  • صدور کارت معافیت موارد خاص و ارسال برای فرد

مدارک مورد نیاز برای دریافت معافیت موارد خاص

  • ۴ قطعه عکس ۴*۳
  • کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه از تمام صفحات
  • برگ تعهد نامه استفاده از معافیت موارد خاص که در دفترچه موجود است
  • آخرین مدرک تحصیلی و در صورت نداشتن گواهی برابر با اصل معادل مدرک تحصیلی
افزودن به علاقه مندی ها

منطقه

نشانی

موقعیت