Skip to main content
| author

مراحل رشد مو بعد از کاشت

21 مرداد, 1401

مراحل رشد مو بعد از کاشت ، با توجه به رشد و توسعه ی پزشکی و به لطف پیشرفت های اخیر دیگر کسی نگران مشکل مو نیست. امروزه با پیشرفت فناوری های روز در کوتاه ترین زمان کاشت مو صورت می گیرد. این عمل که نوعی جراحی بی خطر است به راحتی قابل اجراست. یعنی در زمانی کوتاه، با کمترین عوارض جانبی

می توان بهترین نتیجه را گرفت. کاشت موی طبیعی یک جراحی می باشد که در آن موها از نواحی متراکم تر به نواحی کم پشت تر منتقل می شوند. در سال های اخیر با توجه به تکنیک های جدید در پزشکی این کار با اثربخشی بیشتری انجام می گیرد. کاشت مو یک جراحی برای زیبایی به حساب می آید. این جراحی برای افرادی که مشکل طاسی و ریزش شدید مو دارند، کارساز است.


کاشت مو


روش انجام به این صورت می باشد که جراح یا همان پزشک متخصص پس از بررسی های لازم سر را کامل پاک می کند. پس از اطمینان از تمیزی کامل سر، داروی بی حسی را به قسمت هایی که قرار است از آن جا مو برداشته شود، تزریق می نماید. با به کارگیری ابزار و تجهیزات مخصوص ،گرافت هایی که نیاز است از پوست سر خارج می شوند. معمولاً این گرافت ها از ناحیه ی پشت سر یعنی حد فاصل بین دو گوش گرفته می شوند. پس از خارج کردن این گرافت ها، محل مورد نظر بخیه می خورد. قسمتی که از آن گرافت برداشت می شود را با موهای اطراف می پوشانند و با گذشت زمان زخم بهبود می یابد. تعداد مورد نیاز از این گرافت ها براساس نوع مو، کیفیت، رنگ و محلی که نیاز به پیوند دارد مشخص خواهند شد. زمانی که گرافت ها برای پیوند آماده شوند، جراح با استفاده از آن ها به کار خود ادامه می دهد. به این صورت که محل مورد نظر را تمیز کرده و از داروی بی حس کننده استفاده می کند. با سوزن یا چاقوهای جراحی شکاف های مورد نیاز را ایجاد کرده و هر پیوند را با دقت در یکی از این شکاف ها قرار می دهد. مدت زمان انجام این عمل بستگی به اندازه ی محل پیوند دارد. این جراحی امکان دارد 4 تا 8 ساعت ادامه داشته باشد.

کاشت مو
اتفاقات بعد از کاشت مو


معمولاً چند ماهی پس از انجام جراحی و کاشت مو نتیجه ی مناسبی به چشم نمی آید. گاهی افراد حتی پشیمان می شوند و احساس رضایت ندارند. دوره های زمانی مربوط به این عمل نسبتاً طولانی می باشد. هر دوره ی زمانی مراقبت هایی را می طلبد. به این منظور برای کسب بهترین نتیجه ، باید در این دوره ها توجه زیادی به نگهداری و مراقبت های ضروری داشته باشید. مهم ترین و اساسی ترین زمان مراقبت 7 تا 10 روز اول پس از انجام جراحی می باشد. در این مدت امکان دارد با ورم هایی در قسمت های پیوند خورده یا اهدا کننده مواجه شوید. این علامت خطرناک نیست و برای تعداد زیادی از افراد پیش می آید. با ورود به هفته ی دوم ورم ها کمتر خواهد شد و آهسته از بین می روند. در این میان ممکن است پوسته هایی در سر خود ببینید که جای هیچ گونه نگرانی ندارد. با شست و شوی ساده این پوسته ها رفع می شوند. حواستان باشد که داروهایی که پزشکتان تجویز کرده را با دقت تمام مصرف نمایید. با ورود به هفته ی سوم ممکن است با ریزش مو مواجه شوید. این ریزش طبیعی بوده و ممکن است تا پایان یک ماه طول بکشد. حتی در این زمان ممکن است شکل ظاهری موهایتان مانند قبل از جراحی شود. به این زمان معمولاً زمان خواب مو می گویند که دوره ی آن در افراد مختلف متفاوت است.
از ماه سوم به بعد رشد موها به صورت تارهای نازک آغاز می شوند. در این زمان افراد متوجه تغییر در روند رشد موهای خود خواهند شد. این رشد تا ماه ششم ادامه دارد. با گذشت 6 ماه از جراحی کاشت، فرد متوجه رشد 60 درصدی موهای خود می شود. در این زمان تارهای مو ضخیم تر شده اند و بهتر رشد کرده اند. بنابراین تراکم بیشتری دارند. با گذشت 7 تا 10 ماه پس از جراحی ،دیگر اکثر تارهای مو رشد کرده اند. اکنون حدود 70 تا 90 درصد نتیجه ی کاشت نمایان می شود. موها کاملاً تراکم دارند و به راحتی می توان آن ها را براساس نظر خود مدل داد و آرایش کرد. البته ممکن است در برخی از افراد ریزش مو داشته باشیم. این ریزش نگران کننده نیست و به علت ورود موها به فاز استراحت اتفاق می افتد. این ریزش به زودی متوقف شده و پس از نزدیک به 2 ماه شاهد رشد مجدد مو خواهیم بود. با گذشت حدود یک سال کامل، دیگر رشد موها به مرحله ی 100 درصدی رسیده است. در این مرحله دیگر تمام تارهای مو رشد کرده و تراکم کامل شده است.
یکی از مهم ترین اصول برای کسب نتیجه ی خوب در این جراحی، توجه به دستورات پزشک است. پس از انجام این عمل متخصصان دستورالعمل های لازم را گوش زد می کنند. توصیه هایی که متخصص به بیمار می کند، بسیار اهمیت دارد. برخی از این توصیه ها مثل دوری از استرس، پرهیز از خستگی، استراحت کامل و کافی از این قبیل موارد هستند. افرادی که این جراحی را انجام می دهند، حتماً باید حداقل تا یک ماه اول فعالیت های سنگین را ترک کرده و شنا نیز نکنند. دوران استراحت بعد از جراحی کاشت یک تا دو هفته می باشد که در این بازه ی زمانی باید توجه زیادی داشته باشید.

اتفاقات بعد از کاشت مو
سخن پایانی


اگر کاشت مو انجام داده اید به توصیه های پزشک خود توجه کنید. در این صورت می توانید به بهترین نتیجه دست پیدا کنید.