Skip to main content
| author

ویژگی های یک کلینیک دامپزشکی خوب

28 شهریور, 1401

ویژگی های یک کلینیک دامپزشکی خوب چیست؟ آیا شما هم حیوان خانگی دارید؟ آیا می دانید که حیوان خانگی شما چه نیازهایی دارد؟ در سال های اخیر، علاقه ی مردم به نگهداری از حیوانات خانگی بیشتر شده است. اگر خود شما چنین تجربه ای را نداشته باشید،

حتما در فامیل، همسایه ها و اطرافیان خود افرادی را مشاهده می کنید که در منزل خود از حیواناتی مانند سگ، گربه، همستر، خرگوش و ... نگهداری می کنند. برای اینکه بتوانید کلیه نیازهای حیوان خانگی خود را رفع کنید به یک برنامه ریزی دقیق نیاز دارید. دقت داشته باشید که مراقبت از حیوانات فقط شامل غذا دادن، سرگرمی و تمیز کردن محیط آنها نمی شود. بلکه به مراقبت های پزشکی هم نیاز دارند. برای همین منظور، کلینیک ها و مراکز دامپزشکی در سراسر کشور فعالیت می کنند. 

کلینیک دامپزشکی 

مکانی است که به صورت مداوم، وضعیت سلامت حیوانات را بررسی می کند و به عنوان خانه دوم آنها خدمات متنوعی را ارائه می دهد.  

دامپزشک کیست؟

یک فرد متخصص و کاربلد است که وظیفه دارد تا از وضعیت سلامت حیوانات محافظت کند. او بیماری های حیوانات را تشخیص می دهد و برای کنترل و درمان آنها اقدام می کند. علاوه بر این، مشاوره های مفیدی را به صاحبان حیوانات خانگی ارائه می دهد. یک دامپزشک سوگند یاد کرده است تا از دانش و مهارت خود برای منافع جامعه، سلامت حیوانات، حفظ منابع حیوانی، پیشرفت دانش پزشکی و ارتقاء بهداشت عمومی استفاده کند. 

مراکز و کلینیک های دامپزشکی شبانه روزی 

اگر شما هم صاحب یک حیوان خانگی هستید، می توانید در هر ساعت از شبانه روز از خدمات مراکز و کلینیک های دامپزشکی شبانه روزی بهره مند شوید. دامپزشکان این مراکز قادرند تا علائم بیماری و ناراحتی حیوانات را سریع تر از صاحب حیوان متوجه شوند. در این مراکز ، آزمایش های مختلفی برای تشخیص بیماری حیوانات انجام می شوند. هزینه انجام این آزمایش ها نسبتا مناسب است. مراکز و کلینیک های دامپزشکی شبانه روزی مکان مناسبی برای صاحبان حیوانات خانگی هستند تا در زمان نیاز به آنجا مراجعه کنند. خدمات کلینیک های شبانه روزی فرصت مناسبی برای کسانی است که با کمبود وقت مواجه هستند. افرادی که مشغله زیادی دارند و زمان کافی برای رسیدگی به حیوان خانگی خود ندارند، می توانند با مراجعه به دامپزشکی شبانه روزی در کرج از خدمات آن بهره مند شوند. 

ویژگی های یک کلینیک دامپزشکی خوب 

مراکز و کلینیک های دامپزشکی چه خدماتی را ارائه می دهند؟

دامپزشکان در این کلینیک ها، بر معاینه ی سالانه حیوانات تاکید می کنند. آنها با استفاده از معاینات کامل و مراقبت های پیشگیرانه می توانند مشکلات جدی حیوانات را کاهش دهند. در مراکز و کلینیک های دامپزشکی خدمات متنوعی ارائه می شوند تا حیوانات خانگی از زندگی در کنار انسان ها حس بهتری داشته باشند. 
در این مراکز، خدمات پزشکی و رفتاری و غذایی ارائه می شوند. 


1- خدمات پزشکی :

شامل خدمات تشخیصی و درمانی، جراحی، بیهوشی، پزشکی داخلی، رادیولوژی، دندانپزشکی، آزمایشگاه و داروخانه می شوند.


2- خدمات رفتاری و غذایی :

خدماتی مانند مشاوره غذایی، رفتاری و نظافت در این مجموعه قرار می گیرند. 


- خدمات مشاوره رفتاری و غذایی :

دامپزشکانی که در این کلینیک ها فعالیت می کنند برای رشد، حفظ وزن و عملکرد حیوانات راهکارهایی ارائه می دهند. آنها برای پارس کردن زیاد، خراشیدن، کندن، پرخاشگری و  کثیف شدن منزل به صاحبان حیوانات خانگی مشاوره می دهند. 


- خدمات پاکیزگی و حمام کردن حیوانات خانگی :

یکی از خدماتی که در مراکز و کلینیک های دامپزشکی ارائه می شود، خدمات پاکیزگی و حمام حیوانات است. 

ویژگی های یک کلینیک دامپزشکی خوب 

یک کلینیک دامپزشکی خوب چه ویژگی هایی دارد؟ در حال حاضر مراکز مختلفی در زمینه دامپزشکی فعالیت می کنند. اما اصول و استانداردهای لازم در تمام این مراکز رعایت نمی شوند. یک کلینیک دامپزشکی خوب، دارای ویژگی هایی است که از آن جمله می توان به داشتن مجوز از نظام دامپزشکی، تیم کامل برای هر بخش، فضای آزاد برای حیوانات و برخورد مناسب با آنها اشاره کرد. ضمن اینکه، همواره یک دامپزشک در قسمت درمانی حضور دارد. یک کلینیک دامپزشکی خوب دارای بخش های واکسیناسیون، جراحی و پت شاپ می باشد. علاوه بر این، آزمایشگاه تخصصی انگل شناسی و هورمون شناسی دارد. در این مرکز، مشاوره هایی برای خرید غذا و و سایل مورد نیاز حیوانات و تربیت آنها ارائه می دهند. در این مرکز از متخصصین با تجربه و تجهیزات پیشرفته استفاده می کنند. رعایت بهداشت و رفتار مناسب با ارباب رجوع از دیگر ویژگی های یک کلینیک دامپزشکی خوب می باشند. برخی از کلینیک های دامپزشکی برای افزایش سطح کیفی خدمات خود، امکان ارائه این خدمات را به صورت شبانه روزی و در محل فراهم کرده اند.

ویژگی های یک کلینیک دامپزشکی خوب 

 بخش های مختلف یک کلینیک دامپزشکی 

مراکز و کلینیک های دامپزشکی از چندین بخش تشکیل می شوند. از جمله آنها می توان به بخش جراحی حیوانات خانگی، فروشگاه و پت شاپ، تزریقات و واکسیناسیون، آرایشگاه، پانسیون و بستری، بخش رادیولوژی و عکسبرداری، داروخانه و ... اشاره کرد. 

1- بخش جراحی :

یکی از مهم ترین بخش های یک کلینیک دامپزشکی خوب، بخش جراحی حیوانات خانگی است. گاهی اوقات به دلایل مختلفی نیاز  به جراحی حیوان خانگی می باشد. در این بخش جراحی های مختلفی مانند جراحی کلیه و مثانه، عقیم سازی، سزارین، تومورها، جراحی دندان و ... انجام می شود. 

ویژگی های یک کلینیک دامپزشکی خوب

2- بخش فروشگاه و پت شاپ : 

معمولا در مراکز و کلینیک های دامپزشکی، بخش فروشگاه و پت شاپ وجود دارد. در این بخش غذاهای موردنیاز حیوانات، لباس، وسایل بازی و سرگرمی، محل خواب، محصولات دارویی، بهداشتی و مراقبتی ارائه می شوند. 

3- بخش تزریقات : 

یکی از نیازهای حیوانات خانگی، واکسیناسیون آنها است. برای تمام این حیوانات باید واکسن های دوره ای، هاری و انگل تزریق شوند. این عمل باید در تاریخ های مشخصی صورت گیرد. گاهی اوقات برای درمان و کنترل بیماری ها لازم است تا واکسن هایی تزریق شوند. 

4 - بخش آرایشگاه :

افرادی در این بخش فعالیت می کنند، دوره دیده اند. آنها برای بهداشت و زیبایی حیوان خانگی اقدام به کوتاهی مو، ناخن و شستشوی حیوانات می کنند. 

ویژگی های یک کلینیک دامپزشکی خوب 

5- بخش پانسیون و بستری :

اگر عمل جراحی بر روی حیوان انجام شود و نیاز به مراقبت داشته باشد، در این بخش از حیوان نگهداری می کنند. گاهی اوقات ممکن است صاحبان حیوانات خانگی برای مدت کوتاهی نتوانند از آن مراقبت کنند. در این زمان، می توانند حیوان خانگی خود را به بخش پانسیون بسپارند. 

سایر خدمات کلینیک های دامپزشکی

 برخی از مراکز و کلینیک های دامپزشکی خدماتی مانند پارک حیوانات، مشاوره های تولید مثل، واکسیناسیون، صدور شناسنامه و گواهی خروج از کشور، آتلیه حیوانات، خرید و فروش نژادهای مختلف حیوانات خانگی و ... را نیز ارائه می دهند. 


سخن پایانی

در این مقاله با ویژگی های یک کلینیک دامپزشکی خوب آشنا شدید. این مرکز نقش مهمی در تامین سلامت حیوانات خانگی ایفا می کند. اگر قصد نگهداری از حیوانات خانگی دارید، حتما به سلامت آنها اهمیت دهید. در غیر این صورت، جان حیوان خانگی شما به خطر می افتد.